Stora och Lilla Kornö
Re: Stora och Lilla Kornö
Anders S och stangen!
Nu har jag testat dels förstasidan och dels Stora Kornö-bildsidan i det förnämliga program som stangen rekommenderade.
Så gott som alla 44 skärmdumparna ger exakt lika resultat. Det ser alltså exakt likadant ut hos alla dem som använder någon av de 44 testade browsrarna. Färgerna är perfekta, inga konstiga förskjutningar av texter, bilder finns där de skall, snyggt placerade på skärmen etc.
I mina ögon fungerar det alltså tillräckligt bra. Naturligtvis skulle det gå att få det hela tjusigare men då till en helt annan kostnad och med en mycket större arbetsinsats. Det viktiga är väl ändå innehållet, och det är ju inte det vi diskuterar nu utan snarare formen?
Stangen du tycker sidan är "kass" och inte fungerar. Kan du precisera dig. Vad skulle du vilja ändra på?
Nu har jag testat dels förstasidan och dels Stora Kornö-bildsidan i det förnämliga program som stangen rekommenderade.
Så gott som alla 44 skärmdumparna ger exakt lika resultat. Det ser alltså exakt likadant ut hos alla dem som använder någon av de 44 testade browsrarna. Färgerna är perfekta, inga konstiga förskjutningar av texter, bilder finns där de skall, snyggt placerade på skärmen etc.
I mina ögon fungerar det alltså tillräckligt bra. Naturligtvis skulle det gå att få det hela tjusigare men då till en helt annan kostnad och med en mycket större arbetsinsats. Det viktiga är väl ändå innehållet, och det är ju inte det vi diskuterar nu utan snarare formen?
Stangen du tycker sidan är "kass" och inte fungerar. Kan du precisera dig. Vad skulle du vilja ändra på?
Re: Hur fungerar Stora och Lilla Kornö
Javisst, Kornö fungerar mycket bättre (rubriker under)
Om skummiteter och mystiska fel:
HTML-koden som ditt verktyg skapar kan tolkas olika av olika Web-browsers. Då kan man få sådant som "konstiga färger" på text, olika skalor på ramar, olika position på bilder och annat trist, som förrycker designen och ibland funktionen. Det är inte ditt fel. Men nu vet du det och har verktyget för att kolla
Sedan handlar det mesta om webb-sidor om design, tycke och smak. Mitt tips är att ta inspiration av någon bra webbsida som du själv gillar och som verkar enkel och självklar. Det är inte bara designen, utan hur du lägger upp och grupperar informationen logiskt och därmed "lätthittat". Personligen gillar jag den klassiska högermarginalen, men det är som sagt enbart en smakfråga. Däremot observerar jag med gillande att bilderna är lika stora och väl samlade, med likformigt avstånd mellan sig. Sådant gör en websida lättläst.
Om skummiteter och mystiska fel:
HTML-koden som ditt verktyg skapar kan tolkas olika av olika Web-browsers. Då kan man få sådant som "konstiga färger" på text, olika skalor på ramar, olika position på bilder och annat trist, som förrycker designen och ibland funktionen. Det är inte ditt fel. Men nu vet du det och har verktyget för att kolla
Sedan handlar det mesta om webb-sidor om design, tycke och smak. Mitt tips är att ta inspiration av någon bra webbsida som du själv gillar och som verkar enkel och självklar. Det är inte bara designen, utan hur du lägger upp och grupperar informationen logiskt och därmed "lätthittat". Personligen gillar jag den klassiska högermarginalen, men det är som sagt enbart en smakfråga. Däremot observerar jag med gillande att bilderna är lika stora och väl samlade, med likformigt avstånd mellan sig. Sådant gör en websida lättläst.
Anders S
"mycket bättre"? Fungerar det inte perfekt nu?Anders S skrev:Javisst, Kornö fungerar mycket bättre (rubriker under)
Då menar jag förstås inte att det inte skulle kunna bli betydligt flådigare, men så bra som det kan bli med Frontpage.
