Pirater!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem

Re: Pirater!

Inlägg av Maxi33 » fre 28 nov 2008, 10:10

Nej Eilean, du fick inte skäll för att du var terroristkramare, du fick skäll för att du lade åsikter i munnen på mig och andra och det med ett ibland rätt hysteriskt språk.

Ditt första inlägg i den tråden avslutade du med att du inte riktigt visste vem då höll på, den sida som kapades eller den sida som kapade, och när jag skrev att jag utgick från att du inte menade detta bokstavligt brakade det igång.

Jag kan ju fråga igen här, få se vad du svarar.

Och du citerade nyss en rad ur ett av mina inlägg i denna tråden, där jag skrev vad jag tror kommer att hända, vilket som jag på annat ställe försökt få dig att förstå inte automatiskt är vad jag hoppas på.
Varför citerar du inte hela inlägget, där detta framgår?

MVH
Håkan
En expert i mängden

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » fre 28 nov 2008, 10:30

Eilean skrev: Tesen om att västvärlden har ett visst ansvar för att det gått som det gått och att mer vapen i regionen inte löser något på sikt försökte jag framföra på ett annat forum där det skrevs om piratfrågan
Och jag fick massor med skäll där jag framställdes som något slags brottslings- och terroristkramare.
Det blir väl likadant nu....
Jag håller iaf som synes ovan med dig! Om man vill använda etik (vi har del i skiten) eller pragmatik (hur löser man saker på ett resurseffektivt sätt) som anledning spelar mig mindre roll. Historien lär oss bättre än att försöka bomba sig till lösningar!

Den där kramartesen är ju fantastisk då de gerillaproblem och inbördeskrig som faktiskt lösts handlat om kramande. Nordirland handlar samarbete mellan tidigare fiender, Sydafrika handlar om amnesti och samexistens mellan tidigare fiender. Sri Lankas, USAs och Israels politik går ut på isolering, vapenskrammel och i förekommande fall våld och de har ju inte direkt kommit långt och haft framgång hittills. Däremot löstes väl Karibiens piratproblem i rånockarna!

Andra världskriget tog slut på slagfältet men det mesta av resten har nog till slut hamnat vid ett förhandlingsbord där förhandlingslösningar och fredsterminologi hamnat i förgrunden. Till slut kommer man nog inse att det antagligen kostar mindre att lyfta Somalia ur fattigdom och misär än att fylla havet med fregatter och hangarfartyg eller bomba kustsamhällena i trakten ännu längre tillbaka än den stenålder de redan hamnat i. Denna del av afrikas östkust blomstrade innan vi i europa lade oss i och började suga ut och rita gränser utan verklighetsförankring! Problemet nu är väl att fiskarna genom bytet av verksamhetsinriktning fått inkomster på några tiotals miljoner dollar istället för enstaka dollar!

PS; Jag tycker synd om de kapade och hatar det våld kaparna står för. Tycker dock att vi i väst som åstadkommit skiten (landet har blivit självständigt först på 60-talet) kan ta lite styrre ansvar, än att diskutera hur vi bäst skall bomba symptomen sönder och samman, för den skit vi åstadkommit. Före portugiser och engelsmän var detta blomstrande stadsstater som handlade inom den islamska värden och ännu tidigare med romare och greker. Det kanske är dags att försöka återställa till det som var innan... Portugal, Italien, Storbritannien - var är ni? - dags att börja jobba!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 28 nov 2008, 10:56

Visst är det nog sant att fiskarna får ut något för att deltaga i piratövningarna. Men det är nog i det hela inte så mycket, och de har nog inte något val. Såvitt jag begriper det i liknande sammanhang från historien så är det aldrig de fattiga som får storkovan utan det går till organisatörer och deras hejdukar. Oddsen för en fiskare med familj att INTE ställa upp när han blir beordrad att vara med med sin båt är nog inte så stora.

Det som är intressant i sådana här diskussioner är den relativa avsaknaden av förslag på motåtgärder. Prognosen är ju antagligen att piraterna förser sig med allt häftigare vapenutrustning, och att de ökar sin räckvidd efterhand. I det läget kommer alla slutsatser att vara att ingripanden hade varit mindre komplicerade och smärsamma om man fått tummen ur tidigare....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 28 nov 2008, 15:33

morg skrev:Till slut kommer man nog inse att det antagligen kostar mindre att lyfta Somalia ur fattigdom och misär...
Det finns ytterligare ett skäl utöver detta; man (vi) kan också vinna något på att göra så här.

Ändring: Insåg att den som läser detta som F-n läser bibeln skulle kunna få fel för sig.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 28 nov 2008, 16:00

Maxi33 skrev:
....Och du citerade nyss en rad ur ett av mina inlägg i denna tråden, där jag skrev vad jag tror kommer att hända, vilket som jag på annat ställe försökt få dig att förstå inte automatiskt är vad jag hoppas på.
Varför citerar du inte hela inlägget, där detta framgår....

