Strandskyddet i Stockholms län i praktiken - artikel i DN

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 maj 2008, 22:07

Eilean skrev:
Jag hann modifiera mitt inlägg....
Det blev det inte bättre av.

Noterade du att Tomas E har registrerat sig enkom för att få torgföra sin pamflett? Minns du vad du tyckte om försäljare som registrerar sig på fora bara för att få göra reklam, i till exempel ankardiskussioner?
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 14 maj 2008, 22:21

Anders S skrev:Noterade du att Tomas E har registrerat sig enkom för att få torgföra sin pamflett?
Varför är personen så viktig? Spelar den egentligen någon som helst roll?

Tomas E förfäktar åsikter om strandskyddet och tror (liksom Eilean) att partifärg har någon avgörande betydelse. Det tror inte jag, åtminstone inte när det gäller kommunpolitik.

Men, den grundläggande frågan är väl om strandskyddet är viktigt för djurliv och natur?

Mig förvånar det att inte alla seglare ställer upp bak Tomas E's strandskyddspamflett???

mvh Sven-Barry

PS. Egentligen tror jag att Anders S menar att strandskyddspamfletten är ett svepskäl av Tomas E för att torgföra rödgrön röra, därav ovilligheten att åtminstone i början av tråden diskutera dess sakinnehåll DS.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 14 maj 2008, 22:36

Anders S, menar du att pekpinnen är så slugt "försåtlig" att den skulle kunna få en vuxen högerman att av misstag rösta vänstervridet?

Huruvida Tomas E registrerat sig enkom för denna fråga får väl framtiden utvisa.

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 maj 2008, 22:41

S-B A-son skrev: PS. Egentligen tror jag att Anders S menar att strandskyddspamfletten är ett svepskäl av Tomas E för att torgföra rödgrön röra, därav ovilligheten att åtminstone i början av tråden diskutera dess sakinnehåll DS.
Så kan det vara. Jag kan också ha fel därvid.

Strandskyddet kan vara viktigt för djurliv och natur, men i så fall bör man ställa det i motsatsförhållande till andra intressen. Legitimiteten i endera intresseinriktningen kan man alltid diskutera. Möjligen finns det argument i båda riktningarna. Jag är heller inte insatt i de bakomliggande förhållandena i just Tyresö, vilket man kanske bör vara för att diskutera sakfrågan.

Den politiska vinklingen ser jag mest som ett hinder för en saklig diskussion även om jag (verkligen!) tycker illa om särskilt politiska pekpinnar. Måhända är det en politisk pekpinne i sig själv.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 14 maj 2008, 22:43

Anders S skrev:
Eilean skrev:
Det blev det inte bättre av.

Noterade du att Tomas E har registrerat sig enkom för att få torgföra sin pamflett? Minns du vad du tyckte om försäljare som registrerar sig på fora bara för att få göra reklam, i till exempel ankardiskussioner?
Huruvida Tomas E har registrerat sig för att få "torgföra sin pamflett" eller ej skall du nog fråga honom om.
Nu råkar jag veta att Tomas E varken är försäljare eller partiarbetare. Men har ett stort engagemang i frågan. Och om du tänker efter vet nog du det också.
Därför drar jag heller inte en parallell med ankarförsäljare.
Men på de här punkten tror jag nog Tomas E bäst talar för sig själv.

Synd att sökfunktionen är så dålig - för jag är rätt säker på att om man sökte på exempelvis "sossar" skulle man få en del träffar som uttrycker för partiet mindre fördelaktiga åsikter i ämnen som båtregister eller båtskatt. Men jag kan inte minnas att någon ryckte ut och försökte hålla Sailguide fritt från politik då!

Jag får en rätt stark känsla av att alla försök till att uttrycka något positivt om v-mp och förmodligen t.o.m s kommer att bekämpas. Om så behövs, tydligen till priset av ursprungsfrågan.

fjollberg
Silvermedlem

Inlägg av fjollberg » ons 14 maj 2008, 22:44

Ja, enligt artikeln i DN var alla partier i Tyresö överens utom MP, så att rösta rött verkar inte fungera något vidare i det fallet, åtminstone inte på det lokala planet. Det är dessutom ett projekt som har planerats i 40 år, så det är ju inget hastigt påfund.

