Glykol i kölsvin ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 01 nov 2007, 12:26

Det är kanske bäst att lägga till att våtdammsugare inte kan ersätta just blöjor. Åtminstone inte alltid.
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 01 nov 2007, 13:48

Hmm, ska testa blöjor. Kanske jag kan trycka ner dem mellan tanken och skottet i kölsvinet.

friseglarn
Diamantmedlem

Dyvika

Inlägg av friseglarn » tor 01 nov 2007, 14:50

Dyvika är viktigt inte bara för att vinterkondens m m skall rinna ut. OM man på enkelt ät vill hålla båten helt ren måste man tvätta med rikligt med varmt vatten och då är det absolut nädvändigt med dyvika. Utan dyvika törs man inte hälla på en massa vatten när man rengör, för det är så svårt att få bort vattnet sedan, och resultatet är ofta lite halvsnuskiga båtar som mögel gillar att växa i på undanskymda stället.... Det går förstås att hålla rent ändå men det kräver en förfärlig massa jobb. SÅ i princip väljer man mellan snusk och en förfärlig massa jobb när man inte har dyvika, och många väljer tyvärr snusk... känns på lukten i vissa båtar. Sätt in dyvika för att möjliggöra slabbig tvätt med rikligt med varmt vatten! Kan köra högtrycksspruta i oåtkomliga utrymmen då. Dyvika oumbärligt. Sätt i en i vinter.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Dyvika

Inlägg av Eilean » tor 01 nov 2007, 15:04

friseglarn skrev:Kan köra högtrycksspruta i oåtkomliga utrymmen då. Dyvika oumbärligt. Sätt i en i vinter.
Apropå dyvika och högtryckstvätt. När vi köpt Eilean satte jag omedelbart in en dyvika och körde rent kölsvinet med en högtryckstvätt. Uppenbarligen för första gången i båtens då 22-åriga historia.
Under motorbädden, med sitt fastplastade spilloljetråg bildas det ett 20 cm högt och 2 meter långt utrymme i kölsvinet dit ingen mänsklig hand nått efter att båten byggts.
När jag spolade detta utrymme med högtryck fick jag fram, förutom allt möjligt muck och grus, rostiga verktyg, engelska mynt dessutom en bikinibehå (!) och flera plywoodbitar.
Av formen på plywoodbitarna att döma härrörde de från tappat spill när båten byggdes!
Hur f-n behån hamnat i kölsvinet under motorn vill jag inte ens spekulera i ....

Så jag är helt överens med Friseglarn - sätt i dyvika och kör högtryck!

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Re: Dyvika

Inlägg av Jojje » tor 01 nov 2007, 15:25

Eilean skrev:
Hur f-n behån hamnat i kölsvinet
Inte ett dugg konstigare än blöjor enligt min mening :o
/ Jojje

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 01 nov 2007, 15:34

Gert skrev:Hälla glykol i kölsvinet hör väl till samma kategori värdelöst vetande som råden att hälla tvåtaktsolja i diesel eller kajennpeppar i bottenfärgen. Dessa råd kommer alltid från dem som "har hört" att det ska vara bra, de har aldrig provat det själva.

Ju mindre man vet om något, med desto mera tvärsäkerhet uttalar man sig om det...
Ha! Jag hör skillnad på motorn om jag har i tvåtaktsolja. Den går betydligt mjukare. Mackdieseln idag är ett skit. Att jämföra det med att hälla glykol i kölfickan på en båt tycker jag man kan räkna in i kategrorin värdelöst icke vetande.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 01 nov 2007, 15:35

tänk vilken diskussion det kan bli om sådana marginella ämnen. Måste vara torka på seglingsfronten.

Nu när alla är överens om att det är så bra med dyvika, så måste jag anmäla motsatt åsikt: varför ta hål i ett annars tätt skrov? Ytterligare en genomföring, svåråtkomlig dessutom.
På träbåtar, också stora, är det en annan femma, fukten skall ut.

För tvättandets skull är inte dyvika alls nödvändig, det finns en utmärkt uppfinning som kallas pump. Finns till-och-med elektriskt drivna om man så önskar. Har aldrig haft några hämnar med att tvätta inombords med slang / högtryck (obs att högtryck ger mindre vattenmängder, inte mer) trots total avsaknad av dyvika. Baggis att pumpa ur.

/J

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 01 nov 2007, 15:52

Jaramaz skrev:tänk vilken diskussion det kan bli om sådana marginella ämnen. Måste vara torka på seglingsfronten.

Nu när alla är överens om att det är så bra med dyvika, så måste jag anmäla motsatt åsikt: varför ta hål i ett annars tätt skrov? Ytterligare en genomföring, svåråtkomlig dessutom.
På träbåtar, också stora, är det en annan femma, fukten skall ut.