MVH
Håkan
Tillmät inte dig själv alltför stor betydelse i den här frågan. För jag har inte läst dina inlägg här på SG, vare sig innan jag skrev, eller nu efteråt.
Om jag "citerat" dig är det inget annat än en slump hur orden föll sig.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 28 nov 2008, 16:12

Citat:

"av Eilean fre nov 28, 2008 8:51 am

Maxi33 skrev:
....Ett alternativ, som jag tror är det som kommer, är att USA och några andra makter invaderar landet....

Ja, det gick ju bra förra gången. Så varför tvekar de....?"
Slut citat

Det är ovanstående jag hänvisade till Eilean, som svar på ditt inlägg klockan 4.00 i dag.
...tänk hur det kan slumpa sig med dina ord...

Jag fattar faktiskt noll just nu hur du tänker och skriver, har du redan börjat glögga...
Hoppas vi ruskar köl nästa år Eilean, kanske det till och med finns någon på detta forumet som är tillräckligt sprallig att vilja vara med?

MVH
Håkan träben
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 28 nov 2008, 16:38

Att de Somaliska kustbevakarna hittills har kapat tonnage utan egentlig strategisk betydelse har också betytt att de i princip fått vara i fred. När de nu utsträckt sin verksamhet till att i den globala miljöns tjänst också befria världen från ukrainska strridsvagnar, möjligtvis marginellt ur ett vapenglobalt persepektiv, och nu senast ett angrepp mot västvärldens veka liv, oljeförsörjningen, så är piraternas saga all.

Jag kan svårligen tänka mig att Saudierna låter detta gå obemärkt. Möjligtvis finns ett maktvacúum i Pentagon som gör processen en aning långsammare, men något kommer ...

Sen tycker jag att det är en aning märkligt att Sailguide-debatten är så polariserad. Om vi, i västvärlden, skall kunna göra något i Somalia (tillsammans med Somalierna), är det nödvändigt att banditbanden försvinner, om de så kallas kustbevakare, miljökämpar eller f.d. fiskare!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 28 nov 2008, 17:07

Anders S skrev:....Just det knepet tror jag du läst på en annan forumsida. Det finns inte belagt att det använts (såvitt jag vet, ge gärna en referens), och att det skulle fungera utan att ribbarna välter tror jag inte på för en sekund, vi talar om en tross på ett par hundra meter, stora problem att hålla den spänd och ett fartyg som kan hålla 15 knop som skall fångas in. Gör fartyget en liten gir mot den ena av de två infångarna är linan ett problem, inte en lösning....
Det var någonstans här, men tamigkatten om jag kan hitta det igen...
Och för att det står där är ju iofs ingen garanti för riktigheten.
www.eaglespeak.us

Men jag tror inte alls det är omöjligt. Många fraktare går ju med rätt modesta hastigheter. Avgörande är nog sjögången och var och hur på ribben linan är fäst.
Och man får inte glömma att de här grabbarna har nog inget skyddsombud med ombord.
Och om f.d fiskare är inblandade för navigeringen kanske de har f.d. lotsar som bordar....

Hursomhelst - en nedlastad tanker med låga fribord och 12-15 knops fart och enorm girradie är nog inga större problem att borda från en rib god för 30 knop. Oavsett metod.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 28 nov 2008, 17:22

S-B A-son skrev:..... Om vi, i västvärlden, skall kunna göra något i Somalia (tillsammans med Somalierna), är det nödvändigt att banditbanden försvinner, om de så kallas kustbevakare, miljökämpar eller f.d. fiskare...
Just det.
Problemet är att världen vaknar först när det blir kris i bemärkelsen att dess ekonomiska intressen hotas.
Och då blir det enbart fokus på hur vi skall få bort det akuta problemet så snabbt som möjligt.
Symptomatiskt är att just i dagarna, när den svenska regeringen talar om att skicka styrkor till regionen så kommer samtidigt förslaget att minska u-landsbiståndet från 1% till 0,7 abv BNP.
Nu menar jag inte att utformningen av svenskt biståndspolitik är oklanderlig. Men jag menar att möjligheterna att få till stånd ett varaktigt lugn i Somalia absolut är större med bistånd än med kanoner.

Så jag är tyvärr helt övertygad att - när vi på ett eller annat sätt med våld kväst pirathandlingarna och tryggat sjöfarten i området kommer Somalia återigen halka ner på agendan och intresset att spendera en enda euro i regionen kommer att vara nästintill noll.
Och ingen kommer heller att längre debattera Somalia på vare sig SG eller andra forum.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 28 nov 2008, 17:30

Maxi33 skrev:Citat:

"av Eilean fre nov 28, 2008 8:51 am

Maxi33 skrev:
....Ett alternativ, som jag tror är det som kommer, är att USA och några andra makter invaderar landet....

