Smitning i Torekov

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 15 aug 2007, 07:48

Det kan nog ha sitt intresse att diskutera sakfrågan om "smitning" (det heter egentligen "avvikande från trafikolycksplats" och gäller på land). På sjön (om så i hamn) finns det andra, bättre regler att ta till i Sjölagen.

Självklart kan man med rätt formulering vara tydlig om vad som hänt utan att hamna i risken för förtal. Att en båt är inblandad i en kollision och efterlyses (kanske med bild) kan knappast vara förtal av en enskild person. Man vet ju inte med automatik vem som varit befälhavare eller ägare, till exempel.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 15 aug 2007, 09:22

Jaramaz, du talar om orimligheter, långsökt och att det är att det lite väl dra saker långt osv.

Du skrev tidigare i denna tråd:

Vore verkligen bra om båt och skipper identifierades. Hängas ut kan det alltid bli. Trevlig övning. Bättre än den mesiga sk svenska rättvisan där förövaren är mer offer än någon annan.

Tja, det är ju rätt solklart att du gärna tar rättvisan i egna händer då du anser dig veta bättre än stiftade lagar. Då ville jag göra dig uppmärksam på att du talar om olagligheter. Det är skillnad på att be om hjälp och att diskret ta reda på någons identitet så att man (KF i detta fall) kan kontakta denna person eller att hänga ut en person gärna med bild och namn på ett publikt forum...

Särskilt då misstanke om brott föreligger, det är då inget tvivel om att det är olagligt att försöka hänga ut en person. Precis som Rudi skriver så handlar förtal inte bara om elakheter och lögn, så kunde man tycka att det borde vara, men i lagens strikta mening är det inte så.

Visst kan vårt meningsutbyte säkert upplevas som tjafs och sandlådekrig, men återigen anser jag det mer till nytta att lufta dessa frågor på forumet då det onekligen inte är glasklart för alla vad som är tillåtet i alla situationer. Bättre då att fler får ta del av vad som gäller och slipper göra samma misstag som bland annat jag är kapabel till att göra.

Även om du säger att "forumet" hellre diskuterar seglingsfrågor (jag håller med) så tycker jag och jag tror att det finns fler med mig som av denna "off topic"-diskussion kanske lärt sig något nytt man kan ha nytta av i just forumdiskussioner oavsett om de handlar om segling eller potatsisodling :wink:

Att du inte gör misstag eller kan ha fel, det har jag börjat förstå vid det här laget, men alla vi andra som inte är begåvade med detta avundsvärda drag kanske kan lära oss något av detta?

Som Anders S säger så är det naturligtvis rimligt att man kan eftersöka en person på ett forum. Men man får vara försiktig och hur gärna man än vill får man inte döma någon på förhand och själv föregå händelserna. Nej, man måste vara smidig även om man är förbannad (med all rätt) och själv tycker sig att fallet är solklart.

För att återgå till sakfrågan. KF har du pratat med Hamnkapten och/eller lokabefolkning? Glöm inte att ta ev. vittnens kontaktuppgifter, för vad tiden lider blir det svårare att komma ihåg vilka man pratat med. Frågan är ju om det kan tänkas finnas foto/film på händelsen. Jag vet att jag som åskadare skulle ha hivat upp mobilen om jag sett vart åt det barkade. Som direkt inblandad är det svårare att ha sinnesnärvarao att alltid göra det som man med facit i hand önskar att man hade gjort.

Foto/film är rätt använt bra att ha, man kan ju ha nytta av sådant utan att leka rättsväsende själv...

Själv åkte jag bil bakom ett misstänkt rattfyllo för två veckor sedan. Jag ringde 112 och fick order om att följa bilen tills en polispatrull kunde ta över. Jag undrar i efterhand om det inte hade varit bättre att jag istället för att med mobilen sitta i direktkontakt med polisen istället borde ha använt mobilen till att filma vad jag såg. Det hade vägt tungt, och att kunna visa detta för den onyktra? föraren? Polisen kom fram två minuter efter att föraren klivit ur bilen och gått in i sitt hus.... så om han var aprak när de öppnade dörren betyder nog inte så mycket, han kan ju ha svept ett helrör direkt när han klev innanför dörren...

