I min Beason har jeg gjort et rum agter som opfylder reglerne, men min reserveflaske er i ankerbrønden. Men den skal heller ikke EU-godkendes
Vilken spis? - gas eller sprit (Origo)
Ifølge de danske regler (som jeg tror er dem der skal opfyldes for at EU-godkende en båd) så skal gasol-flaskerne stå i et separat rum med læns til det fri over vandlinien med min. 19mmØ. Og værre er det, at der ifølge reglerne ikke må være andet i det rum, altså intet anker, ingen elstik, ingenting! - andet end gasolflasken. Og reglerne gælder også for reserveflasken hvis man har sådan en.
I min Beason har jeg gjort et rum agter som opfylder reglerne, men min reserveflaske er i ankerbrønden. Men den skal heller ikke EU-godkendes
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
En gasolhink är en vanlig form:slin skrev:Kan någon beskriva vad som menas med dränerat utrymme? På min nyinköpta P28 sitter behållaren under den aktra sittbrunnsbänken.

En hink med tättslutande lock som har två anslutningar:
1. För gasolslangen
2. En för en dräneringsslang i botten, slangen ska gå till en bordgenomföring ovan vattenytan
Syftet med detta är naturligtvis att om flaskan läcker i anslutningen eller på annat sätt så ska den läckande gasen ledas ut istället för att ansamlas i kölsvinet.. Se bara till att hinken är rejält fastsatt, och att det är tätt i alla anslutningarna för slangarna.
Hälsningar
Tommy