Ja, det gick ju bra förra gången. Så varför tvekar de....?"
Slut citat

Det är ovanstående jag hänvisade till Eilean, som svar på ditt inlägg klockan 4.00 i dag.
...tänk hur det kan slumpa sig med dina ord...

Jag fattar faktiskt noll just nu hur du tänker och skriver, har du redan börjat glögga...
Hoppas vi ruskar köl nästa år Eilean, kanske det till och med finns någon på detta forumet som är tillräckligt sprallig att vilja vara med?

MVH
Håkan träben
Okej Håkan. Jag ger dig i princip rätt.
Problemet är att när du skriver och samtidigt, utan att tydligt peka vart, huller om buller refererar till flera av mina inlägg blir det svårt för en gammal man att hänga med.
Jag ber om ursäkt men tycker nog att det är bra om man försöker "automatcitera" för tydlighetens skull.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 28 nov 2008, 17:38

"Så jag är tyvärr helt övertygad att - när vi på ett eller annat sätt med våld kväst pirathandlingarna och tryggat sjöfarten i området kommer Somalia återigen halka ner på agendan och intresset att spendera en enda euro i regionen kommer att vara nästintill noll.
Och ingen kommer heller att längre debattera Somalia på vare sig SG eller andra forum."

Så skrev Eilean nyss och jag håller med om varje ord.

De ord jag vill lägga till själv äro följande.

Några ord är att om vi, dvs den så kallade västvärlden, skall satsa en enda euro så skall det vara i en realistisk förhoppning att denna euro gör någon nytta för Somalia och i förlängningen för västvärlden. Alla andra sätt att satsa en euro vore ett svek mot både Somalia och oss.
Samma gäller naturligtvis om det handlar om en milliard euro, även om många finansmän och politiker verkar ha lätt att bli fartblinda...

Några andra ord är att jag inte minns att Eilean kämpat för Somalia och de före detta fiskarna tidigare på detta eller andra forum, skall bli intressant att se om intresset nu blir bestående.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 28 nov 2008, 17:44

Detta är väl ganska tydligt en fråga som har en kortsiktig och en långsiktig lösning.. Behöver inte vara polarisering på forumet, även om det kanske verkar så.

Den kortsiktiga lösningen är att utrota piraterna, och skydda all nyttotrafik och fritidsseglare mot attacker. Här är i princip alla medel tillåtna, och den enda anledningen att fundera på att spara på krutet (bokstavligt talat) är om det skulle riskera att trappa upp det hela. Piraterna (de som verkligen sitter i dessa gummibåtar och angriper fartyg) får gärna hängas i rånocken, vad mig anbelangar, men det finns väl tyvärr ont om rånockar nuförtiden.

Den långsiktiga lösningen är helt annan: Här gäller det att få stabilitet i landet, och därefter hjälpa till på alla sätt (ekonomiska / politiska / handgripliga) för att Somalia, och övriga länder i regionen, får fart på sin administration och ekonomi. Min inställning till bistånd är att den först och främst ska hjälpa till att få fart på hjulen, för egen varaktig och långsiktig stabilitet och tillväxt.

Hälsningar
Tommy

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 28 nov 2008, 17:47

Eilean, du behöver inte be om ursäkt, det räcker och blir över att du skriver och bekräftar att du nu har sett de texter vi har råkat blanda samman och/eller glömma - det händer alltför sällan på olika forum att sådana saker reds ut ordentligt.
Vi ses i Stockholm och ruskar i varandra och avskyr barbarpirater som vill ha betalt för varje öl.

Det där att automatcitera avskyr jag - det gör till slut att en tråd blir ruggigt jagsadedusadeochsedansadehanochandrasade och växer i storlek över allt förnuft. Kan gå rätt fort i mitt fall...

Hoppas alla berörda förstår vilka inlägg jag syftar på i detta inlägg.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 28 nov 2008, 17:48

Eilean skrev: ... Så jag är tyvärr helt övertygad att - när vi på ett eller annat sätt med våld kväst pirathandlingarna och tryggat sjöfarten i området kommer Somalia återigen halka ner på agendan och intresset att spendera en enda euro i regionen kommer att vara nästintill noll.
Och ingen kommer heller att längre debattera Somalia på vare sig SG eller andra forum.
Ja, tyvärr tror jag att du har rätt. Fast jag tror nog att slantarna mer handlar om dollar. Euroländerna har hittills aldrig lyckats ena sig om en strategi och att sedan genomföra densamma. Vi har överlämnat detta till USA. Kom ihåg ex-Jugoslavien ... Där det f.ö. inte gick helt åt h-e efter den fredsbevarande insatsen.

Nu är vi långt från segelbåtar ...

mvh Sven-Barry

Facil26_Fin
Guldmedlem

Det börja hetta till.

Inlägg av Facil26_Fin » lör 06 dec 2008, 15:04

Denna artikel kom fram, har dock inte uppmärksammats i vår press härhemma? Eller så har jag galant missat.

http://www.spiegel.de/international/wor ... 43,00.html
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

Skriv svar