Bruce kontra kopior - Vad är egentligen skillnaden?
Japp.bosseh skrev:Någon som vet varför Bruce inte tillverkas längre?
Tillverkaren, som fortfarande finns kvar och tillverkar jätte-ankaren för oljeriggar etc. kunde inte behålla lönsamheten på nöjebåtsanarna då patentet upphörde och marknaden dränktes av billiga kopior.
http://www.bruceanchor.co.uk/
Eftersom det är väl känt att kopiorna nästan alltid är sämre men tydligen duger åt de flesta så kan man anta att de flesta inte har några krav på ankaret.Eilean skrev: Tillverkaren, som fortfarande finns kvar och tillverkar jätte-ankaren för oljeriggar etc. kunde inte behålla lönsamheten på nöjebåtsanarna då patentet upphörde och marknaden dränktes av billiga kopior./
Ankrar man som vi gör, i aktern, kan man klara sig ganska bra med nästan vilket skräp som helst. På kontinenten är C.Q.R och numera Delta vanligast, ganska troligt därför att man har större krav på att ankaret fäster.
Så varför köpa ett ful-Bruce som troligen är ganska dåligt när man kan köpa ett erkänt väl fungerande Delta som bara är lite dyrare?
Nu är det så att fram tills nyss var Delta betydligt dyrare. Nästan lika dyrt som CQR som fortfarande smids i Glasgow.bosseh skrev:Eilean skrev:
Så varför köpa ett ful-Bruce som troligen är ganska dåligt när man kan köpa ett erkänt väl fungerande Delta som bara är lite dyrare?
Men tillverkaren (Lewmar som köpt upp Simpson & Lawrence) insåg väl var det skulle sluta och flyttade själva över produktionen till Kina. Vilket märks på priset.
Undrar om det är samlarvärde på mitt gamla Delta - Made by Simpson & Lawrence, Glasgow, Scotland?
Varför skulle Bruce vara billigare i tillverkning än Delta? Om någon skillnad så är det tvärtom skulle jag gissa, med tanke på form osv.
Hur det nu än är med Bruce-ankartillverkningens (för småbåtar) eventuella överlevnad kan man blott konstatera att de valt att släppa den delen. De har säkert haft sina goda skäl; det är få som väljer bort en lönande affär.
Hur det nu än är med Bruce-ankartillverkningens (för småbåtar) eventuella överlevnad kan man blott konstatera att de valt att släppa den delen. De har säkert haft sina goda skäl; det är få som väljer bort en lönande affär.
Det finns massor med intresserade kunder. Det bevisas av att kopiorna säljer som smör. Så är det med alla fiffiga grejor som är lätta att härma. När patentet är ute, är ekonomin körd för den som hittade på grejorna. Jämför gärna med läkemedel.bosseh skrev:Hade det funnits tillräckligt med intresserade kunder så hade nog Bruce fortfarande tillverkats.
Anders S
Kan man ju hålla med om. Men är det rätt perspektiv?Anders S skrev:Reflektion avseende Gunnars milda (för att inte säga mjäkiga, vad har hänt?) acceptans av FulBruce i enklare sammanhang: I det perspektivet kan jag heller inte se att ett FulBruce för fem-sex hundra är så fel, för den som annars köpt ett FulDanforth eller en paraplydragg.
Rätt perspektiv?Jaramaz skrev:Kan man ju hålla med om. Men är det rätt perspektiv?Anders S skrev:Reflektion avseende Gunnars milda (för att inte säga mjäkiga, vad har hänt?) acceptans av FulBruce i enklare sammanhang: I det perspektivet kan jag heller inte se att ett FulBruce för fem-sex hundra är så fel, för den som annars köpt ett FulDanforth eller en paraplydragg.
Perspektivet är naturligtvis att den obildade pöbeln köper på pris och utseende, precis som vilken Hennes&Mauritz-kund som helst. Då kan man naturligtvis anlägga ett elitistiskt perspektiv, där man väger form och funktion på guldvåg och köper sin Pradaväsk... (förlåt), Deltaankare gjorda i Kina, för "man kan inte se skillnad".
Naturligtvis är den bästa möjliga totala funktionen i varje situation det "rätta perspektivet". I min värld är 15-1800 spänn för ett ankare ingen stor sak (relativt annat bätgrejs), men jag inser ju att det inte behöver vara så i alla båtar. Innan Delta fick "rätt pris" hade jag ingen allvarlig tanke på att gradera upp Bruce-ankaret. (Till skillnad från Gunnar har jag enbart goda erfarenheter, sedan ca 23 år). Men kopiorna är inte likvärdiga med originalet - det är en trist sanning!
Anders S
Börjar inse att jag skall hålla hårt i mina fina orígnal-Bruce. 20 kg i fören och 15 i aktern. Visserligen borde man ju enligt all sakkunskap och samlad visdom ha olika sorters ankare om man nu har två eller fler.
Fast denna sommar har vi ankrat flera gånger, oftast på svaj och under ett par nätter har det pipit i rejält. Sådär så att man tittar upp litet oroligt på intilliggande båtar för att se om de skulle börja dragga. Vårt Bruce har hållit perfekt. Ibland har vi fått upp ett stort fång sjögräs, ibland har vi inte sett själva godset i ankaret för bara packad lera, men hållit sitt fäste har det gjort...
Fast denna sommar har vi ankrat flera gånger, oftast på svaj och under ett par nätter har det pipit i rejält. Sådär så att man tittar upp litet oroligt på intilliggande båtar för att se om de skulle börja dragga. Vårt Bruce har hållit perfekt. Ibland har vi fått upp ett stort fång sjögräs, ibland har vi inte sett själva godset i ankaret för bara packad lera, men hållit sitt fäste har det gjort...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Slappna inte av. Jag har bara ändrat taktik!Anders S skrev:....Gunnars milda (för att inte säga mjäkiga, vad har hänt?) acceptans ....
Man fångar fler flugor med honung än ättika!
Jaramaz undrar varför Bruce skulle vara billigre att tillverka än Delta. Svaret ligger nog i att en Brucekopia kan man gjuta i ett enda stycke till skillnad från Delta som både smids och svetsas.
Där ligger nog förklaringen i att just Brucekopior och inga andra ankaren översvämmade marknaden - varje bysmed kunde ordna massproduktion bakom hönshuset. Alla andra ankaren kräver betydligt mer komplicerade metoder, delar som svetsas eller smids samman, rörliga delar och leder etc. Se bara på CQR. Att det kostar är inte så märkligt när man ser på konstruktionen och dessutom lägger på europeiska produktionskostnader.
Mindre viktigt är nog patentintrånget - att Bruce´s patent skulle ha gått ut. Kineserna har ju knappast brytt sig om patent och copyright tidigare. Varför skulle de plötsligt göra ett undantag i det här fallet?
De återkommande brotten mot patent och upphovsrätt förekommer väl mest när det gäller varor för den kinesiska marknaden? Det blir väl annorlunda när de skall säljas till Europa? Jag kan inte det här exakt, men det är väl ganska svårt att få tag på t.ex. piratkopierad musik/dvd i musikaffärerna i Europa? Och en svart marknad för ankare... Tja. Det vore lite lustigt!