Haveri utanför Portugal

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Haveri utanför Portugal

Inlägg av Eilean » mån 06 okt 2008, 09:13

bassace skrev:
Eilean skrev:... innan man ger sig iväg på ett såpass långt ben som nästan 500 sjömil till Madeira ...
Planen var väl att segla till Lagos i södra Portugal först.
Var det?
Loggen är visserligen rätt förvirrande. Men nogverkar det att man först skulle till Madeira, sedan Lagos, sedan Madeira igen...
Hursomhelst - sträckan Sines - Lagos är nästa 80 sjömil. Tätt intill en kust utan några som helst möjligheter till att söka skydd innan man kommit runt Cabo Saõ Vicente. Ingen sträcka under vilken man seglar rakt in i ett vädersystem.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 06 okt 2008, 10:20

Det var en annan båt som också "skulle till Lagos innan Madeira". 80 M till Lagos 500 M till Madeira.
Som att gå från Göteborg till Höganäs men sen ändra sig och gå till Inverness!
I Sines "köpte också mat som skulle räcka några dagar." För 500 M?
Det verkar som den längta sträcka man gått tidigare var 350 M över ett lugnt Biscaya.
Hur mycket storm var det? Det ser ut som 20-30 kn vind? Storm är 48-56 kn (5 långa hakar på vindpilarna)
--
Obs, jag försöker bara förstå hur det kunde gå som det gick. Varför man överger en sjöduglig båt osv.
--
Räddning av människoliv är gratis.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 06 okt 2008, 10:49

bassace skrev:Hur är det med försäkringar i sådana här fall?
Täcker de kostnader för utryckningen av räddningshelikoptern, bärgning (eller totalförlust om det vill sig illa) av båten etc?
Vill inte tankern som plockade upp dem och lämnade dem i land ha någon ersättning?
Precis min tanke när jag läste deras redogörelse på hemsidan.
Försäkringsbolagen borde väl ha (ta sig) rätten att bedöma om övergivandet av båten är motiverat utifrån den aktuella situationen?
Nu är det givetvis inget lättvindigt beslut att lämna kanske allt man äger och låta sig lyftas/klättra av båten men kostnaden för försäkringsbolaget kan ju bli enormt mycket större.
Känner någon till ett fall där ett försäkringsbolaget vägrat att ersätta med motiveringen att övergivandet var obefogat?

/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 06 okt 2008, 13:04

När jag läser deras logg, noterar jag följande mening: "När var det dags att ”ta in” genuan blev den intrasslad av de två genuaskoten och ”slogs sönder” i den kraftiga vinden."
Jag kan således inte finna annat än att de, tvärtemot vad som påståtts av tidigare debattörer i denna tråd, inte var i stånd att föra vare sig försegel eller storsegel. Om inte båten var utrustad med kutterstag, så att de kunde sätta en stormfock, men det har jag inte lyckats utläsa, men jag har å andra sidan inte lusläst hela deras dagbok.

Är det som jag förmodar, att genuan var sönderblåst och bommen knäckt, ter sig den olycklige skepparens beslut att överge båten betydligt mer förståeligt...
---
Bosse
Monsun 31, #116

bassace

Inlägg av bassace » mån 06 okt 2008, 13:54

Segelbo skrev:Är det som jag förmodar, att genuan var sönderblåst och bommen knäckt, ter sig den olycklige skepparens beslut att överge båten betydligt mer förståeligt...
Båten har kutterstag med en bom om man tittar på bilder på hemsidan. Enligt hemsidan har den dessutom rejäla dieseltankar, totalt 800 liter.

Edit: skrivfel

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 06 okt 2008, 14:19

Just det, det ser jag nu - borde ha kollat bilderna innan jag skrev... :oops:

De har ju rulle på kutterstaget också ser jag. Det återknyter till mina egna funderingar över om jag skall behålla mitt löstagbara kutterstag som det är och ha möjlighet att sätta en ordentlig stormfock hellre än att byta till rulle även där och vara tvingad att lita på en delvis inrullad kotterfock som "hårdvindssegel". Känns inte alls lockande.
Jag behåller nog mitt kutterstag som det är....
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 06 okt 2008, 14:29

Även med drivande båt kan man styra i viss mån. 1984 spolades en hel del båtar på land på den östtyska kusten. Båtarna var på väg till Mästerskapet utanför Warnemünde på en tillfartskappsegling. I detta fall var det 12 Bft. En del trycktes upp på Hiddensee, en del sökte lä bakom ön men trycktes upp på stenarna på Rügen. Det fanns dock några få seglare som medveten styrde sina båtar på långa sandsträder på Dars. Dessa båtar fick endast lindriga skador.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

bassace

Inlägg av bassace » ons 08 okt 2008, 13:21

http://www.dananne.se/Bilder-20081006.html
Bildgalleriet på deras hemsida uppdaterat med bilder före och efter händelsen.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 08 okt 2008, 16:17

Ingen som har koll på försäkringsläget?
Bärgning av en övergiven båt brukar bli dyrt....
Hur mycket kan ett försäkringsbolag tänkas vara villigt att betala?
Hur skulle det t ex fungera här hemma med en vanlig båtförsäkring om man överger sin båt? (Nej, jag har inga sådana planer)

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » ons 08 okt 2008, 21:14

Jag undrar om dom har hittat den övergivna segelbåten?
Den borde antagligen ha strandat någonstans eller någon kanske ha sett den drivande på havet någonstans?
Det finns ingen info om detta vad jag kan se.

