Minsta kylväska?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 07 aug 2008, 16:48

Nog klara man sig utan kylförvaring. Det gick alldeles utmärkt förr men det fanns fler alternativ, kunskapen om att förvara mat utan kyl var mera spridd och framförallt var man inte lika bortskämd och bekväm! Idag ska allt kyförvaras även om det inte behövs. Tex ägg som aldrig varit i kyl klarar sig riktigt länge. Men i Sverige är det svårt att få tag på okylda ägg, de får säkert inte ens säljas.
Visst är dagens kompressorkylar underbara? I en segelbåt är en termoelektrisk kyl sällan bra även om det går att klara sig med dem. I en bil är det annorlunda, vi har åkt runt i Europa med 12V kylbag och det har varit jättebra. Den fick bäras in på hotellrummen och gå på 230V på natten. Men vi fick med oss sill ut och getost hem!
Svalt vatten får man om man förvarar det i lerkärl!

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » tor 07 aug 2008, 20:31

Tack för alla tips & råd, vilken engagemeng!

Frun står redan i köket och torkar kött, och jag ska sen springa efter den nyköpta hönsen för att plocka okylda ägg :wink:

Jag är lite inne på 12v lösning, och hittade nån 15l kylbox på Watski som verkar inte helt dum. Ser ut att även kunna funka som båtvärmare :D

http://www.watski.se/www/produkter_meny ... ntGroupID=

1.8A ska man kunna leva med utan att bli en ännu sämre amper-facist, den behöver kanske inte köras 24 timmar om dan. Lite halvdyr dock.

Nån har testat den?

Annars låter hemsnikrad passiv kyllåda inte så dumt. Kanske en ny vinterprojekt.

tack!

david

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 07 aug 2008, 21:01

Sätt några hönsburar på båten sen tar du äggen målar en blå rand på dem och skriver marin. 60kr/st borde väl vara lätt att få?
Skämt åsido.
Jag tror du gör en bättre affär om du hoppar Watski boxen och lägger krutet på en riktig kyl längre fram. Av de som haft termoelektrisk kylbox är det troligen inte så många som tror på 1,8A utan att det i verkligheten snarare går åt minst 50% mer.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 08 aug 2008, 09:13

Bygg en passiv kylbox i riktiga "dyrskivor" från tex Hjertmans nu i vinter. Nästa vinter så sätter du dit en Isoterm kompressorkyl.
Har man solclell så kan man ju ha kylen på jämt utan dra ur batterierna.
Jag har min i första delen av U-soffan, den är på ca 45 liter, men man klarar sig nog även på en mindre.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Minsta kylväska?

Inlägg av stangen » mån 11 aug 2008, 09:18

DDF skrev:Hej,

vi måste vara en av de sista 30-fotare utan kylmölighet som seglar runt, och projekten att göra om den så-kallade kylboxen i våran Ballad till en riktig kylskåp har jag pushat till minst 2015.

Då är alternativ en kylväska med eller utan 12v, men dom flesta vi har hittat är monstruösa stora, det verkar som det är krav att det ska rymmas 12 stk 5-liters läskflaskor och en halv ko.

Vi är ute efter nåt där vi kan ha några köttbitar och lite prickig korv, inget mer. Riktig smör håller sig bra, långhållbarhetsmjölk finns, yoghurt kan man vara utan och öl får gärna vara kölsvin-kalla.

I dag använder vi en 25l kylväska med klämpar, det skulle räcka toppen med 10-15l. Helst med 12v också.
Vet nån om en sån kylväska finns att hitta överhuvudtaget?

Tack!
david

Kan rekommendera http://tinyurl.com/55tv4s kompressorbox. Den är på 18L och drar snålt med ström. Seglar du är inte termoelekriskt att tänka på (om du inte går för motor eller ligger för landström = inte seglar :).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Borka
Rookie

Inlägg av Borka » mån 01 sep 2008, 16:38

Conrad.se har en liten en på 8L (T08 DC):
http://tinyurl.com/6nvauq

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » mån 01 sep 2008, 18:59

Borka skrev:Conrad.se har en liten en på 8L (T08 DC):
http://tinyurl.com/6nvauq
Fast den var ju termoelektrisk.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 02 sep 2008, 06:10

Hej DDF,

Jag har ju också en Ballad, och vi passade på att bygga en ny kylbox under pentryt i samband med byte bänkskiva och ugn. Största problemet var att få ut den gamla plastboxen, isolerad med ca 10 mm frigolit... Den fick sågas itu i bitar. Sen byggde jag en ny box i trä, och isolerade på insidan med sådana där "dyrskivor" från Hjertmans. En kompressorkyl aav enklaste modell från Isotherm (utan ASU) fick komplettera det hela. Kompressorn står i sittbrunnsfacken, alldeles bakom skottet till pentryt.

Hela boxens innervolym är på ca 35 liter om jag räknat rätt. Räcker helt klart för våra behov. Vi kan ligga still i två dygn utan att spänningen i batterierna sjunker nämnvärt, tror att kylen drar drygt 0.5 A en sommardag. Trots detta får det nog bli solpaneler nästa år, vore skönt att helt kunna sluta tänka på elförbrukningen (i kombination med LED-lampor, så slipper man skälla på barnen när det glömt en lampa på :) )

Så jag kan också rekommendera bygge av box, och lägga pengarna där istället för lös box. En lös box måste man ju också ha någonstans = klumpigt. Ska man ha en lös box så måste det bli en kompressorkyld modell, som vi hade på förra båten. Då kostar den dock lika mycket som ovanstående bygge inkl kompressor. En termoelektrisk variant (de billiga) skulle dra ur batterierna på ganska kort tid och funkar mest för bilen.

Om du inte vill bygga in en box, så kan det vara bättre att köra vidare kyllös, tills den dagen kommer att du vill bygga en box.
Jag kan skicka bilder/beskrivning på mitt bygge om du vill, om du mailar.

Hälsningar
Tommy

Skriv svar