Jag kan inte säga att jag har kunskaper i just det här området, men tror inte att alla stränder alltid är värda att skydda, vare sig för djur- eller friluftsliv. Artikeln antyder också att det finns andra delar i området som är naturskyddade redan. Det känns som att det fattas ganska mycket information för att en utomstående ska kunna ta ställning i själva grundfrågan.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 15 maj 2008, 01:15

Eilean skrev:
Anders S skrev:
Eilean skrev: Var skriver/säger Tomas E om vilket parti man skall rösta på?
Jag ser det inte!
Den som tycker det är viktigt med ett så starkt strandskydd som möjligt, både för att värna om friluftslivet samt djur- och växtliv, bör rösta på ett rött eller grönt parti i nästa val. Det gäller både på kommunnivå och riksnivå.
Det är väl en pekpinne som heter duga? Dessutom är pekpinnen extra försåtlig, eftersom den presumerar att den som inte röstar i föreslagen riktning torde vara ointresserad av ett starkt strandskydd.

Sedan innehåller ursprungsinlägget rena påståenden med partipolitisk botten som inte har med sakfrågan att göra. Men det är pekpinnen om vem man bör rösta på jag vänder mig emot. Ungefär som jag vänder mig mot annan reklam.
Lite av en ickefråga måste jag nog tycka att detta är. Inte våtmarken utan pekpinnarna. Att kommunerna inte tänker bredare än sin egen politiska näsa räcker är ju anledningen att länsstyrelserna skall tillgodose riksintressena.

Att moderater (åtminstone tidigare) saknat miljöpolitik torde vara ett rätt obestridligt faktum även om Carlgren simmar på riktigt duktigt i motströmmen i den nuvarande moderatledda regeringen. I Täby där jag bor framhåller man sitt (moderaternas) miljöarbete med att man delar ut en miljöalmenacka så man vet när det är sophämtning och var avfallsstationen ligger. Det kallar jag mångfasetterad miljöpolitik och verkligen ena miljöns kämpar. Minsann en hel almanacka i papper med ringpärm det är tur att de tar ansvar för vår jord - inget sagt om övrig politik dock! :wink:

... men visst bort med partipolitiken ur forumet även om jag ör oerhört tacksam till alla gammelkonservativa blåblodsmoderater för att de stred för min sak rörande det förhatliga meningslösa båtkörkortet. De lyckades inte stoppa elendet men väl blaska úr det till oigenkännerlighet! Tack! :wink:

När det gäller strandskydd vill jag minnas att det i östergötland var särdeles lätt att få undantag om man var socialdemokratisk politiker. Det var tydligen väldigt lätt att få kommunens bifall rörande dispensen... med rätt baklgrund och kontakt trots att andra fastigheter i närheten nekats tidigare.

Märkligt nog är det kanske semikorrupta politiker det är fel på och inte färgen. Det tror jag i alla fall så låt oss skita i färgen och debattera strandskydd istället...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 maj 2008, 06:19

Rudi skrev:Anders S, menar du att pekpinnen är så slugt "försåtlig" att den skulle kunna få en vuxen högerman att av misstag rösta vänstervridet?
Argumentationsteknik, lätt missbrukad. Försåtligheten ligger i den implicerade kopplingen mellan naturintresse, strandskydd och politisk tillhörighet, dvs att om man tycker det är obetänksamt eller rent av fel att bygga i Tyresö så ger man sitt stöd till s-vpk-m.

Tycker jag är onödigt, olämpligt och ett försök till att förenkla miljödebatten, som (tycker jag) borde placeras ovan partipolitik.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 maj 2008, 06:39

Anders S skrev:Noterade du att Tomas E har registrerat sig enkom för att få torgföra sin pamflett?
Jag drog denna slutsats därför att användarsignaturen Tomas E bara gjort ett inlägg. Å andra sidan ser det ut som hans regdatum är betydligt tidigare än hans första inlägg. Därför tar jag tillbaka det här påståendet och ber om ursäkt för det.

Tiden får väl sedan utvisa om Tomas vill diskutera strandskydd eller partipolitik.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 15 maj 2008, 08:23

Anders S skrev: Försåtligheten ligger i den implicerade kopplingen mellan naturintresse, strandskydd och politisk tillhörighet, dvs att om man tycker det är obetänksamt eller rent av fel att bygga i Tyresö så ger man sitt stöd till s-vpk-m.

Tycker jag är onödigt, olämpligt och ett försök till att förenkla miljödebatten, som (tycker jag) borde placeras ovan partipolitik.
Kopplingen mellan en fråga och partitillhörighet?
Den är ju självklar, i vissa frågor tydligare än andra.
M har hittills inte gjort sig kända för sitt starka miljöengagemang. Den som påstår något annat är beklämmande okunnig.
Att kommuner med M-styre är mer benägna att tillåta byggnation på skärgårdsöar eller vikar än andra majoriteter är också visat. Detta är ju inte ett dugg märkligt - eftersom M oftast företräder de människor som har råd att bygga på detta viset.
Och symtomatiskt nog så är handlar den ifrågasatta exploateringen i Tyresö av exklusiva hus på pålar över stranden som sannolikt inte kommer att köpas av ensamstående sjuksköterskor eller inflyttade invandrarfamiljer från Tensta.
Detta är inte ett dugg konstigt och dessutom fullkomligt normalt i en demokrati.

