Dirken - vad är den bra för?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 08 sep 2007, 17:17

Anders S skrev:Rent allmänt: Blåser det såpass att man vill reva så vill man sannolikt hålla seglen så plana som möjligt. Släpper man på uthalet påverkar man seglet ganska litet i de två övre tredjedelarna - det blir djupare buk (korda) nertill. För att få den effekten krävs dessutom att seglet går i en likränna, eller att hornet sitter fast i en travare. Så brukar det inte se ut när man revat, utan revbroken (revöljetten i akterliket) hålls både ut och ner mot bommen med revlinan. Det man bör göra är att fintrimma läget på revlinans block/fäste så man får den buk som är behövlig (det är där ditt "trimreglage" sitter i det här läget), och så får man ha seglet fast där. Behovet att trimma "för mera kraft" har man ju inte, utan då släpper man hellre ut ett rev istället.

Däremot kan man tänka sig att man vill ha kontroll på torderingen (twisten) via kicken och då vill man inte alls släppa på revlinan - det innebär bara att man sänker bommen och får en "lös koppling" mellan bomnock och segel. När det blåser 13 och sjön går hög så det märks är vinden i öron- och bomhöjd med största sannolikhet mer turbulent och litet annorlunda riktad än den vind som blåser på fem meters höjd, och det är för den "bättre" vinden man skall skota. Trimma twisten med kicken så får du utbyte av hela seglet - det ser du på telltales i akterliket. Du har väl flera stycken, så du kan jämföra nere och uppe?
Ja jag har flera trimtrådar, det sitter även en bit in på seglet upptill.
Att släppa på bomuthalet påverkar ju inte seglet ett dugg när det är revat
Revlinorna på min båt är så applicerade att de drar revringen snett bakåt nedåt. Tajtar jag åt med fallvinschen blir seglet helt platt, släpper jag lite får det buk.
Vill man verkligen i alla lägen ha storen plan bara för attden är revad? Somliga säger att Vagabonden är överriggad, den ska revas redan i 6, 7 m/sek. Med ett bukigare segel liknande genuan borde väl halvvinden ledas bakåt bättre utan stallning?

.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 sep 2007, 17:35

"Rätt buk" i revat läge justerar du in genom att flytta revlinans fäste litet inåt eller utåt. Om seglet blir totalplatt kan det vara så att du drar mer "utåt" än neråt" vid skothornet (=revbroken när man revat). Annars är det ju alltid så att man sällan vet vad som är lagom, innan man provat för mycket och för litet. Att "tycka" via nätet är ju lätt - det är ju du som ser vad som händer när du skruvar på reglagen...

Jämförelsen med uthalet gör jag därför att revlinan tar över den uppgiften då du revat, och du påverkar bara buken längst ner (på det revade seglet) med revlinan (repektive uthalet), ingenting att tala om längre upp. En del säger "nedre tredjedelen - det kan nog stämma rätt bra.

Ja, jag tycker att man bör vilja ha plana segel då man revat. "Första revet" är ju vanligen att plana ut seglet och ta bort kraft ur det (man byter ofta mot möjligheen att ta litet mer höjd), och sedan minskar man segelyta efter vad som behövs för att båten skall gå bra. Men det finns inga regler - vad som är "platt" är olika för olika båtar. Att ha en "snäll" profil på seglet, så man kan styra i vågorna och få ett "brett spår" att röra sig i betyder mycket i sjögång, t ex. Det här är inte kappseglingsöverkurs heller, utan bara ett sätt att göra båten lättseglad och snäll mot rorsman.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 08 sep 2007, 17:53

Här finns det en hel del att tycka!

