mini kryssare under 6 meter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 07 jun 2008, 07:07

Skall långseglingen försiggå i vatten eller på trailer?

För skall du bo i båten, traila den och dessutom kunna segla på havet blir det svårt. Ger du upp "tuffheten" kan en Albin 57 vara något, men alla trailerbara båtar blir lätta och har centerbord eller grund köl.

Skall du bara köra den bakom en bil helt kort sträcka spelar vikten större roll än längden, väl?
Anders S

daniel pay
Erfaren medlem

Inlägg av daniel pay » lör 07 jun 2008, 07:49

[quote="Anders S"]Skall långseglingen försiggå i vatten eller på trailer?

både och :D
daniel

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » lör 07 jun 2008, 10:10

Jag tror att det kan vara ganska svårt att hitta en trailerbar båt med så goda sjöegenskaper att du tryggt kan havssegla... Men å andra sidan -vill du ha en jätteliten båt att långsegla med så är du ju inte ensam:

http://www.arrandir.se/

Härlig tokstolle, den!

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » lör 07 jun 2008, 11:06

Daniel, en sån här ska du ha:D http://www.i550sportboat.com/ :)

Bild

Under 6meter (5.5) väger ingenting (350 kg) Med en lite större ruff blir den nästan lite halvrymlig, och så seglar den väl ungefär dubbelt så fort som de andra båtarna som föreslagits:) 16knop på slör verkar vara rekordet nu.
Visst, kanske inte den allra mest praktiska båten på havet, men den är självrätande, och med lite skum på bra ställen blir den osänkbar, något jag skulle gilla:D Uppdragbar köl, alltså lågt djupgående.
Visst, den har en massa segel, 23kvm på kryss och en 50-60 på undanvind, mer om man ordnar fathead stor. Men man kan ju reva! Underriggade båtar är för fegisar;)

Bild

Man kan ju nästan traila den efter en tandemcykel:D inte för att tandemcykeln får plats, men ändå :twisted:

//Robin

P.s, ta det inte på allt för stort allvar, men själv är jag grymt lockad av at försöka segla långt i typ en sådan båt, det handlar ju om vad man prioriterar. D.s

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » lör 07 jun 2008, 23:34

Man kan ju skaffa en Yrvindare :)
Bild
[/img]

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Mirror Offshore på Blocket.

Inlägg av Tommy » fre 13 jun 2008, 05:55

Kul båt, trailerbar och liten! Men man kan nog undra lite över tillägget "Offshore", på vilket sätt skulle denna lämpa sig för havssegling, med jätterutor på sidan, och en jätteöverbyggnad som man måste upp över för att ta sig fram på fördäck.

Men .. folk har ju seglat över havet i mindre farkoster. För min del skulle det bli en Havsfidra om jag skulle korsa världshaven i något runt 6 meter :wink:

Hälsningar
Tommy

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » fre 13 jun 2008, 09:24

Vi har en kille i hamnen som seglat flera gånger över Atlanten och sista gången skulle han kolla hur billigt det gick att göra. Han köpte en Albin 57:a för 10000 sek och drog över Atlanten utan större problem.

Tror mycket beror på vilka kriterier man har och vilka risker man är beredd att ta. Personen i fråga är mycket erfaren och som nybörjare i långseglingsbranchen kanske man bör välja ett mer stabilt alternativ.

Triss Norlin är ett stabilare val som dessutom har fin rymd innuti. Har haft uppe en sådan på 9,8 knop med spinnaker så helt kass seglar den inte. På kryssen över 8 m/s skulle den dock må bra av djupare / tyngre köl.

Men stabil, billig och rymlig är den, kanske ett alternativ?

/Dan

Jens K
Platinamedlem

Re: Mirror Offshore på Blocket.

Inlägg av Jens K » fre 13 jun 2008, 12:42

Tommy skrev:
Kul båt, trailerbar och liten! Men man kan nog undra lite över tillägget "Offshore", på vilket sätt skulle denna lämpa sig för havssegling, med jätterutor på sidan, och en jätteöverbyggnad som man måste upp över för att ta sig fram på fördäck.

Men .. folk har ju seglat över havet i mindre farkoster. För min del skulle det bli en Havsfidra om jag skulle korsa världshaven i något runt 6 meter :wink:

Hälsningar
Tommy
Namnet kommer sig nog av att den ursprungliga Mirrorn är en jolle. Mirror offshore kan ju sägas vara engelsmännens svar på folkbåten, en billig båt som vanligt folk skulle kunna ha råd med.

Missa inte youtube-kanalen om snubben som just nu håller på att segla runt Storbritannien i just en Mirror Offshore.

http://uk.youtube.com/user/KeepTurningLeft

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » fre 13 jun 2008, 13:34

Har aldrig hört talas om mirror, men man blev ju nästan sugen på en efter att ha kollat klippen på tuben. Kollade webben lite efter den, och nog verkar det vara en ganska hygglig liten balja? Pytteliten, ändå rymlig och löjligt lätthanterad. Skulle vara utmärkt hemma i skärgårn.

OlausPetri
Erfaren medlem

Re: mini kryssare under 6 meter

Inlägg av OlausPetri » ons 10 dec 2008, 12:33

Jag tror att den idealiska båten för dina önskningar är en Sofia. http://www.sofiaboat.nu/
Den är ritad av Rolf Eliasson efter Sven Yrvinds idéer med Brisbåtar. Den är liten, lätt, har fällköl och är mycket sjösäker.
Tyvärr finns den bara som självbygge. Allt för få har byggts, så inga begagnade finns. Materialkostnad är ca 150 000 kr och det tar ett år heltidsarbete att få den klar.
Du vill nog ha en billigare båt. En begagnad Hydra är ett bra val, men den är inte osänkbar, som många av centerbordsbåtarna är.
Peppe

Skriv svar