Ny motor vs. renovering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 06 sep 2007, 15:54

Frågan reduceras väl till det hur länge du har för avsikt att ha din Maxi 909. Om du kommer att sälja den om ett år eller två, får du ju aldrig värdet på en ny motor ens närmelsevis kompenserat i priset. Då är det bäst att reparera den gamla motorn (färskvattenkyld?). Avser du däremot ha båten längre tid, då är en ny starkare motor (sötvattenkyld) det rätta svaret. En Vp 2001 är lite pluttig för en Maxi 909; det är liksom kännbart mer skjut i en större motor.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 06 sep 2007, 18:17

Jag har gått o grubblat under 2 år ang. min gammla MD11C.

Nu har jag tagit beslutet och beställt en Lombardini 40 hk med det större backslaget så att jag kan behålla axel och propeller vilken för övrigt är optimal för kombinationen.

Det var inget självklart val, jag hoppas bara att det blir så bra som jag tror.... :o
Calle

Se gla ut

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tor 06 sep 2007, 20:46

Calle C
Skönt att du går i täten.

Jag har varken tröttnat eller känt något sug efter annan båt. Således är det rimligt att tro att jag kommer att äga båten tillsvidare.
Har nu även fått besked av en annan 909:a som gjort samma byte (frivilligt) att en tvåbladig folding duger. Således är jag nere i 45 000 (oprutat) för motor (Solé)+ jobbet där en lite firma som gjort det förr gör det för 350 kr/h + moms på plats i klubben. Sedan tillkommer lite Wiskey eller motsvarande till kranföraren som jag hoppas inmundigas först efter lyften. Jag torde hamna en bit under 60 000 vilket blev enklare att väga mot renoveringen.

Har f ö sålt min båtvagn idag. Ett litet bidrag till motorkassan.

LF
Silvermedlem

Inlägg av LF » fre 07 sep 2007, 07:19

GaryGary!

Jag tror du närmar dig rätt beslut. När du får offerter på ny motor så tänk på allt som behövs runt omkring motorn, avgasslang, laddfördelare, vaccumventil osv osv. Man är i bättre förhandlingsläge på de här sakerna innan man slår till på nya motorn.
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

TA
Silvermedlem

Inlägg av TA » ons 19 sep 2007, 21:05

Har följt ditt öde med maskin på forumet. Håller med tidigare inlagor, BYT MOTOR TILL EN NY. Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara kolvringarna som gjort så motorn skurit.
Är övertygad om att det alltid drar iväg i kostnad då man renoverar. Köper du nytt så kan du begära fast pris för allt, då vet du innan vad det kostar.
Välj den motor som passar i vikt, storlek och pris. Helst då inte något "nytt" gammalt relik som väger 150-200kg
Vet bara en som är ok i vikt (runt 100kg), Lombardini Focs serien, går fantastiskt jämnt och fint. Kubota (oftast i annat namn) finns, fina motorer som går hur länge som helst.
Gör frun glad, de lever du länge på.
Det va lite svammel från en motormek sen förra årtusendet.

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » ons 19 sep 2007, 21:43

Jag har fått en bunt bilder av en som renoverade sin VP 2001 motor, han plockade ner motorn och satte ihop den igen, läs och begrunda här:
http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta ... ing-vp2001
Stefan

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » ons 19 sep 2007, 22:16

Ny motor är beställd. Som jag varit inne på tidigare blev det en Solé. Viva Espana/Japan! Var och visade upp motorrum för firman i söndags och fick ett pris på 6000 SEK! för installationen och demontering. Tydligen stämmer alla mått vilket gör jobbet snabbt och det är ju ingen hushållsnära tjänst (varför inte? - startar ny tråd om det) och då har tiden stor betydelse för totalpriset. Fick en offert på 18 750 sek från Vetus på motsvarande jobb i somras. Som jag har förstått det är Solé och Vetus samma Mitsu i botten.
Passar även på att byta min fina bälg som troligen skulle hålla i 8 år till, men när motorn väl är väck var det lika bra plus att man ju får kamremssymptom i sådana fall.
Tillbaka till söndagen: Det började regna medan jag, mecken och min 2,75 åriga dotter var i båten. När han gick slog vi på el-kupéfläkten och väntade ut det värsta. Det kan ha varit, förvisso i låg konkurrens, sommarens bästa båtminne. Hon lekte med klossar och jag lekte med två batteriklossar av vilken en numer får anses vara miljöfarligt avfall. Regnet smattrade och värmen tilltog allt snabbare i o m att dottern börja ösa lovord över båten. "Jag har roligt här, Jag älskar mitt rum (obs citat), Pappa älskar mig och båten, Final: -Nej jag vill inte åka hem". Då kröp även jag in i förpiken och njöt av kärleken till båten, 16 gradig värme, begynnande mögeldoft. Sann lycka som gör 55 000 för motor till en världslig sak... a just det 800 för ett nytt batteri också.
Jag vet inte om jag med detta avslutar trådarna som påbörjades med "trasig bränslepump på möja". Beslut är i varje fall fattat och om en månad kommer jag lägga ut ny spridare, startmotor * 2, bränslepumpar och generator på Blocket.
Stort tack till Er som engagerat Er under en omtumlande sommar.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » ons 19 sep 2007, 22:26

Stex
Super. Som jag har surfat utan att hitta just den sajten. Jaja, vi är nöjda med vårt beslut och kommer så vara eftersom jag nu sätter på mig skygglapparna :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 sep 2007, 06:17

Eftersom jag engagerat mig vill jag också tycka:

Sinnesfriden med en motor man vågar lita på är värd något, den också.

