Isotherm med freon har dragit sin sista suck...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » lör 26 apr 2008, 18:02

bosseh skrev:
S-B A-son skrev:ASU känner väl bara spänningen i dess matningskrets och agerar därefter. Hur blir det då om man har solcell? Djupfryst mjölk för jämnan?

mvh Sven-Barry
Förra sommaren, i Sverige? du skojar
Jaja men det gick åt lite ström i allafall, det var ju kylskåpstemperatur mest hela tiden... :lol:

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 29 apr 2008, 09:33

Guitar Nilsson skrev: Jag har den enklare varianten Isotherm, utan vattenkylning eller annat. Slår på den tidig vår, behöver aldrig landström. Jag har en 45 w solcell, den ger mer än vad kylen drar. Och då har jag tills nyss haft solcellen o-vridbar och ingen regulator.
Jag har samma erfarenhet som "Guitar". 44W solcell med Max-powerregulator kompenserar fint för en kompressorkyl utan ASU eller vattenkylning. Jag tror det är bättre att satsa pengarna på batteri/laddningssidan (solcell/generator) än att lägga dem på en dyr ASU.

//Niklas S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 29 apr 2008, 09:44

Uppdatering: Nu sitter nya kylen på plats. Det blev en ASU-enhet, trots det högre priset. Att riva ur den gamla enheten visade sig vara arbetsamt, mest för att den var så ordentligt inbyggd. Med en person till hjälp var det inga problem att dra kopparröret, trots aviga vägar.

Anledning att jag inte följde tanken om solcell+"vanlig kyl" är delvis bekvämlighet - den nya kylen är "drop in"-kompatibel med den gamla - det hade krävts en del åverkan i kylboxen för att sätta i en annan förångare.
Det andra skälet är att jag varit nöjd med ASU-klumpen och fått för mig att den gjort nytta. En solcell kan det få bli ändå.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 29 apr 2008, 09:51

Tillåt mig, att i all blygsamhet citera mig själv:
Jaramaz skrev:Vi landar i samma resultat som i nästan alla dessa diskussioner: det är billigare att investera i batterikapacitet, än i utrustning som minskar behovet av kapaciteten.
Det hade intressant med en mer konkret beräkning av kostnad /kWh, resp besparingskostnad /kWh. Lite rörigt, många parametrar, med oklara värden (som avskrivningstid, livslängd). Dessutom finns det en parameter som ligger helt utanför: prylglädjen.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 29 apr 2008, 10:03

Anders S skrev:En solcell kan det få bli ändå.
Ett trevligt sätt att se på saker,"och inte istället"! I synnerhet gäller det i båtrelaterade sammanhang.

Någon mer som märkt att det, i marina applikationer, är mycket lättare att motivera investeringar om man räknar i relativa istället för absoluta termer! % (och promille) kan vara bra att ta till ibland :o

Typfall:
"En kompressorkyl kostar ju bara en bråkdel av vad nya segel skulle kosta".

"Tillägget för en ASU är ju i samma storleksordning som vad bottenfärgen kostar"
//Niklas S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 29 apr 2008, 10:21

Jaramaz skrev:Tillåt mig, att i all blygsamhet citera mig själv:
Jaramaz skrev:Vi landar i samma resultat som i nästan alla dessa diskussioner: det är billigare att investera i batterikapacitet, än i utrustning som minskar behovet av kapaciteten.
Det hade intressant med en mer konkret beräkning av kostnad /kWh, resp besparingskostnad /kWh. Lite rörigt, många parametrar, med oklara värden (som avskrivningstid, livslängd). Dessutom finns det en parameter som ligger helt utanför: prylglädjen.
Jag citerar också mig själv:
Var man lagrar överskottsenergin (batterierna eller kylklumpen) spelar inte så stor roll.

Men vi kan försöka räkna/resonera litet:

Kyla kan lagras i en ASU-klump, inget annat. I ett batteri kan man lagra (potentiell) kyla, men också ström till annat. Oavsett ASU vs batteri - energin måste komma någonstans i från. Så en energikälla behövs hur som helst. Drivs kompressorn av el gäller elgenerering (vind- motorgenerator, solcell, bränslecell). En ASU-klump kostar runt 3500 kronor (visade det sig). För den summan får man ett billigt batteri och en liten solcell med regulator. Batteriet motsvarar ASU-klumpens magasin, så det måste till för jämförelsens skull. Ett batteri håller (till den driften) i tre år - sedan förnyas det. En kyl håller i 15 år, minst, så även solcellen.

Fem billiga batterier kostar 2000 kronor, en ASU-klump 3500. Alternativt, break even inträffar efter 27 års drift av kylen. Det är alltså rätt att köpa solcell, vanlig förångare och ett batteri då och då.

Vidare: Kan en kylklump tänkas avlasta batterierna genom att den kan laddas upp av direkt av en solcell? Kan det förlänga livet på batterierna i övrigt?
Anders S

Skriv svar