Det skulle vara intressant att veta hur en miljödebatt skall kunna föras ovanför partipolitik. I alla fall om debatten skall leda till något konkret och inte enbart vara hypotetisk.
För är det inte politiska beslut som till syvende och sist avgör om den sista torsken skall fiskas, om hus skall byggas i känsliga områden, vattenleder spärras av eller om man skall tillåta kadmiumfärger i leksaker?

Och slutligen - även om man nu så djupt ogillar politiska inslag i debatterna som du och Snedseglarn tycks göra så är jag inte så säker på att just er uppfattning skall vara den som avgör vad som är tillåtet eller inte.
Det står iheller inget i reglerna om detta, till skillnad från exempelvis försäljning.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tor 15 maj 2008, 08:25

Eilean skrev:Synd att sökfunktionen är så dålig - för jag är rätt säker på att om man sökte på exempelvis "sossar" skulle man få en del träffar som uttrycker för partiet mindre fördelaktiga åsikter i ämnen som båtregister eller båtskatt. Men jag kan inte minnas att någon ryckte ut och försökte hålla Sailguide fritt från politik då!
Som tur är funkar google!
hjertmans site:sailguide.biz -> 64 träffar
delta site:sailguide.biz -> 44 träffar
sossar site:sailguide.biz -> 0 träffar
socialdemokraterna site:sailguide.biz -> 0 träffar

Sen lovar jag att bli lika upprörd oavsett partifärg som någon försöker pådyvla mig. Att diskutera partipolitik, jämföra och analysera är också något annat (och i min mening helt ok - även här).

Till sist några exempel där strandskyddet ibland tillämpas för strikt (enligt min mening) idag: Glesbefolkade delar av landet, redan bebyggd tomtmark.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tor 15 maj 2008, 09:36

Sneseglarn skrev: Nu till sakfrågan - det är inte så enkelt som att strandskydd är enbart av godo. Det finns många fall där ett försiktigt byggande kan vara motiverat. Det är inte bara båtlivet som kan få bestämma. Vi båtägare utgör trots allt en minoritet av befolkningen.
Strandskyddet är såklart inte bara en angelägenhet för båtägare. Det är snarare att betrakta som en av de omständigheter som gör att Sverige är ett land där alla har tillgång till naturen. Flera andra europeiska länder, t ex Frankrike, är för en svensk förvånansvärt otillgängliga. Bara att stanna bredvid vägen och sätta sig och fika är ofta nästan omöjligt utan att göra sig skyldig till intrång på privat mark. Jag känner mig begränsad och instängd i en sådan miljö. Ett sk "försiktigt byggande" (vilket diverse konmmunalpolitiker i skärgårdskommunerna hävdar att det handlar om) är helt uppenbart en skönskrivning.

Och innan man börjar raljera med "bortskämda minoriteter" såsom båtägare, så skall man betänka att de som har råd att bygga villor i berörda skärgårdsområden minsann inte utgör någon överväldigande majoritet av svenskarna.

Själv har jag haft förmånen att växa upp med strandtomt på en skärgårdsö,så jag vet hur trevligt det är. Jag förstår verkligen lockelsen i att ytterligare bebygga våra stränder och holmar. Men gör man det, så begränsar man flertalets frihet för fåtalets egennytta, och det är det inte värt, av många skäl.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 15 maj 2008, 09:50

Sneseglarn skrev:
Eilean skrev:Synd att sökfunktionen är så dålig - för jag är rätt säker på att om man sökte på exempelvis "sossar" skulle man få en del träffar som uttrycker för partiet mindre fördelaktiga åsikter i ämnen som båtregister eller båtskatt. Men jag kan inte minnas att någon ryckte ut och försökte hålla Sailguide fritt från politik då!
Som tur är funkar google!
hjertmans site:sailguide.biz -> 64 träffar
delta site:sailguide.biz -> 44 träffar
sossar site:sailguide.biz -> 0 träffar
socialdemokraterna site:sailguide.biz -> 0 träffar

Sen lovar jag att bli lika upprörd oavsett partifärg som någon försöker pådyvla mig. Att diskutera partipolitik, jämföra och analysera är också något annat (och i min mening helt ok - även här).