Av allt som berättats om Garys motor kan man egentligen bara dra slutsatsen att det inte bara kan vara kolvringarna som spökar - det är helt osannolikt att problemet stannar där (därav mitt "fega" tips om att värdera renoveringsförslaget först med öppen motor). Jag tror (helt utan förebråelser) att någon kan ha kört utan olja/för litet olja i motorn, och då är stora insatser av nöden för att få motorn i "300-timmars-skick" igen. Att både betala timpeng på verkstad samt svindyra reservdelar kan kännas vågligt. Skillnad är om man själv kan bedöma och meka och själv administrerar specialjobben runt insprutningssystemet.

Så sätt du på skygglapparna, vrid upp värmefläkten ett steg och håll masken då du trampar med bara fötter på en legobit. Grattis till beslutet - det här kommer att bli bra.
Anders S

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tor 20 sep 2007, 08:41

Du själv vet nog bäst.
Ville bara nämna vad jag har sett av viktuppgifter

VP 2001 112kg+

Vetus 16hk 98kg

Antagligen får du lugnare gång också på
en Vetus med två cylindrar

oavsett - lycka till
ole

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tor 20 sep 2007, 09:43

Jag skulle ha svårt att hålla mig från att montera ned den gamla motorn för att kolla in vad som hänt. Vet du det så är det ju lättare att sälja den hel eller i delar eller att ha som ett garageprojekt att fixa den. Du kan ju starta en studiecirkel, träffa lite likasinnade, dricka öl och skruva på kvällarna. "Motorn kanske rasar" ångesten kanske försvinner och ni lär er säkert massor. :lol: Eller varför inte köra en interaktiv webrenovering där alla här på forumet kan var med på nätet via webkameror och komma med goda råd i realtid. :lol:

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 21 sep 2007, 11:48

Jag skulle rekommendera att i ett sådant hä rfall spana in en begagnad 2001:a. Skulle det t.o.m. fattas några delar på den så är ju det OK, bara den inte är skuren, de delarna har du ju redan.

Detta ger särklassigt minst jobb och utgifter, du får en sån för c:a 10.000 med lite tur. En del byter ju upp sig i styrka och då är ju det inget fel på den som blir över.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 21 sep 2007, 11:48

Jag skulle rekommendera att i ett sådant hä rfall spana in en begagnad 2001:a. Skulle det t.o.m. fattas några delar på den så är ju det OK, bara den inte är skuren, de delarna har du ju redan.

Detta ger särklassigt minst jobb och utgifter, du får en sån för c:a 10.000 med lite tur. En del byter ju upp sig i styrka och då är ju det inget fel på den som blir över.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 21 sep 2007, 22:30

Faktum är att jag hade möjlighet att köpa en renoverad 2001:a från 80-talet för 12 000 sek. Hade dock suttit i en NF och jag vet inte om de har s-drev. Och visst hade det varit fint att ha 90 % av reservdelarna i garaget, men det skulle gått på knappa 20 000 i båten och nu får jag en helt ny och starkare för drygt det dubbla. Jag har dessutom inget garage och saknar helt/delvis kunskap att hålla en sådan vid liv med hjälp av delarna. Skulle även behövt hjälp att säkerställa renoveringens kvalitet. Jag vill heller inte forsätta att oroa mig för motorfrågor när ett års engagemang skall levas ut under några månader.
Hade jag inte varit likvid hade jag naturligtvis tyckt att en renoverad hade varit världens bästa idé, men jag betalar den här "försäkringspremien" nu och accepterar att många med annan kompentens än min egen hade kommit billigare undan. Detta fungerar så länge mina företräden genererar tillräckligt för att betala för mina brister.
I morgon skall det blåsa för mycket för att vi skall kunna komma ur hamnen med utombordaren, men vi sover (brrr) i båten och tar en dagstur på söndag.

feeling286
Diamantmedlem

Re: Ny motor vs. renovering

Inlägg av feeling286 » lör 19 jan 2008, 11:06

Har också en vp 2001 i en 3,5 tons båt o tycker att det är för lite. Den snurrar med på sista versen o sen e det byte som gäller. Tanken är o sköta den som vanligt o köra tills det rasar.

Sen finns det ju flertal alternativ och byta till. Känns fel o lägga utt 25000 på renovering om maskinen är för klen. man vill ju inte behöva "motorkryssa" i motsjö--

Skriv svar