Stereo

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 06 sep 2007, 04:52

Anders skrev
Du menar att 2x5 watt drar mer än än 4X40? Nejdå, så är det inte.
Jepp, så kan det mycket väl vara! Den påklistrade toppeffekten säger inte mycket om den levererade eller konsumerade medeleffekten. Toppeffekterna har man för att kunna återge en viss dynamik, tex 70 eller 100 dB. Mesta delen (90-95%) av signalinnehållet i vanlig musik / radio / osv/ håller sig på en relativt jämn nivå. Med 100 dB dynamik kan peak-to-average mycket väl vara 90+ dB.
Ett annat sätt att uttrycka ungefär samma sak är att medeleffekten i audio ofta ligger kring 100 mW. De ibland höga toppeffekterna har man för att linjärt kunna återge de fåtaliga topparna bra.

I ett konventionellt uppbyggt effektsteg (klass A eller AB) är verkningsgraden i stort sett proportionell mot ineffekt (eller uteffekt, man hoppas ju att de är linjära), så att vid lågt effektuttag har man låg verkningsgrad. Med medeleffekt om mW blir medelverkningsgraden förskräckligt låg, någon %. OBS att verkningsgraden räknas på ineffekten till enheten ....

I ett switchat effektsteg (kallas ibland lite oegentligt för klass G, M, S osv) har man möjlighet att följa effekttopparna, verkningsgraden kan lätt bli 80-90%. Det är därför som moderna hembioanläggningar kan ha 7 x 100 W (eller mer), i en relativt liten låda.

Betänk också att på bilradioenheter finns ofta uteffekten angiven (4 x 25 eller så), men effektförbrukningen brukar vara svårare att hitta. Ofta, nästan alltid, anges bara en siffra, vilken tillverkaren tycker kan vara representativ, tex ett vägt medelvärde. En hint kan vara tillverkarens uppgift om säkring, men -återigen- så är detta en trubbig uppgift.

Du kan lita på teknikens under!

/J

PS: när jag köpte min senaste båt satt det i en Blåpunkt från 90-talet. Med kassettbandspelare, för säkerhets skull. Inte var det 2 x 5 W, nix, 4 x 25 angavs det till. Värst var dock att elektroniken var helt slut, enheterna slits trots allt, både fukt och värme tar sin tull.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 06 sep 2007, 07:24

Vi tackar för den lilla lektionen :-)

Jag kände att jag var tvungen att repetera litet, och mycket riktigt, förstärkare som arbetar i klass "D" (och varianter) används till bland annat bilradio och ljudprocessorer i hemmabio etc. De arbetar med pulsbreddsmodulation och signalen efterbehandlas i ett lågpassfilter, så den blir ljudmässig. Tydligen anser även ljudintresserade att detta duger för sub-bas och okritiska tillämpningar som surroundljud och sådant.

Man kan antagligen övertyga sig mycket lätt om strömförbrukningen - det verkar i så fall enkelt att mäta tomgångsförbrukningen på en sådan förstärkare/radio/CD. Resonemanget om vad som behövs för "vanliga ljudnivåer" delar jag helt - det är krävande musik (eller helt enkelt mycket hög ljudvolym) som kostar. Så högt spelar man väl bara helt sällan, och det mesta man lyssnar på är kanske inte så krävande. Om man kollar upp vad bilradion drar på tomgång, så får man nog ett bra underlag för en strömbudget om man sedan lägger till 25 % eller så på detta.

Mitt tips om att använda en enkel stereo grundar sig på egna erfarenheter, utan tvivel upplevda mer positiva än Jaramaz:s. Talar vi påkostade mobilstereoanläggningar, egentillverkade högtalarlådor i kolfiber (förefaller obegripligt?) och fjärrstyrnming från sittbrunnen etc, så vill jag artigt dra mig ur diskussionen - inte på min båtnivå.