Eller kan Frontpage mer än jag har lyckats pressa ur programmet i det avseendet?
Det var alldeles utmärkt att kunna kolla hur sidorna ser ut med andra browsrar. Men testet gav ju faktiskt inga som helst besked om att sidorna visas olika beroende på vilken av de 44 browsrarna man väljer. Resultatet blev exakt detsamma.Anders S skrev:Om skummiteter och mystiska fel:
HTML-koden som ditt verktyg skapar kan tolkas olika av olika Web-browsers. Då kan man få sådant som "konstiga färger" på text, olika skalor på ramar, olika position på bilder och annat trist, som förrycker designen och ibland funktionen. Det är inte ditt fel. Men nu vet du det och har verktyget för att kolla![]()
Det verkar alltså inte som om det var det som var felet. Det enda du och stangen hakade upp er på var att koordinationen mellan text och bild inte fungerade när man använde två kolumner. Det problemet har jag själv i Internet Explorer 7.0, så det var egentligen inget nytt. Jag hade väl bli litet loj och hemmablind, så det var bra att jag fick en spark i ändan för att påbörja ändringen av några hundra filer.
Nu är det inte aktuellt att köpa någon flashigare programvara. Det är Frontpage som gäller, och då blir det förstås stora begränsningar. Men jag vill ju gärna utnyttja detta programs alla möjligheter till yttersta och tar gärna emot ytterligare råd och tips.Anders S skrev:Sedan handlar det mesta om webb-sidor om design, tycke och smak. Mitt tips är att ta inspiration av någon bra webbsida som du själv gillar och som verkar enkel och självklar. Det är inte bara designen, utan hur du lägger upp och grupperar informationen logiskt och därmed "lätthittat". Personligen gillar jag den klassiska högermarginalen, men det är som sagt enbart en smakfråga. Däremot observerar jag med gillande att bilderna är lika stora och väl samlade, med likformigt avstånd mellan sig. Sådant gör en websida lättläst.
Beträffande logiken så försöker jag faktiskt sitta på alla stolar samtidigt. Alla har sin egen logik, särskilt Seniorseglare. Jag ska dock försöka bättra mig.
Som sagt all ytterligare konstruktiv kritik tas emot med tacksamhet. Men förklara i detalj vad det är som bör ändras.
Bildrubrikerna ligger rätt, det var det enda som störde mig. Resten är tycke och smak.
Anders S
stangen skrev: Det går tex göra webbsidor via Word och PowerPoint (mm) i likhet med att det går att slå i en spik med en borrmaskin (obs jag säger inte att du gör det ena eller andra), men det ser kass ut och fungerar dåligt.
Bara för att förtydliga - jag säger inte att din webbsida ser kass ut och fungerar dåligt. Jag säger att det är obra att slå i spik med borrmaskin.Brendan skrev:Oj, det var hårda ord.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Jag tycker du har en väldigt trevlig webbsida. Och eftersom du frågar... så bjuder jag på några av mina (emellanåt högst personliga) åsikter:
- Ändra startsidan till att vara Senaste nytt -sidan. Det höjer troligen återbesöksfrekvensen att få läsa de senaste nyheterna direkt på förstasidan. Rubrik, en kort ingress med länk ner i materialet är allt som behövs.
- Höstens program kan bakas ihop med den i så fall nya startsidan (senaste nytt) och heta Aktuellt program (så slipper du ändra och besökarna vänjs). Ev i egen ram.
- Mötesreferat pekar till "program" och kanske kan tas bort? Ett alternativ kan vara ett val Arkiv under Aktuellt program
- Startsidan som den nu ser ut kan bakas ihop med Verksamhet. Kanske kan heta Om oss? För en återkommande besökare är detta troligen den minst intressanta informationen. För en nytillkommen besökare är den dock högintressant.
Frontpage har sina begränsningar (minst sagt) i och med att det skapar unik kod. Svårare att få snyggt mao. Om du vill fundera på alternativa programvaror för webbpublicering finns det olika (gratis) bloggverktyg som gör det enkelt att få snyggt. Jag är dock fel person att fråga om val av verktyg och hur.
