Alternativ till teak?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 04 feb 2008, 22:59

epoxi, helst inte mycket förtjockat (som Araldit). noga rengöring innan med tex aceton.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 05 feb 2008, 07:18

Tack för tips. Du menar att Araldit är för tjockt?

/j

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » tis 05 feb 2008, 09:09

Det går också bra med PUR-lim, så slipper man blanda, bara att använda.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 05 feb 2008, 11:38

En grej jag har märkt med PUR-lim gentemot epoxy är, att om ytorna inte passar perfekt ihop, bildar epoxyn ett genomskinligt skikt som knappt syns. PUR-limmet i samma situation bubblar och skummar och ser för j*vligt ut även efter eventuell ytbehandling.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 05 feb 2008, 13:57

Limning är det omöjligas konst, kraven är många och skiftande.

Till teak använder jag epoxi därför att jag vet att det funkar och håller i flera år, men det finns säkert andra limmer som också är bra (jag har faktiskt använt PL400, det funkade fint där & då, kanske inte samma draghållfasthet, men det fyller ut bra ...).

Till Araldit: jag tycker det är lite för tjockt, så att det kanske inte väter in tillräckligt i träet. Om det verkligen är så, är oklart, förtjockningsmedlet (mikroballonger, talk) som används borde ha en tilltäppande funktion. Dessutom betalar man dyrt för förtjockningsmedlet.

Då föredrar jag att utgå från en epoxi utan förtjockningsmedel, och så själv blaska i. Helst väljer jag också den långsamthärdande epoxin, som generellt sett har bäst hållfasthetsegenskaper. OBS att man ofta måste ha i förtjockningsmedel, annars är det risk för att epoxin rinner ut från fogen innan det härdat.
Utgår man från oförtjockat kan man göra en liten batch, som strykes på träbitarna - för optimal vidhäftning. Och så har man en förtjockad batch för utfyllnadslimningen (allt limmas vid ett tillfälle, epoxi ger ofta dålig vidhäftning till nästa skikt).

Man kan välja sin ambitionsgrad. Har man brådis kanske man trots allt väljer det dyrare och hantreringsmässigt enklare alternativet. Har man tid kan man lika bra användan den på ett roligt sätt.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tis 05 feb 2008, 14:01

Epoxi funkar bra. Rugga ytorna med grovt sandpapper och tvätta med aceton för att vara riktigt säker på god vidhäftning. Personligen gillar jag West System Epoxi, och deras norska hemsida innehåller stora mängder bra tips för båtbyggare och renoverare.

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » ons 06 feb 2008, 08:14

En grej jag har märkt med PUR-lim gentemot epoxy är, att om ytorna inte passar perfekt ihop, bildar epoxyn ett genomskinligt skikt som knappt syns. PUR-limmet i samma situation bubblar och skummar och ser för j*vligt ut även efter eventuell ytbehandling.
A o O med PUR-lim är att man har rejäl press och kan slipa eller hyvla efteråt, då ser det bra ut.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 06 feb 2008, 14:09

Tack för alla tips så långt.

Detta är säkert som att svära i kyrkan, men hur med tryckimpregnerat?

/j

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 06 feb 2008, 16:42

Furu har nämnts tidigare, är inte tryckimpat det?

Det får lätt en fin grön färg, kan vara dekorativt.

Hållfasthet ... mja. Ofta mycket mjukt. Men visst, det håller nog för din solfångare.

Frågan kommer tillbaka: hur vill du att det skall se ut?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 06 feb 2008, 16:50

Det är klart att man kan göra ett mellanlägg till solfångaren av tryckt furu. Det kan tom vara ett lämpligt sätt att testa om monteringen kommer att fungera och för att göra en (billig) mall till en senare ädelträlösning. Men det är ju frågan om hur man vill att det skall se ut.

Ett annat alternativ är att laminera ett mellanlägg i glasfiber och topcoat (på skumkärna).
Anders S

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 06 feb 2008, 19:04

Teak (eller möjligen Iroko) är det självklara valet om du vill ha rötmotståndigt och underhållsfritt virke som inte ser förskräckligt ut efter ett halvår. Teak är strängt taget det enda träslag du kan lämna obehandlat utan att det förstörs. Det handlar ju om småbitar vad jag förstår, så ring till ett par snickerier och hör efter om de har några pinnar över som du kan köpa billigt. Ska du ändå kosta på och göra arbete så blir du bara besviken om du snålar in på detta. Det kan ju rimligtvis inte kosta mer än högst ett par hundra. Nån som lägger ett teakdäck får ribb över t ex.

Vill du göra på något annat sätt så är nog den nämnda plast-varianten vettigast, eller möjligen epoxiförsluten plywood. Men det skall betänkas att plast och epoxi inte är gratis det heller.

(Såg att någon nämnde björk, men det är ett av våra mest rötkänsliga träslag, och ruttnar upp på nolltid så fort det får chansen.)

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » ons 06 feb 2008, 19:26

Jag har sedan åtta år en bit obehandlad mahogny under
solpanelen, enligt principen: man tager vad man haver.. :D
Den är fortfarande i god kondition,lika grå som teak..
Perra.
Segla vackert.

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » ons 06 feb 2008, 20:04

Skulle inte lärk vara marinmessigt? Man använde det till livbåtar på den tiden de var av trä. Dom låg ju på däck i åratal och ska ju helst inte vara uppruttnade när man behövde dem. obehandlat grånar lärk med tiden som obehandlad teak.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 06 feb 2008, 20:28

De flesta träslag klarar sig IOFS bra om de ligger luftigt - mahogny, lärk, kärnfur etc etc är alla goda båtvirken, dessutom. Man bygger fortfarande forsbåtar av gran i Norrland. Problemen uppstår om/när det står vatten i skarvar och springor. Man kan säga att det antingen skall vara knalltätt eller välventilerat om det skall gå bra. Allt där emellan är av ondo.

Sedan skall man vara realist. Båten sjunker inte därför att ett mellanlägg i ett lågpristrä kanske kommer att få rötskador efter ett antal år. Är några hundra alltför mycket och man vill vänta med den utgiften kan man ta (nästan) vilket trä som helst, bara fukten rinner av. Ordentlig tillpassning och litet vit färg, så håller det ett par säsonger.
Anders S

Skriv svar