Jag lutar mig tillbaka, följer debatten och och påminner om Farbror Barbros: "Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet".
Anders S

johnez
Silvermedlem

Inlägg av johnez » tor 06 sep 2007, 08:47

Jag har köpt en datahögtalarsats på biltema bestående av subwoorfer och två satteliter, jag köpte även en kontakt som passar i ciggarett tändar uttaget i båten och kopplar där helt enkelt in den i subwoorfern som har inbyggd förstärkare som drivs på 12 V, sen har jag min mobil (sony ericsson w800) och har kabeln till hörlurarna för den och kopplar in i "line in" på subwoorfern".
Detta ger mig massor av musik i form av mp3 or från mobilen och jag tror även telefonen har radio också. Ljudet är våldsamt bra för dessa pengar, går att ha lite "halv disco" i båten om man vill!
Haft detta sen i våras och är mycket nöjd!
Total kostnad c:a 350 + mobiltelefonen inklusive hörlurar till den!

tur84
Trogen medlem

Hej!

Inlägg av tur84 » tor 06 sep 2007, 10:03

Hej!

Satte in micropodhögtalare till min halvnya Blaupunkt bilstereo.
Blaupunkt för att de har bra radio och behåller inställningarna
när man bryter strömmen.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoe ... re_vit.htm

Tycker att jag har mycket bra ljud i salongen! Högtalarna har 4 ohms ingång och undertill har dem en M4 gänga
som gör dem lätta att skruva fast med en skruv undertill på en hylla. Högtalarna tar jag in under vintern så inte elementern fryser sönder, vet inte om de behövs men
då kan jag använda dem i källarrummet.
Har även högtalare i sittbrunnen då de minsta som finns på Hjertmans
( 5 tum ?). De räcker bra för en som kommit i medelåldern.
Med min Sirena 38 har jag provat 2 kvällsklubbskappseglingar.
Med Wagner fick vi inte resultat (sluta blåsa och han inte in till 21:00)
Med Clash gick det bättre, nästsist.
Vilken musik ska vi ha nästa gång? Sonens Metallica eller kanske Blur?

/Unikko

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 06 sep 2007, 10:17

Holst: The Planets. och skaffa riktiga lådor, så att det hörs. Bombastiskt så det smäller om det. Hoppas du har bra batterier.

Ett av teknikens under är fjärrkontrollen. Alltid bra att ha. Det är inte så stor skillnad på att ha fjärr till TV hemma och till radio i båten. Många nya bilradio kommer med fjärr, så det är mest fråga om att välja en sådan. (Tyvärr köpte jag ny för hastigt när jag kastade ut den get gamla skräpet ... så det blev ingen fjärr).

Båtlivet blir alltmer remote:
fjärr till autopiloten. Super!
fjärr till ankarspelet. Super!
fjärr till radion ..... bra.

what's next? fjärr till styrman?

/J

PS: klasser E, D, F, ... osv. modulatorn kan vara PWM (pulsbreddsmodulation) men det finns fler möjligheter. Lågpass på utgångssidan är likaså en möjlighet, beror lite på hur signalen kontrolleras.
O&O från Jaramaz moderna elektronikskola

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » tor 06 sep 2007, 12:47

Anders S skrev:
Det som är knepigt är att få högtalare i sittbrunnen utan att borra. Men kolla de här - kan det vara något? http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,93500000:
Anders länken funkar inte, men det låter intresant med högtalare
i sittbrunen utan att borra.
Vad handlar det om

M.V.S.H.
Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Hej!

Inlägg av Anders S » tor 06 sep 2007, 12:58

tur84 skrev: Vilken musik ska vi ha nästa gång? Sonens Metallica eller kanske Blur?
/Unikko
Skall du vinna kanske du skall prova med Liszt ?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 06 sep 2007, 13:02

johan109 skrev:
Anders S skrev:
Det som är knepigt är att få högtalare i sittbrunnen utan att borra. Men kolla de här - kan det vara något? http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,93500000:
Anders länken funkar inte, men det låter intresant med högtalare
i sittbrunen utan att borra.
Vad handlar det om

M.V.S.H.
Johan
Fy då, följ inte den.

