jag har en tysk trailer utan papper och den säger vissa att man inte ens får använda som LGF-kärra. då ska man få dryga böter osv. jag ringde till bilprovningens tekniska avd och frågade vad jag kunde göra för att få den inregad så jag kunda köra med den eller om jag kunde ha den som LGF-vagn? då talade han om för mej att jag kan bara sätta på en LGF-skylt på den och köra den i 30 km precis som den är. bromsar tyckte han att det bara var bra att ha och när jag frågade om fjädringen så sa han att det är helt ok att köra den som den är MED fjädring. det blir bara mer trafiksäkert. han sa åxå att polisen har fruktansvärt dålig koll på vad som gäller.
så fjädrat är helt okej
när jag körde hem den kärran från marstrand och tvärs över landet så blev jag stoppad redan i lerum. dom ryckte lite i båten och sa att jag skulle ha en trevlig resa.
så sitter bara båten fastspänd ordentligt och man har belysning å märker ut överhängande last (mast), så tycker inte jag att det varkar vara några som helst problem. dom hajar väl att man är rädd om lasten å inte vill riskara att tappa båten.
jag har kört en sunwind 20 på 3-hjulig 30 vagn 6 mil efter en fiat panda. jag frågade polisen innan och dom sa bara att jag skulle ta det lugnt. fast det var ju en 4-hjulsdriven panda men den är ändå väldigt liten.
så jag tror inte att man får några problem om man spänner fast båten och har schysta grejor. annars har jag väl bara haft en jävla tur???
Segla eller dra på trailer?
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Jag är helt enig med att kopplingen snabbt blir en svag punkt. Har finns ytterligare detaljer:Anders S skrev: Farbror Blå kan nog ta dig ändå, om han vill, därför att man får ändå inte dra tyngre lass än bilens draganordning är godkänd för i alla fall. Kula och kulhandske kommer att vara svaga punkter.
http://www.vv.se/templates/page3____1306.aspx
Men oavsett det har jag inte hittat någon info som relaterar dessa vikter till körkortsklass. Är det lagligt att köra 30 km/t med följande:
- Bil med (tillräckligt, godkänt) kraftigt drag där bilen väger 3499 kg totalvikt
- Båtvagn ofjädrad med totalvikt båt+vagn 3498 kg med LGF-skylt.
med B-kort?
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Det är efterfordon jag undrar om, snarare än släp. Reglerna för släp är hyfsat tydliga och lätta att hitta.Perra skrev:Nej Sneseglarn, det får Du inte.
Sammanlagd vikt på dragbil och släp får inte överskrida 3500 kg för
att köras på B-kort
Jag har sett olika uppgifter rörande just efterfordon. Vissa påstår att bromsade efterfordon får väga hur mycket som helst (upp till draganordningens max), vissa påstår att det är samma som med släpfordon (max 3,5t sammanlagd totalvikt). Jag tolkade MiniMe som att det skulle vara ok (eftersom det angavs som ett möjligt alternativ till lastbil)
Tyvärr har jag inte hittat minsta vink i lag/författning om detta trots intensivt letande i VVFS mm. Skulle tro att det beror på att jag inte letat tillräckligt noga
Nåja - tillbaka till huvudfrågan.
När det gäller trailertransport så kan jag bidra med priset jag fick för transport Onsala - Lund (28 mil) ca 6-7000 + moms inklusive lyft i bägge ändar för en 3,5t / 30ft segelbåt. Detta om firman fick tid på sig så dom kunde ta det istället för att köra tomt tillbaka.
Har tittat lite på detta igen, Den enda regel jag kan hitta är att ett efterfordon utan bromsar inte får ha högre bruttovikt än dragfordonet!
Jag hittar ingenting om viktbegränsning vid bromsat efterfordon!!
Inte heller någonting om körkortskrav!!
Det borde innebära att man kan dra vad som helst med en fiat500

Jag hittar ingenting om viktbegränsning vid bromsat efterfordon!!
Inte heller någonting om körkortskrav!!
Det borde innebära att man kan dra vad som helst med en fiat500
Segla vackert.