Till sist några exempel där strandskyddet ibland tillämpas för strikt (enligt min mening) idag: Glesbefolkade delar av landet, redan bebyggd tomtmark.
Google är nog bra till mycket. Men inte till att leta på sailguide.
Det tog mig ca tre minuter att hitta denna tråd som är politisk så det räcker och med ordet "sosse" i första inlägget och sedan ramlar Östros och Mona Sahlin in i snabb takt:
http://www.sailguide.biz/forum/viewtopi ... sc&start=0
Där var det ingen som blev upprörd och klagade vad jag kan se. Inte heller i den nyligen aktuella tråden om "Får du ett båtkörkort" som också är höggradigt politisk.

Att problematiken med strandskydd är helt olika i Nattavaara, Bohuslän eller Stor-stockholm är en självklarhet. Men inlägget handlade heller inte om glesbyggd. För att citera kommunalrådet:
"Det är egentligen det enda strandnära område i hela kommunen vi kan bygga på. Allt annat är tomtmark eller naturskyddat"
Då talar han om de sista kvarvarande strandängarna i hel Tyresö kommun! Och en av de få i hela Stockholm innerskärgård.

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tor 15 maj 2008, 10:52

Jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan diskutera samhällsfrågor utan att (tvingas?) blanda in partipolitik.

Tror Anders S att strandskyddspolitiken avgörs av Gud, kungen eller ödet?

Det verkar som om jag har varit otydlig på en punkt. Alltför ofta är kommunpolitiker - oavsett partifärg - kortsiktiga och saknar helhetsperspektiv på (bl a) strandskyddet. Det kan t ex vara så att man ser en möjlighet för kommunen att tjäna en hacka på en markförsäljning, eller så tror man att det lokala näringslivet kommer att gynnas av exploatering - vilket i bästa fall sker endast tillfälligt - (och glömmer då samtidigt att förutsättningarna för turismen som lokal och uthållig näringsgren ofta får en allvarlig knäck när friluftslivet inskränks).

För bara några år sen hade DN en stort uppslagen artikel om en s-pamp i Haninge som hade myglat till sig bygglov i strid med gällande strandskyddsregler för en lyxkåk. Det finns hur många exempel som helst på mygel på lokal nivå, men faktum kvarstår: s-v-mp har en helt annan syn på strandskyddet än fp-kd-c-m, särskilt på riksnivå.

Någon nämner Länsstyrelsen och dess roll som beskyddare av allmänintresset. Problemet med länsstyrelserna är att denna roll har urvattnats genom åren i och med att länsstyrelsernas styrelser (som avgör frågor av denna dignitet, det görs inte på tjänstemannanivå) numera till stor del består av lokalpolitiker (i syfte att ge länsstyrelserna mer legitimitet). Med andra ord: lokalpolitikerna ska styra över sina kolleger lokalpolitikerna. Hur går det, kan man undra.

Ett annat problem i sammanhanget är Naturvårdsverket, som är svårt underbemannat inom detta område och saknar praktiska förutsättningar att överklaga alla beslut som verket egentligen anser borde överklagas.

Den starka reaktionen på vad som (av ett par personer) upplevs som en partipolitisk pekpinne (vilket det mycket medvetet var) kan jag bara tolka som att miljöfrågan i allmänhet och strandskyddet i synnerhet för somliga är partipolitiskt känslig.

Jag känner mängder med personer som partipolitiskt kan beskrivas som allmänborgerliga och som ofta även är hyfsat intresserade av miljöfrågor, utan att för den skull ha den tid som krävs för att vara insatt i frågorna. Många är seglare som röstar borgerligt och tar strandskyddet för givet. De som är partipolitiskt engagerade drivs mer av ideologiska överväganden om t ex äganderätt än av trötthet på höga skatter och frustration över slappa skolor för barnen. Det är de ideologiskt engagerade som driver frågor om t ex slappare strandskydd och mindre miljöhänsyn i skogsbruket. Den ideologiska motiveringen här är rätt och slätt: äganderätten. En strikt tolkning av äganderätten innebär en skit-i-andra-och-annat-mentalitet. Alla som inte lider av ideologiska skygglappar håller nog med.

Den starka reaktionen på mitt inlägg som vissa ger uttryck för tolkar jag som en partipolitiskt betingad rädsla. - Vad händer om den stora massan allmänborgerliga plötsligt inser att Alliansen är ett skämt i miljö- och naturvårdsfrågor och bestämmer sig för att t ex strandskyddet är viktigare än någon hundralapp i skattesänkning när man går till valurnorna nästa gång?

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tor 15 maj 2008, 10:53

Här kan man läsa mer om strandängarna i Tyresö (tyvärr inte riktigt uppdaterat, verkar det som):

http://www.raddastrandangarna.nu/

Skriv svar