/Lars
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tor 09 okt 2008, 06:28

Navtex från Portugal
http://websig.hidrografico.pt/idamar/an ... ?Station=R

------------------------------------------------------------------
RA16
MONSANTORADIO
300936 UTC SEP 08
NAV. WARNING 1659/08
PORTUGAL-CONTINENTAL PORTUGAL
-WEST COAST-VESSEL ADRIFT
SV ''SUN CHASER'', 14 METERS
LENGHT, MMSI 265606190,
ADRIFT, NO PEOPLE ON BOARD,
AIS EQUIPEMENT ACTIVE,
POSITION 36-55.2N/010-42.0W,
AT 290131Z.
REQUEST ALL NAVIGATION TO
KEEP SHARP LOOKOUT AND
REPORT ANY
SIGHTING OR AIS TO MRCC
LISBOA:
TEL: 00351 21 440 1950
FAX: 00351 21 440 1954
MRCC.LISBOA(AT)MARINHA.PT
DANGER TO NAVIGATION.
NAV. WARNING NR 1655/08
CANCELLED

NNNN

Cancel date: 01-Oct-2008
-----------------------------------------------------------

Hoppas allt löser sig bra för solsökarna på sunchaser

Svante

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 09 okt 2008, 06:51

Kommer att tänka på den erfarne långseglaren Skip Allans berättelse om hur han tvingades överge sin båt Wildflower i hårt väder utanför USA:s stillahavskust. Berättas bla. här: http://forums.sailinganarchy.com/index. ... 46&hl=skip

Läs-och tänkvärd berättelse förresten...

Han såg det som självklart att sänka sin båt när han övergav den för att sätta sig i säkerhet på fartyget som kom till hans undsättning. Detta för att undvika att den i drivande tillstånd skulle bli en fara för sjöfarten. För detta beslut har han i olika sammanhang hyllats för att ha visat tecken på gott sjömansskap. Innan han skar av slangen och öppnade bottenventilen hade han visserligen haft kontakt med försäkringsbolaget, vill jag minnas.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 okt 2008, 08:05

Att sänka sin 10-15-metersbåt för att skydda sjöfarten låter ganska radikalt. Jag har läst att USCG har det som policy, men det är nog inte många andra som kräver detta. Möjligheterna att hitta en AISförsedd, övergiven båt är ju också stora, och som många observerat, människorna ombord tappar sugen före båten sjunker i många fall. Det är stor skillnad på en uppgiven besättning som passivt väntar på sin undergång och en aktiv besättning som hela tiden jobbar på att maximera chansen att klara sig. Jag var inte ombord, jag kan inte veta hur det var.

Jag tror att detta kunde hända många. Uppenbarligen har man hamnat i en rejäl kuling, helt oförberedda och utan erfarenhet, och så har man tappat tilltron till sin förmåga och bedömt riskerna som alltför stora för att våga fortsätta. Så har räddningen kommit i form av tankern, och så har man gjort en riskvärdering utifrån sin subjektiva förståelse av riskerna. Många brukar anse att det är säkrare att stanna kvar i båten, men den åsikten bygger på det faktum att man ofta hittar båten flytande efter den övergivits, inte på egna erfarenheter av att segla i storm. Vi vet för litet för att döma i någon riktning - hur nära land var man, hur ser kusten ut, hade man land relativt nära i lä eller kunde man driva en längre tid och vänta på att vädret blev bättre?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 09 okt 2008, 08:11

Anders S skrev:Vi vet för litet för att döma i någon riktning - hur nära land var man, hur ser kusten ut, hade man land relativt nära i lä eller kunde man driva en längre tid och vänta på att vädret blev bättre?
Nja... Allt det där vet vi väl.
Det är ju det som gör den här händelsen intressant - vi har ju alla omkringliggande fakta utom möjligen exakt hur situationen upplevdes ombord.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 okt 2008, 08:58

Eilean skrev:
Anders S skrev:Vi vet för litet för att döma i någon riktning - hur nära land var man, hur ser kusten ut, hade man land relativt nära i lä eller kunde man driva en längre tid och vänta på att vädret blev bättre?
Nja... Allt det där vet vi väl.
Det är ju det som gör den här händelsen intressant - vi har ju alla omkringliggande fakta utom möjligen exakt hur situationen upplevdes ombord.
Jag är uppenbarligen inte tydlig :-)

Den logg jag läst är uppenbarligen skriven av en ovanligt oinformerad eller okunnig person. De skrivningar som finns där är så begränsade faktamässigt och i några fall motsägelsefulla att det inte går att använda dem för att bilda sig någon uppfattning om det verkliga läget. Möjligen kan man göra en subjektiv tolkning av loggen, men då är det just det, en subjektiv tolkning. Därför menar jag att "vi vet för litet för att döma i någon riktning". Som någon skrev - att ge sig ut från Caiscais för att antingen seglat tll "Lagos vid Gibraltar" eller alternativt Madeira låter litet speciellt. Inga uppgifter om position, inga uppgifter om vindriktning, inga uppgifter om vindstyrka eller sjöhävning. Ett par bilder har de visat, bland annat "revar man" utan att ha säkerhetsselar (svårt att se, men det ser inte så ut) och någon bild på sjögången då det börjar bli jobbigt.

Om den publicerade reseberättelsen, å andra sidan, rätt beskriver kompetensläget ombord, bedömningsförmågan och erfarenhetsbasen är saken naturligtvis klar - några felinformerade drömmare räddades i tid från en katastrof som var på väg att hända förr eller senare. Men som sagt, jag vet inte, jag var inte där.
Anders S

Skriv svar