Hur moderniserar vi svenska segelbåtsflottan

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Hur moderniserar vi svenska segelbåtsflottan

Inlägg av Eilean » tis 04 nov 2008, 23:14

Anders S skrev: ...Till Gunnar: Hembygge (halvfabrikatet) är inte alldeles dött, ialla fall inte som möjlighet. CE-normerna har regler även för detta. Jag tror att det är helt omöjligt att sälja en komplett byggsats, men något säger mig att det inte är vad du är efter i alla fall. CE-reglerna har en karenstid på fem år efter färdigställandet, när du inte kan sälja båten. Men det kan väl inte vara värre att certifiera en sådan båt om den är ordentligt gjord, än en äldre Taiwanbyggd USA-import....
Det var ju precis det jag ville säga. Fast i en bisats.
Man behöver (och kan inte) vänta i några fem år, den regeln gäller vara helt amatörbyggda båtar, inte delfabrikat eller kitbåtar. Ett sådant bygge måste byggas enligt direktiven och CE-märkas. Men om tillverkaren av delfabrikatet eller kitet och amatörbyggaren räknar med detta från början och ser till att göra allting "rätt" skall det inte vara några problem eller leda till oöverstigliga kostnader.
Problemet är nog inte CE-märkningen. Problemet är nog bristen på vilja. Både hos tillverkarna och hos den båtköpande allmänheten. Bygga själv är nog för jobbigt.
Man kan ju notera att självbyggeriet var på utdöende lång innan fritidsbåtsdirektiven sjösattes.
Undantag finns, t.ex franska varvet Wrighton levererar sina Bi-loup i allt från färdiga båtar till kompletta byggsatser och även delfabrikat. Med en plan för CE-märkning i samtliga fall.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tis 04 nov 2008, 23:21

Jag känner mig rätt modern i min gamla folka när jag läser om tanken bakom de nya små seglarna (pigga, enkla med övernattningsmöjlighet och kokplatta), särskilt single handed i fullt ställ i 16-17 m/s. Där snackar vi back to basic-dagseglare! :D Den inte jätteimponerande farten får man igen i nära-vattnet-upplevelsen. De visste uppenbarligen vad de höll på med på 40-talet...

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 04 nov 2008, 23:31

Jag har försökt en stund men misslyckats med att hålla käft, sånt händer mig ibland...

Fråga till Calle C angående att fixa CE-certifiering (vad är det för produkter förresten?):
Varför lägger du ut flera tusen på att låta någon fejka pappren, när du kan fixa det på några minuter alldeles själv?

Du är ju ändå ansvarig i all framtid för eventuella sakliga eller formella brister...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 05 nov 2008, 00:05

Jo Håkan,

Jag håller på med avsaltningsanläggningar, nämner inga namn här(du kan få via PM).

De är minst lika komplicerade som en båt men CE-certifiering enligt min mening säger inte så mycket.
Det var mycket värre förr när SEMKO ställde sina krav som var mycket mer vederhäftiga.

Jag lägger ut de jobben för att jag inte har den tiden att göra det själv.
För mig skulle det ta mer än dubbla tiden mot vad dessa nya EU-människor med sina datorer klarar av.

Ge mig bara tid så ska jag CE-certifiera Maxi-33, om det så ens är ett one-off
Calle

Se gla ut

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 05 nov 2008, 00:28

Klart intressant calle C, är det maskindirektivet som gäller?
Jag har debatterat CE-certifiering i några olika sammanhang under åren, mest angående privatimport av båtar.
Det är ytterst få av de som påstår att det är enkelt och billigt att certifiera som vet vad de talar om, och en hel del vet men tjänar pengar och deras kunder står där med en olaglig båt.
Jag har själv skrivit på certifieringar i hamnbyggesammanhang enligt maskindirektivet och uppfattade CE-direktiven som mycket seriösa och som en bra struktur att konstruera och bygga efter.
Men detta räcker väl och blir över som utvikning från tråden Calle C...

Beträffande modernisering av segelbåtsflottan är min åsikt att det inte finns någon anledning att försöka styra en sådan process.
Den sammanlagda effekten av hur alla nuvarande och kommande ägare av segelbåtar funderar leder till en förändring av åldersstrukturen och båttyperna och deras användning, och det man lär av historien är att ingenting kan förutses med säkerhet och framför allt inte styras.

Backa femtio år som ett tankeexperiment och ställ samma fråga.
Skulle någon komma på att svaret var Pelle Petterson och Maxi 77...?
Och att båtarna nådde sin fulländning med Maxi 33 varefter utvecklingen avstannat och ersatts av modenycker, men det är en annan historia.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 05 nov 2008, 07:28

Nu handlade inte frågan om hur vi bäst skall skrota våra/era ögonstenar utan, om vi skall/hur, vi moderniserar båtarna.

Det skulle lika gärna kunna handla om att renovera, bygga om, ändra regler, inte göra något alls...

Har vi inte tid utan pengar, är det därför självbyggena dog ut.

Eller tjänar varven mer på att sälja färdiga båtar.

Vad gör vi sen med uttjänta ögonstenar när det inte funkar längre? Går det att starta en båtskrot...

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 nov 2008, 08:14

Om att "hålla liv":
Vi ser rätt många båtar idag, som man håller liv i (dvs, man underhåller, renoverar och ersätter vitala delar, typ rigg och motor och "bra-att-ha-system". Att (som Beasonexemplet) bygga om skrovet radikalt är inte så många som gör. Det kommer alltid att finnas båtar där förfallet gått så långt att upphuggning är ett realistiskt alternativ. Det gäller även hus, även om man oftast river dem för att bygga nya fastigheter snarare än för att snygga upp på båtplanen. Jag misstänker att båtägarna kommer att polariseras i gruppen som fortsätter att pyssla om sina gamla båtar, som hobby, nöje och kanske livsstil (återanvändning, nostalgi...) Den andra gruppen kommer att köpa nya båtar, slita glatt på dem ett antal år ch sedan byta upp sig (eller ner sig?). Ett samhälle som hyllar en hög konsumtion kommer att bejaka det senare alternativet, naturligtvis. Det är det som håller produktionsanläggningarna igång. Men som Seawolf sade senast och Maxi33 (och massor av oss) sagt flera gånger, vi (i "rika väst") lär få maka på oss eller aktivt arbeta på att den trenden bryts. Den totala globala konsumtionen kommer i vart fall inte att minska. Att "vi" kan fortsätta att konsumera lika överlägset värst av alla är inte lika troligt.

Varv av Bavaria-typ (som allmän företeelse:)
Varv som Bavaria tjänar absolut mest på att sälja färdiga båtar. De får en högre förädlingsgrad och kan utnyttja stordriftsfördelar. En skillnad mot båtar som byggdes för 20-30 år sedan är att eftersom de här nyare båtarna är designade (konstruerade, beräknade) för bästa produktionsekonomi har de okända (men sannolikt mindre) slitmarginaler och kan bli svåra att renovera då de slitits därför att de seriebyggts (man kan inte komma åt riktigt alllt som kan behöva repareras), och byggts med standardkomponenter (det kommer att bli svårt att få tag på en "snap-in"-dörrkarm och en dörr eller plywood i ett ovanligt träslag). Den som vill kan för övrigt jämföra en Bavaria från början av 90-talet med dagens modeller. Det kan vara lärorikt, både när det gäller konstruktions- och byggfilosofi och som en förklaring varför det går såpass bra att hålla liv i båtar mellan 1970 och 1990, typ.
Anders S

Skriv svar