Detta är bara några råd i all välmening och min uppfattning på struktur. Frågar du någon annan får du säkert annat svar. Lycka till!
- Ändra startsidan till att vara Senaste nytt -sidan. Det höjer troligen återbesöksfrekvensen att få läsa de senaste nyheterna direkt på förstasidan. Rubrik, en kort ingress med länk ner i materialet är allt som behövs.
- Höstens program kan bakas ihop med den i så fall nya startsidan (senaste nytt) och heta Aktuellt program (så slipper du ändra och besökarna vänjs). Ev i egen ram.
- Mötesreferat pekar till "program" och kanske kan tas bort? Ett alternativ kan vara ett val Arkiv under Aktuellt program
- Startsidan som den nu ser ut kan bakas ihop med Verksamhet. Kanske kan heta Om oss? För en återkommande besökare är detta troligen den minst intressanta informationen. För en nytillkommen besökare är den dock högintressant.
Frontpage har sina begränsningar (minst sagt) i och med att det skapar unik kod. Svårare att få snyggt mao. Om du vill fundera på alternativa programvaror för webbpublicering finns det olika (gratis) bloggverktyg som gör det enkelt att få snyggt. Jag är dock fel person att fråga om val av verktyg och hur.
Detta är bara några råd i all välmening och min uppfattning på struktur. Frågar du någon annan får du säkert annat svar. Lycka till!
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Jag tycker det fungerar helt ok. Det finns en viss charm i att alla sidor inte är superdesignade.
Frontpage tillhör inte de bättre vektygen.
Ska man få fullständig kontroll måste man handkoda eller gör det i Flash.
Innehållet är ändå det viktigaste!
Stort tack, stangen. Äntligen några konkreta råd, som verkar riktigt intressanta och som jag kommer att diskutera med dom andra. Tror att det ligger väldigt mycket i det du skriver. Kunde absolut ingenting om html för ett år sedan och har egentligen inte någon att fråga. Annat var det på den tiden man jobbade. Då vågade man testa vad som helst. Det var bara att gå till dataavdelningen och be dem reda ut det man ställt till med. När man bara har sig själv att lita till blir man väldigt försiktig.stangen skrev:Jag tycker du har en väldigt trevlig webbsida. Och eftersom du frågar... så bjuder jag på några av mina (emellanåt högst personliga) åsikter:
Tack även till dig, bosseh. Känner själv litet på det sättet och det är faktiskt fler som spontant reagerat likadant, så jag kommer nog att fortsätta med att försöka förbättra innehållet och göra sidan så effektiv och lättillgänglig som det någonsin går men inte lägga ner så mycket krut på att designen blir utsökt.bosseh skrev:Jag tycker det fungerar helt ok. Det finns en viss charm i att alla sidor inte är superdesignade.
Kör på, Brendan!
Det är ingen fara med layouterna bara det finns innehåll. Världen är så full av glassighet att man storknar.
Seniorseglarnas aktiviteter är utomordentligt viktiga för när pensionen kommer är det en del som slutar segla, så de som fortsätter behöver bredda sin bekantskapskrets. Det är ju trots allt på ljugarbänkarna som gemenskap uppstår och trivslen sprider sig. Att ensam fara runt bland skären under lågsäsongen är fint, men utan en ljugarbänk vid en grill eller brasa skrumpnar själen...
Det är ingen fara med layouterna bara det finns innehåll. Världen är så full av glassighet att man storknar.
Seniorseglarnas aktiviteter är utomordentligt viktiga för när pensionen kommer är det en del som slutar segla, så de som fortsätter behöver bredda sin bekantskapskrets. Det är ju trots allt på ljugarbänkarna som gemenskap uppstår och trivslen sprider sig. Att ensam fara runt bland skären under lågsäsongen är fint, men utan en ljugarbänk vid en grill eller brasa skrumpnar själen...