Ja jag har flera trimtrådar, det sitter även en bit in på seglet upptill.Anders S skrev:Rent allmänt: Blåser det såpass att man vill reva så vill man sannolikt hålla seglen så plana som möjligt. Släpper man på uthalet påverkar man seglet ganska litet i de två övre tredjedelarna - det blir djupare buk (korda) nertill. För att få den effekten krävs dessutom att seglet går i en likränna, eller att hornet sitter fast i en travare. Så brukar det inte se ut när man revat, utan revbroken (revöljetten i akterliket) hålls både ut och ner mot bommen med revlinan. Det man bör göra är att fintrimma läget på revlinans block/fäste så man får den buk som är behövlig (det är där ditt "trimreglage" sitter i det här läget), och så får man ha seglet fast där. Behovet att trimma "för mera kraft" har man ju inte, utan då släpper man hellre ut ett rev istället.
Däremot kan man tänka sig att man vill ha kontroll på torderingen (twisten) via kicken och då vill man inte alls släppa på revlinan - det innebär bara att man sänker bommen och får en "lös koppling" mellan bomnock och segel. När det blåser 13 och sjön går hög så det märks är vinden i öron- och bomhöjd med största sannolikhet mer turbulent och litet annorlunda riktad än den vind som blåser på fem meters höjd, och det är för den "bättre" vinden man skall skota. Trimma twisten med kicken så får du utbyte av hela seglet - det ser du på telltales i akterliket. Du har väl flera stycken, så du kan jämföra nere och uppe?
Att släppa på bomuthalet påverkar ju inte seglet ett dugg när det är revat
Revlinorna på min båt är så applicerade att de drar revringen snett bakåt nedåt. Tajtar jag åt med fallvinschen blir seglet helt platt, släpper jag lite får det buk.
Vill man verkligen i alla lägen ha storen plan bara för attden är revad? Somliga säger att Vagabonden är överriggad, den ska revas redan i 6, 7 m/sek. Med ett bukigare segel liknande genuan borde väl halvvinden ledas bakåt bättre utan stallning?
.