För tvättandets skull är inte dyvika alls nödvändig, det finns en utmärkt uppfinning som kallas pump. Finns till-och-med elektriskt drivna om man så önskar. Har aldrig haft några hämnar med att tvätta inombords med slang / högtryck (obs att högtryck ger mindre vattenmängder, inte mer) trots total avsaknad av dyvika. Baggis att pumpa ur.

/J
Nackdelen med pump är att de inte suger upp sand, grus och annat tungt skräp. Och på många båtar, som min, med djupt, nedbyggt kölsvin är det svårt eller omöjligt att komma åt med händerna och få ut skiten. Däremot på plattbottnade båtar utan riktigt kölsvin är det ju en annan sak.

Ytterligare ett hål... Ja i och för sig. Men att något så robust, enkelt och idiotsäkert som en dyvika plötsligt skulle fallera och släppa in vatten är nog lika osannolikt som att segla över kanten vid världens ände.
De flesta känner ju ingen oro när de seglar runt med ett halvdussin genomföringar kopplade till slangar och plaststosar och dessutom logg/lodgenomföringar, roderaxel, bogpropeller, propelleraxeltätning eller något så komplicerat och potentiellt känsligt som ett S-drev.
I den jämförelsen är nog en dyvika att betrakta som ofelbar.

Sedan kan jag hålla med om att ämnet inte är så djuplodande och viktigt. Men ändå fann du att du ville tycka till....
Hursomhelst, om några timmar sticker vi ut till båten, övernattar och kastar loss tidigt i morgon bitti med mål Sandhamn.
Vägra höst och vinter!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 01 nov 2007, 18:50

Hur stora dyvikahål har ni? Kan man inte om Mc Murphu kommer på besök riva sönder dyvikan om man snuddar vid en sten?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 01 nov 2007, 19:21

snudda räcker knappast, inte ens för Mr Murphy.

Men, själv tycker jag ändå att det är onödigt med dyvika.

Länspumpar skall vara sådana att de kan ta en hel del grus och sand, ev filter i slangöppningen skall vara mycket grovt. Det kan ju, rent teoretiskt, hända att man skulle behöva pumpa båten läns när den är i vattnet. Kanske tom när den är ute på böljan blå?

Kan bara känna direkt avundsjuka mot Eilean. Segla ...
Antar att det är enda möjligheten att komma in tillkaj i Sandhamn, segla ut i november.

God tur!

/J

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 01 nov 2007, 20:35

Ursäkta men, vilket är nu det bästa sättet att få ut en behå ur kölsvinet, är det dyvika eller pump?

Rudi

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 01 nov 2007, 20:42

Jag skulle rekommendera en rejäl, överdimensionerad dyvika. Särskilt om det är byglar i behån. Byglar kan vara jätte-elaka mot pumpar.

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » tor 01 nov 2007, 20:54

Jag gillar dyvikor rent generellt, jag tycker det är bekvämt att kunna tappa i vatten o tvätta ur båten o sedan släppa ut det. Fast inte den typ av dyvika jag hade på en båt för en massa år sedan, den var i plast o stack ut en bit. Vid första gången i is slog ett issjok av den o jag blev tämligen blöt om fötterna. Det finns ingen pump som är så effektiv som en rädd man med en hink...

Men med en infälld dyvika i mässing eller RF så ska det bra mycket till innan mr Murphy och hans lag kan ställa till med något, antingen det är snudd eller direktträff.

På de båtar jag haft som jag ännu inte hunnit montera dyvika på brukar jag köra med våtdammsugare, den tar både skiten o vattnet. Tungt att lyfta ner den från båten efteråt bara. Och jag tvivlar på att den skulle ta en bygelbehå.

G.

Ingemar
Guldmedlem

Avfuktare

Inlägg av Ingemar » tor 01 nov 2007, 21:58

Har använt mig av våt damsugare flera år svabbat och sjölt rejält med
vatten mm inga problem att suga upp vatten o skit.
Sedan får avfuktaren stå på efter ett par tömningar är det snustort.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » fre 02 nov 2007, 10:09

Jag har både dyvika och pump i min träbåt. Pumpen behövs eftersom båten saknar självläns i sittbrunnen (som så många träbåtar gör), och för att pumpa ur slagvatten som läcker in mellan de torra friborden när man kryssar.

Men den klarar inte av att suga upp vattennivåer under ett par cm. Då går den torrt. Där är dyvikan toppen (när båten står på land...). Skulle det bli något kvar ändå så är, som redan nämnts, en våtdammsugare hur bra som helst.

För att tillföra något nytt i denna heta debatt :lol: så kan jag berätta att det som alla kallar för "kölsvin" egentligen heter "hålskepp". Ett kölsvin är en längsgående förstärkningsbalk som är fäst till bottenstockarna.

Skriv svar