Ungefär så går det tillNemertina skrev:
Köpte själv en ny båt får några år sedan från ett mindre (svenskt) varv och tyckte det var skakigt ända fram till dagen båten levererades. Upplägget var en rejäl handpenning vid köpet/kontrakt (runt 35%), ytterligare en delbetalning när skrovet fanns på plats (märkt med samma CE nummer som på kontraktet för att det skulle vara "mitt"), sedan en tredje betalning när motor och inredning på plats, och slutbetalning (liten del) när båten överlämnades. Betalade för bankgaranti på de två första inbetalningarna, men chansade när det gällde tredje betalningen eftersom jag tyckte det fanns så mycket klart att det skulle vara möjligt att färdigställa båten även om varvet kursade. Som jag förstod bankgarantin skulle i fallet med första inbetalningen (när ingen båt fanns) denna summa återbetalas, senare skulle garantin kunna användas för att finansiera ett färdigställande. Lyckligtvis behövde jag ju inte utnyttja dessa garantier, skulle vara skoj att höra någon sakkunnig tala om hur mycket dessa garantier egentligen var värda i ett skarpt läge?
Ni hade bättre tur än vi
Mvh / Håkan