Hur mycket broms?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 07 jan 2008, 22:21

friseglarn skrev:Spider! Din Avantiförlängning är helsnygg! Fantastisk badplats också! Hur mycket tid räknar du med att det tar?
Tackar, smaken är delad, det finns dom som tycker det ser fördjävligt ut också. Dock är det en Varianty (samma båt som Avanti, men med ruff)
Om jag gör de alternativet som är enklast (minst negativ) så behövs inte så många dagar, det är såklart väderberoende och man måste byga en liten koja över byggnationen så man får bra "plastklimat". Jag har inte beslutat mig för hur det skall göras ännu, man kan ju välja mellan att plasta en separat detalj i en form och montera den på båten, eller bygga med divinycell samt spakla/plasta/spakla osv osv osv. Hela båten ska så småningom lackas om så avvikande färg får vi stå ut med under någon säsong. Men som sagt beslutet måste fattas först.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 jan 2008, 07:10

janne skrev:
Anders S skrev:Man brukar påstå att genomsnittshastigheten vid segling kan öka med 20 % om man byter till en foldingpropeller från en fast.
Det har jag svårt tro, var har du hittat denna siffra?
Det påstår försäljare av foldingpropellrar, och de har alldeles rätt. Notera att jag skrev genomsnittshastighet, inte topphastighet. Det många inte inser är hur mycket en fast propeller bromsar i låga hastigheter (=låga, normala vindstyrkor). Jag skulle dessutom tro att en utombordsmotor som sticker ner är värre än det mesta i den vägen - helt annorlunda än ett segeldrev. Här har man inga kompromisser alls utan man räknar (helt befogat) att motorn dras upp då den inte används.

En ytterligare anledning till att det kan vara en dålig ide är att utombordare är konstruerade för att antingen skall vara igång, nere i vattnet eller avstängda och uppvikta. Växelhuset kan ta stryk därför att packningarna kanske inte klarar av att hålla helt tätt. Dessutom kommer motorn djupt om den monteras i botten, och vattennivån i riggen blir högre än avsett, med risk för att motorn dränks vid minsta malör.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 08 jan 2008, 08:38

Glöm de tekniska problemen, den skulle inte monterats så att den kom för djupt, den hamnar på samma djup som nu. Frågan gällde ju bromseffekten, och det verkar ju bli mer än jag räknat med. Det blir inget montage i vinter, kan ju testa med att ha den nere vid segling i sommar och använda loggen för kontroll. Blir det testmontage så kommer kavitationsplatta och övrigt som inte behövs vid montage på segelbåt tas bort för att få så liknande form som möjligt med segelbåtsdrev, men propellern är forfarande ett problem.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 jan 2008, 09:09

Spider: Till skillnad från ett S-drev är en utombordare inte tät "uppåt". Sätter man den aldrig så tätt i botten på båten går "vattenlinjen" ändå upp i riggen.
Med lång rigg kan det tänkas fungera, men marginalerna till att det går upp vatten i avgasporten blir mycket mindre än du kanske tycker om.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 08 jan 2008, 09:42

Anders S skrev:Spider: Till skillnad från ett S-drev är en utombordare inte tät "uppåt". Sätter man den aldrig så tätt i botten på båten går "vattenlinjen" ändå upp i riggen.
Med lång rigg kan det tänkas fungera, men marginalerna till att det går upp vatten i avgasporten blir mycket mindre än du kanske tycker om.
Du fastnar på teknikaliteter. Riggen kommer kapas och modifieras. Avgasutsläpp kommer inte gå via riggen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 jan 2008, 10:27

Då är det väl en smal sak att sätta gångjärn på propellerbladen också.
Anders S

litelägrelitelångsamare;)
Guldmedlem

Inlägg av litelägrelitelångsamare;) » tis 08 jan 2008, 10:55

Har du kollat på Omega 10 M lösningen med en liten lucka och räls där man drar in motorn?

/M

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 08 jan 2008, 11:05

Anders S skrev:Då är det väl en smal sak att sätta gångjärn på propellerbladen också.
Ok??
Berätta mer, jag tror sådant är svårt.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 08 jan 2008, 11:05

litelägrelitelångsamare;) skrev:Har du kollat på Omega 10 M lösningen med en liten lucka och räls där man drar in motorn?

/M
Den har jag inte hört talas om?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 jan 2008, 11:50

Ifall du är sugen på litet hemslöjd, så kolla upp en motor som heter Volvo Penta 50S. Det är precis en sådan "variant" som du tänkt dig, men jag vet inte om den hade foldingpropeller.

Att konvertera en liten foldingpropeller till att sitta på ett utombordardrev blir kanske inte så svårt - egna gångjärn blir vääl mycket hemslöjd, naturligtvis. Utgångspunkten kan vara en folding i järn (korrosonsproblemet) som du anpassar nav och tar ner diametern på tills motorn orkar med. Kavitationsplattan kan du inte ha kvar, men den behövs ju inte heller. Med en lång rigg kan du nog få rejält spelrum för motorhöjden, men vattenpumpen och avgaserna skall du väl inte ändra på för mycket.

Som rent tankeexperiment, alltså. En ny och fin modern utombordare kanske är synd att experimentera med "paaw rightikt".
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 08 jan 2008, 11:56

Spider skrev:
litelägrelitelångsamare;) skrev:Har du kollat på Omega 10 M lösningen med en liten lucka och räls där man drar in motorn?

/M
Den har jag inte hört talas om?
http://omegayachts.com/

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 08 jan 2008, 11:59

Anders S skrev:Ifall du är sugen på litet hemslöjd, så kolla upp en motor som heter Volvo Penta 50S. Det är precis en sådan "variant" som du tänkt dig, men jag vet inte om den hade foldingpropeller.
Nyköpings marinknvertering gör ju detta idag, dock mycker proffsigt och klart över mina tankegångar. Dom hade folding, vi hade det på vår Smaragd.

Som rent tankeexperiment, alltså. En ny och fin modern utombordare kanske är synd att experimentera med "paaw rightikt".
Självklart kommer en gammal motor införskaffas som exprimentmaskin.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 jan 2008, 12:01

Spider skrev: Självklart kommer en gammal motor införskaffas som exprimentmaskin.
Då vill jag hemskt gärna se bilder! :-) Lycka till !
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 08 jan 2008, 12:05

janne skrev:
Anders S skrev:Man brukar påstå att genomsnittshastigheten vid segling kan öka med 20 % om man byter till en foldingpropeller från en fast.
Det har jag svårt tro, var har du hittat denna siffra?
Instämmer.
LYS-tabellen säger 1%. Vid montering av inombordare med fast propeller i båt med utombordare 2% - alltså samma förhållande som att segla med fock i en båt med genua i utrustningen.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 08 jan 2008, 13:42

Anders S skrev:
Spider skrev: Självklart kommer en gammal motor införskaffas som exprimentmaskin.
Då vill jag hemskt gärna se bilder! :-) Lycka till !
Om projektet kommer igång så ska jag absolut informera, jag brukar ha svårt att sluta klura. Just nu pågår total inv renovering, samt montage av självslående fock och gennaker på rulle.

Här är en länk till en klurig typ av eldrift, men som visar hur jag principiellt tänkt använda underdelen av snurran:
http://www.glen-l.com/designs/special/e ... drive.html

Skriv svar