Ok, detta var Off topic, jag vet. Men jag lärde mig något av händelsen. Nästa gång filmar jag en stund innan jag ringer polisen.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 15 aug 2007, 10:41

Seglaren skrev:
Som Anders S säger så är det naturligtvis rimligt att man kan eftersöka en person på ett forum. Men man får vara försiktig och hur gärna man än vill får man inte döma någon på förhand och själv föregå händelserna. Nej, man måste vara smidig även om man är förbannad (med all rätt) och själv tycker sig att fallet är solklart.
Jag menar att det är en smal sak att "hänga ut" utan att gå över gränsen för förtal. Skampålens värde som tillrättaläggare av dåligt beteende är underskattat - att tydligt visa att smitarbeteende inte accepteras är "rätt", även om (fullt naturligt) det skall finnas ett skydd mot ren mobbning, lögn och oproportionelig smutskastning. Men rätt skall vara rätt. Finns det en bild på båten, händelsen och den som styr gäller det bara att inte beskriva händelsen i värderande ordalag. Det är ju smitningen som är det trista - att stöta emot kan alla göra.

Lagtexten säger: "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
"

I många fall är man litet för försiktig. Visar man en bild på någon som spolar bajstanken med den kommunala dricksvattenslangen kan man mycket väl ha bildtexten "Här spolar Bajsan av Lilla Edet proppen ur sin septiktank med dricksvattenslangen". Skulle ej namngivna personer synas spola på bilden så har man naturligtvis inte utsatt dem för missaktning i någon nämnvärd mån, ej heller påstått att det begåtts ett brott (det har det inte, sannolikt). Att det är "skämmigt" inför båtkompisarna att ertappas med att vara så urbota korkad är faktiskt en annan sak än att det automatiskt skulle anses innebära att utsätta denne för "andras missaktning".

Förtal är egentligen bara att utan giltig anledning tala illa om folk. Att XXX inte brukar betala sina skulder och att YYY numera saknar körkort kan ju vara bra att veta i en del situationer. Som privatperson skall man tänka på ifall man kan tänkas kunna åberopa "var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den".

Eftersöker man med namn och hemmahamn en viss båts ägare och befälhavare för att man (befogat) anser sig ha något otalt med denne är det naturligtvis inget förtalsbrott, även om man talar om att handlar om ett ersättningsärende.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 15 aug 2007, 11:38

Anders S skrev: Eftersöker man med namn och hemmahamn en viss båts ägare och befälhavare för att man (befogat) anser sig ha något otalt med denne är det naturligtvis inget förtalsbrott, även om man talar om att handlar om ett ersättningsärende.
Visst kan man eftersöka folk. Men det är skillnad på att hänga ut och att eftersöka. Man bör i rimlighetens namn inte "straffa" någon offentligt innan man kontaktat och talat ut med personen. Hur konstigt det än kan låta kan det finnas naturliga förklaringar till idotiskt beteende. Black out. Kanske skäms förövaren just nu och ångrar sitt beteende och önskar inget hellre än att komma i kontakt med den drabbade? Hur som helst är det ofta mest effektivt att först ge personen i fråga en chans att förklara sig. Att direkt gå i klinch är inte alltid effektivast.

Men visar han ingen ånger eller förståelse, ja då börjar saken hamna i ett annat läge. Vilka metoder man då ska ta till får väl var och en bedöma, men att publicera bilder på ett forum på person som begår/begått ett brott är brottsligt. Men det kanske man kan leva med. Men då får man nog hålla sig till sitt eget forum där man själv får ta ansvar, som Jaramaz påtalde ang. min bildstöld....

Jag håller dock med om att skampålen kan kännas som ett bra tilltag. Vore säkert bra om den kunde tillämpas lagligt, då det säkert skulle bita ganska bra på en del förövare.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar