cu rullen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 17 dec 2007, 22:26

Bollade lite på min egen bara för skoj skull.

Jag har en last på ca 300kg i bomnocken vid 20 knop vind , 24 m2, orevat.

Det ger nästan samma i förstaget om man tar hänsyn till vinklar och lite annat. Det tillkommer ju en del annat när riggen är lastad.
Har ju back- och checkstag som lastar förstaget en hel del.
Typiska laster på min ligger i alla fall upp till 1000 kg i förstaget.

Tittade på Varianty men det fanns inga data där...
Båten är väl mycket mindre och knappast lika överriggad så det lär ju vara bra mycket lägre.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 18 dec 2007, 07:40

Erfarenhetsmässigt brukar man utgå från att wirens beräknade arbetslast skall ligga på en tredjedel (eller så) av brottslasten. De flesta riggtillverkare brukar föreslå att man förspänner riggen till 15-20 % av brottslasten för att undvika utmattning pga lastväxling. (Den förspänningen påverkar normalt inte arbetslasten - båten kränger ju inte mer för att wirarna är förspända).

Vi kan nog utgå från att Variantyns rigg är konservativt beräknad, men att med vett och vilja försvaga förstaget skulle jag inte rekommendera. Minns jag rätt är Varianty en ruffad Avanti, alltså en ganska liten kölbåt.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 18 dec 2007, 09:02

Helt rätt Anders, det är en ruffad Avanti, med något mindre segelyta. Den har en stor på ca 9,5m2. Båten väger 900kg. Jag hörde med Benns och dom menade att den last som Barton (Navimo) rullarna klarar skulle räcka gott och väl på Variantyn, men vilka laster dom räknade med fick jag inte veta, jag vet inte hur man räknar fram sådant heller. Däremot menar dom att denna typ av rulle inte fungerar utan fallsvirvel vilket jag inte riktigt förstår. Om hela förstaget snurrar (trumma nere och svirvel uppe)så borde det väl bli samma sak som om det suttit en profil som snurrar, eller missar jag något?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 18 dec 2007, 13:02

Fallet snor sig kring förstaget om man inte har en svivel. Man riskerar att något ger sig eller går sönder när man rullar in det eftersom det kan blir rätt bra kraft i fallet då.

Undrar lite hur du menar med att förstaget roterar..?
Det är väl bara trumman som roterar, halshornet sitter väl i trumman och en svivel i fallet..?

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 18 dec 2007, 13:31

Om förstaget sitter fäst i rullen nere och i en svirvel upptil så hela förstaget snurrar när man snurrar rullen(annars tvinnas ju staget). Men med en fallavledare uppe så borde väl funktionen bli som vilken rulle som helst, men med undantaget att seglet kommer rullas in nerifrån och upp? Eftersom focken sitter på hakar så tänkte jag att toppen inte borde snurra med förrän seglet i övrigt är helt insnurrat? Förmodligen blir väl toppen inte så snyggt rullad om fallet ser till att den inte kan snurra med, men tror ni det skulle fungera? Tänk vad kul det är att spåna på vintern, det kostar ju inget förrän man överför det i verkligheten :P Alternativet är väl som CU rullen att man drar ett extra fall som snurrar med, men då känns det som det blir svårt att spänna upp förliket ordentligt.

Skriv svar