Helt platt är väl storen egentigen inte när du revat den, men det kan ju tyckas så. Plattheten är en följd av var alla infästningar (horn) osv sitter. Också en följd av att seglet planare högre upp, så när man tar hem ett rev eller två, då blir det planare.
Men det är också avsikten, hårdvindssegel (inkl revade segel) skall vara planare (av flera skäl). Kolla in hur en riktig stormstor ser ut: plan, med ett underskuret akterlik (kallas därför ibland för Ljungströmstor).
Bland livets lustifikationer så hampade sig att jag en gång hade en båt med stormfock. Denna stormfock var sydd av ett annars välkänt svenskt loft (sa de iallafall, hade deras märke, trädartat kan man säga). Men den stod som en påse nötter! Bukig och hemsk. Det gick inte att plana ut den, utan att dra sönder liken! Helt värdelös. Användes följaktligen blott en gång, därefter fick det bli focken även i hårda vindar (min tacksamhet mot detta lofts insatser är därför mycket stor; de tog betalt för svensk tillverkning men det var nog vännerna i HK som gjort en insats).

På en del bommar, tex Isomat, är revets infästning en ögla i bommens undersida som går i ett spår där. Det finns hål i öglorna för att nita fast, men om man skippar detta (eller tar ut nitarna) så kan man justera öglans läge som man vill ha den, och då få lite mer buk (när revet är ansatt så är öglan vikt, och sitter som berget, nitar behövs faktiskt inte!). Lite klumpigt, men det går.

Din segelsättning var lite ovanlig: dubbla rev och genua. Enkelt rev och genua är inte helt ovanligt, dock. Då, med 2 rev + g, märks nog skillnaderna mellan seglen mer!

Kanske hade det varit bättre att välja ett rev och fock, så hade storen haft lite mer buk, och förseglet lite mindre.
Är genuan sydd för att stå upp till 13-15 m/s? Annars seglar man ut den lite fort när man har den utanför tilltänkta vindområdet.
- misstänker att du har genuan på rulle, och ... då är det kanske lika bra att köra så som du gjorde. Ibland syr segelmakarn på en liten förtjockning vid genuans förlik, så kan man segla med delvis inrullat försegel. Ofta dock svårt att få detta bra, och sliter på segel och annat.

Men revat skall alltså vara plant. Dirken är inte rätt instrument för att få mer buk, ofta är dirken lätt dimensionerad, och att dra upp bommen med dirken och ned den med skotet ...

/J

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 08 sep 2007, 18:01

Det är väl antagligen bra som det är då jag kan styra med lillfingret även i hård vind. Men jag tror ändå att jag skulle kunna få ut anings mer driv om jag hade lite mer buk i storen på halvind. Med första revet i är väl seglet större ändå än på tex en Maxi 97. Det är 26,5 kvadrat, genuan på nästan 40, X-focken drygt 20.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 08 sep 2007, 18:18

Bommen är Isomat som J skriver. Revlinefästena sitter också i ett spår som du skriver, fixerade med rf plåtskruv.
Den segling jag tänker på hissade jag och revade storen i lä samt rullade ut genuan med en bit kvar. Om jag rullar ut den bara delvis när den varit snyggt upprullad håller den fin form även revad. Att få den lika snygg från helt utrullat läge ute i blåst o sjögång går inte. Jag seglade försiktigt först med sjuk sambo nere i båten. Efter ett tag släppte jag dock ut hela för att få upp farten, vinden avtog lite men inte sjögången.
Man skulle önska att man kunde göra om exakt samma segling och då segla med focken på kutterstaget och helt orevad stor, eller ev ett rev i den. Men vinden skulle enl VHF vara lite mer akterlig än vad den sen var så då föredrog jag genuan. Jag sätter inte kutterstag o fock ute på havet ensam, knappast med besättning heller.
Med focken minskas segelytan med nästan 20 kvadrat i ett nafs, så den här gången tror jag genuan och två rev i storen var det bästa alternativet. Med bara ett rev blir det för stora inslag när jag släpper ut storen (trattbroms) skotar jag hem blir båten rejält lovgirig. De andra mer erfarna Vagabondseglarna gör lika som jag, enligt vad jag förstått.