Det handlar om en kompakt låda med "vattensäkra" element. Jag tänkte att man kan ha dem under sprayhooden eller diskret uppfästa på annat sätt, och så tar man in dem då man går från båten. Man kan hitta dem dem på "högtalare" eller "husvagn".
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 06 sep 2007, 13:09

Jaramaz skrev:
Ett av teknikens under är fjärrkontrollen. Alltid bra att ha.
Runt tusenlappen köper en Pioneer-stereo med fjärr+andra relevanta funktioner, om man så vill (Se herr G:s radiolänkar) - för 1500 med fyra synbarligen dugliga element.

Det är alltså inte pengarna som stört mig utan risken att det går åt en del ström. Nu kanske man (som sagt) kan tänka litet friare därvid.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 06 sep 2007, 19:48

johnez skrev:Jag har köpt en datahögtalarsats på biltema bestående av subwoorfer och två satteliter, jag köpte även en kontakt som passar i ciggarett tändar uttaget i båten och kopplar där helt enkelt in den i subwoorfern som har inbyggd förstärkare som drivs på 12 V, sen har jag min mobil (sony ericsson w800) och har kabeln till hörlurarna för den och kopplar in i "line in" på subwoorfern".
Detta ger mig massor av musik i form av mp3 or från mobilen och jag tror även telefonen har radio också. Ljudet är våldsamt bra för dessa pengar, går att ha lite "halv disco" i båten om man vill!
Haft detta sen i våras och är mycket nöjd!
Total kostnad c:a 350 + mobiltelefonen inklusive hörlurar till den!
Detta är troligen den typ av lösning som ger det absolut bästa ljudet i en båt för måttliga pengar, drar måttligt med tomgångsström, och inte minst, kräver INGET sågande i inredningen. Kompletterar man denna lösning med en Sony eller Sangean "World Radio" som radiokälla så har man även en fantastisk radiomottagning.

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tor 06 sep 2007, 19:56

Seawolf skrev:Detta är troligen den typ av lösning som ger det absolut bästa ljudet i en båt för måttliga pengar, drar måttligt med tomgångsström, och inte minst, kräver INGET sågande i inredningen. Kompletterar man denna lösning med en Sony eller Sangean "World Radio" som radiokälla så har man även en fantastisk radiomottagning.
...men saknar status :D
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Stereo

Inlägg av stangen » fre 07 sep 2007, 10:37

För att återgå till frågan...
blur skrev: Vad är cool 2007?
Bilstereo i all ära... Klart att det skall låta. Numer säljs fler bilstereo med Aux -ingång (eller usb alt ipodingång). Köp inte bilstereo utan detta.
Dessutom skall bilstereon klara att köra MP3 -låtar (helst från DVD).
Allt detta är baskrav på ny apparat i båten.

Vad är då cool 2007?

Tja här en båtbio-variant med projektor.
Projektor http://www.samsung.com/se/products/proj ... 310me.asp#. Stor som ett halvt mjölkpaket och drar endast max 30W. Så kan man ha nedrullningsbar duk i lämplig storlek.
Plus bilstereo (egentligen DVD spelare med bilstereofunktioner) http://www.pixmania.com/se/se/163430/ar ... z758r.html med 5.1 ljud.

Det mindre alternativet är ngt enklare bilstereo (men med aux ingång) och en båttv med DVD http://nextbase.nu/mmp/index.php?page=s ... &Itemid=55. Denna apparat är jag själv inne på. Lite sämre ställt med kopplingsmöjligheter - jag tror jag får nöja mig med 2.0 ljud =(

Sedan är det bara högtalarna. Där kan du ju pussla lite efter behag. Tricket kanske är att få till en bra 5.1 setup nere i en båt. Möjligen överger du subbasen pga strömförbrukningen...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » fre 07 sep 2007, 13:13

Underbart pryl. Jag ser framför mig en sådan liten projektor monterad inne ruffen som projiserar sjökortet från datorn på lämplig duk (spegelvänt) vid nedgången till ruffen. Man har då löst problemet med datorskärm som sitter skyddat från vatten.
Stefan

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Stereo

Inlägg av blur » fre 07 sep 2007, 17:42

stangen skrev:Tja här en båtbio-variant med projektor.
Äntligen kan man roa sig med att köra film i sin helvita gennaker...

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 11 okt 2007, 10:15

Skriv svar