Det var ju precis det jag ville säga. Fast i en bisats.Anders S skrev: ...Till Gunnar: Hembygge (halvfabrikatet) är inte alldeles dött, ialla fall inte som möjlighet. CE-normerna har regler även för detta. Jag tror att det är helt omöjligt att sälja en komplett byggsats, men något säger mig att det inte är vad du är efter i alla fall. CE-reglerna har en karenstid på fem år efter färdigställandet, när du inte kan sälja båten. Men det kan väl inte vara värre att certifiera en sådan båt om den är ordentligt gjord, än en äldre Taiwanbyggd USA-import....
Man behöver (och kan inte) vänta i några fem år, den regeln gäller vara helt amatörbyggda båtar, inte delfabrikat eller kitbåtar. Ett sådant bygge måste byggas enligt direktiven och CE-märkas. Men om tillverkaren av delfabrikatet eller kitet och amatörbyggaren räknar med detta från början och ser till att göra allting "rätt" skall det inte vara några problem eller leda till oöverstigliga kostnader.
Problemet är nog inte CE-märkningen. Problemet är nog bristen på vilja. Både hos tillverkarna och hos den båtköpande allmänheten. Bygga själv är nog för jobbigt.
Man kan ju notera att självbyggeriet var på utdöende lång innan fritidsbåtsdirektiven sjösattes.
Undantag finns, t.ex franska varvet Wrighton levererar sina Bi-loup i allt från färdiga båtar till kompletta byggsatser och även delfabrikat. Med en plan för CE-märkning i samtliga fall.