Här kan man se en filmsnutt från den aktuella seglingen. När jag inte filmade blåste det förstås värre.
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 sep 2007, 18:58

Det här inte alldeles med bäring på vare sig dirk eller revlinor, men ändå:

Jag har också en Isomatbom på min båt. Nu har jag rullstor, och det anser ju många vara trimfritt - bara att rulla ut, inget som går att påverka, och så är vanligen också uthalet ordnat på rullbommar.

Jag har lagt till en extra kontroll (reglage) i form av en uthalare för vagnen. Med den kan jag styra var skotpunkten skall hamna (mycket påminnande om en flytande skotpunkt till en genua) och det påverkar onekligen en del form, som annars kulle vara rätt given.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 08 sep 2007, 19:22

Det var vräkigt, jag skulle gärna ha rullstor även om jag förlorade lite prestanda. Du rullar alltså in seglet i masten? Eller har du anordningen bakom den, som ett förstag, typ?
Apropå den justerbara vagnen, flyttar du in den om du seglar revat på halvvind?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 sep 2007, 19:35

Ja, det är vräkigt, men den som vräkte var förre ägaren. Han är 80 nu, och sålde den till mig för två år sedan (jag känner honom mycket väl och sedan lång tid). Hela båten är full med pensionärsgrejor.

Jo, rullstorar är sydda platta, för de skall ju få plats. Så varje möjlighet att påverka formen är bra. När jag rullat in justerar jag läget på vagnen tills jag är nöjd - men jag behöver ju inte kompromissa med att hornet är tight mot bommen. Akterliket styr jag med skot/kick, uthalet styrs med vagnen.

Rullstor är inte kass, men man skall inte ha en kassett (som jag har - tung!), man kan gärna lägga till extra yta jämfört med en vanlig stor och man skall gå till en segelmakare som kan sy rullstorsegel. Mitt är IOFS varken dåligt eller utslitet, men när den tidigare fullattestoren var fräsch var det seglet effektivare. Men det är bekvämt!
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 08 sep 2007, 20:57

well, such is life.
Ädlre gents säljer till yngre som sedan .....

Men bortsett från det så vill jag nog hålla med om att på en fin halvvind så spelar det inte så stor roll om man har mer eller mindre revat storsegel.
Min gissning, Hr Gitarr, är att det inte gått fortare eller bekvämare med mer segel. Kanske att det gått lite mjukare med fock + stor, men ... som Anders S säger, inte fan kan det avgöras per internet.

Lite kul är det att pressa en båt på halvvind, känslan när båten verkligen trycker sig genom sjöarna är fin. Om det sedan är såvärst effektivt / rationellt / xxx/ är en annan historia.

Ett problem är att en båt som pressas hårt gräver ner sig i sjön, blir tung. Kan upplervas som "mäktigt" (för att nu citera en fras som en känd båtskribent alltid använder när han släpps lös på en större båt). Men ofta skall man långt dessförinnan minska segel, vilket ger en lättare båt.

Summan av detta? Tja, det finns många sätt att segla på. Inget är självklart rätt.

/J

PS: pizzerior är otäcka ställen. Inte ens pizzorna är vad de en gång var.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 09 sep 2007, 01:39

Well. Jag hade frun med magsmärtor nere i båten, det visade sig vara nåt njurstensaktigt sen. Hon är lite seglingsrädd om det lutar för häftigt så jag hade nog rätt segelföring.
Ang pizzor och krogar. Vi var först ner på Ljusnepizzan och söp en stund, sen taxi in till Söderhamn och mer groggar där. Inte fan blev jag nå full alls nästan. Jag brukar bli lanon på ingenting. Vad fan menas med ångbåt? Nu går jag som siste man på alla båtforum å lägger mig.

Snart.

Tror jag...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 09 sep 2007, 09:28

Åsså är det ännu en sargig söndag då man inte orkar göra ett dugg mer än att gnälla över väder och bakfylla på nätet. Man borde sticka ut o segla. Eller klippa gräsmattan? Nej, nej.

Skriv svar