Mest innovativa svenska segelbåten någonsin?
Re: Mest innovativa svenska segelbåten någonsin?
Jag ändrar mig till Maxi 77 från Scampi.
Å andra sidan kan man ju tänka att ett av kriterierna på en riktig innovation är att den pressar sig igenom det där "borde-förbjudas"-filtret. Att peka på en innovativ båt som presenteras idag blir ju svårt om beviset ligger i att ideerna fått genomslag.blur skrev:Jag brukar inte generalisera, men...![]()
är det så att vi svenskar blivit konservativare med tiden?
Tittar man på skärgårdskryssarregeln, ljungströmmaren och folkbåten så var de ju tydliga trendbrott. Även i ett globalt perspektiv. Troligtvis ansågs de "omöjliga att realisera" om man frågade etablissemanget... "helt uppåt väggarna" eller "borde förbjudas"!
Men ibland får jag känslan av att detta inte sker så ofta här nu för tiden, utan kanske i större utsträckning utomlands?
Eller så har vår roll i det internationella båtlivet förändrats från 70-talet och framåt.
Anders S
Ibland tänker jag att den mest innovativa är den båten, vilken det nu kan vara, där uttrycket "ståhöjd" först användes, eftersom så många av de som beskriver båtar har anammat uttrycket.
En möjlig konkurrent skulle vara båten med de första fullängdskojerna...
MVH
Håkan den tykne
En möjlig konkurrent skulle vara båten med de första fullängdskojerna...
MVH
Håkan den tykne
En expert i mängden
Jag röstar på den båt som först producerades i plast (GAP) i stor skala. I och för sig var konceptet antagligen en kopiering av någon utländsk båt, som antagligen var först med detta, men plasten är så revolutionerande så att den får min röst hur jag än resonerar.
/Tommy
/Tommy
Definitivt folkbåten, ville man ju gärna säga! Men tyvärr lite som folkvagnen (en konstruktion som ju inte "ledde" nånvart). Nån av Maxi modellerna är väl den mest innovativa, ungefär som BMC Mini, alla moderna bilars moder.
Nu är båtarna nedan nominerade.
Rösta här... http://www.blur.se/2008/11/11/mest-inno ... -nagonsin/
X-et
Skärgårskryssaren
Ljungströmmaren
Tumlaren
Folkbåten
Laurinkostern
Fingal
Rasmus 35
Maxi 77
Scampi
707
Bergstrom & Ridder 38
12:an Sverige
Kracer 30
One 40
Z-31
B&R 23
Performance 35
SeaCart 30
Ericsson 4
HP1030
Rösta här... http://www.blur.se/2008/11/11/mest-inno ... -nagonsin/
X-et
Skärgårskryssaren
Ljungströmmaren
Tumlaren
Folkbåten
Laurinkostern
Fingal
Rasmus 35
Maxi 77
Scampi
707
Bergstrom & Ridder 38
12:an Sverige
Kracer 30
One 40
Z-31
B&R 23
Performance 35
SeaCart 30
Ericsson 4
HP1030
Helt klart, man skulle kunna synas i vilken som helst av de båtarna. Nu skall jag rösta.
PS: Såg att någon lömsk dansk smusslat in X-79 i listan. Men den lätta går väl ingen på.
PS: Såg att någon lömsk dansk smusslat in X-79 i listan. Men den lätta går väl ingen på.
Anders S
HALLÅ..................
Vart tog GKSS-ekan vägen..
Vart tog GKSS-ekan vägen..
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Såg att Ericsson 4 är nominerad.
Då skulle jag vilja nominera IACC SWE96 Järv.
Kan inte komma på någon annan svensk båt som jag tycker varit särskilt innovativ...
Danska finns det ju en och annan, bla min egen...
Då skulle jag vilja nominera IACC SWE96 Järv.
Kan inte komma på någon annan svensk båt som jag tycker varit särskilt innovativ...
Danska finns det ju en och annan, bla min egen...
Jag röstar på vikingabåten (långbåten) unik i sitt slag och vida känd och fruktad långt utanför sveriges (skandinaviens) gränser.
Den måste ha varit väldigt innovativ på sin tid...
Svante
Svante
Jag håller med Svante; Vikingabåten (och kanske mest dess besättning) satte verkligen Sverige på kartan!
Men då måste vi sortera ut (och skilja på!) de danska och norska vikingarna och deras underlägsna härmisbåtar. Det är ju bara den svenska vikingabåten som är innovativ.
Anders S
Regalskeppet Wasa var också (lite för) innovativt 
Kan du ju faktiskt ha helt rätt i..Svante skrev:Jag röstar på vikingabåten (långbåten) unik i sitt slag och vida känd och fruktad långt utanför sveriges (skandinaviens) gränser.
Svante
Det finns ju tom en hel del som pekar på att segelföringen inte såg ut som det klassiska råseglet vi ofta ser. Masten var ganska kort, rå bommen var nästan lika lång som båten och man hade en hel del linor i seglets underkant. Man tror att man hissade seglet som ett spri-/latin segel. Alla linor i underkant blev då en ganska bra kontroll på segelformen, man fick då också något som skulle kunna ses som kryssegenskaper och man kunde gå över stag.
Men som sagt, man är ju inte helt säker på hur det egentligen såg ut...
Jag tycker Z31 är gasnka OK, fast jag skulle vilja se den med elmotor. Kanske har den dock fastnat på fel sida om kommersialismens vattendelare.
http://www.z31.se/

http://www.z31.se/