Jag kör Standard Horizon / C-map och är nöjd. Ska jag byta så skulle jag gå upp från 5 till 7". En 5" räcker väl till i storlek, vill man göra något trevligt så köper man kortläsare/pgm till datorn så kan man gör planering hemma på en jätteskärm. Anledningen att gå upp till 7" är att ska man köra radaroverlay och kanske splitscreen ibland så är 5" för liten. SH 7" (CP300) har också 5 extra knappar för att tex snabbt byta mellan karta, radar, landsväg etc. C-map kartorna tycker jag om, jag vågar inte påstå att de skulle vara bättre men C-map kasseterna är oerhört hållbara.
Mina fiskande kamrater kör Lowrance och är nöjda. Jag har också tittat en del på deras plotters. Helt ok, med en stor fördel för deras NauticPath sjökort som reserv för sällan besökta områden. De har också en utmärkt funktion med sina overlay där man i datorn kan rita in en massa lämpliga färdvägar eller begränsningslinjer. Man kan även få in egen djupinformation från tex DrDepth. Nackdelarna är att man inte kan koppla in AIS, nu kommer det en ny serie plotters där detta ska gå men priserna åker upp. En annan nackdel, om jag nu fattat manualen rätt, är man man inte kan föra över rutter, wp och tracks via NMEA till datorn. Ja använder detta mycket, "tar hem" tracks, lägger upp rutter i ett annat pgm i datorn och för over till plottern. Det bästa är att jag mycket enkelt kan plugga min Garmin reserv-GPS och skicka rutter & wp till den.
Även Navman/Northstar verkar vettiga och prisvärda. Nu föredrar jag en en bred bild framför en hög, jag åker ju inte så fort! Jag ska köpa deras ekolod som är mycket prisvärt och har NMEA utgång så jag kan skapa egna sjökort
En sak att titta på är möjligheten till inkoppling av radar. Det är en utmärkt möjlighet. Ofta kan man få upp radarbilden på en ansluten dator, perfekt om man seglar i ett hårt trafikerat områden och kan avdela någon till att agera radaroperatör.
Det totala priset kan variera mycket för plotter/radar. Just idag är det betydligt billigare med en separat radar/plotter. Sen ska man också titta på hur det är med portar på plottern. Det kan hända att man får komplettera med multiplexer också!