finska flaggan

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 14 aug 2007, 08:41

Jenni skrev:Flaggan halas prick klo 21:00 - INTE vid solnedgång!!! Bara på midsommaren får flaggan vara uppe dygnet runt!

Och för er som besöker Finland och har gästflaggan i salingen: Gästflaggan halas först, sedan er egen flagga!! Man skall ALDRIG ha uppe en annan nations flagga om ens egen flagga inte är uppe!

Gästflaggan skall alltså vara i styrbordssalingen, och den skall hissas på morgonen då man har som avsikt att segla till det andra landet. Om ni vaknar på morgonen i Sandhamn och tänker sticka över till Åland, då hissar ni Ålands gästflagg i Sandhamn. Och om ni är i Mariehamn och skall sticka till baka till Sverige, så tar ni ner gästflaggan på morgonen innan ni kastar loss.

Jenni
I Finland gäller följande (som jag tidigare påpekat behöver vi ingen flaggkultur, vi har ett flaggreglemente :wink: ):

Flaggan halas klockan 21.00 eller vid solnedgången, vilket som inträffar först (utom på midsommarafton)...
Flaggan hissas också klockan 08.00, men av nån anledning brukar flaggnazister inte vara lika noga med den delen av reglementet.

Om man lämnar båten och vet med sej att man inte kommer att återvända till den före klockan 21.00 brukar man hala flaggan när man går-allt för att den inte ska bli uppe efter klockan 21.00.

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » tis 14 aug 2007, 08:49

Precis!!

Jag var lite otydlig i mitt inlägg. Man skall även ha flaggan uppe så länge man är till sjöss - trots att kl är efter 21:00 eller om solnedgången gått. När man sen kommer till hamn så tas flaggan ner så fort man har fått båten förtöjd och hamnmanövern klar.

Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 14 aug 2007, 21:57

Jag har min hissad i akterstaget jämt, dag o natt, även om jag skulle åka på några dagars bilsemester, ända tills ungefär en tredjedel av flaggan blåst sönder/bort, då halar jag den vördligen och ersätter den med en ny från Dollar Store eller Öob. Om jag har råd, vill säga.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 15 aug 2007, 07:12

Man skall inte vanvörda sin fina flagga! Ett tag hade jag också åsikten att en flagga som sett ut som den varit i Västindien fyra gånger t.o.r var tuffast, numera försöker jag återerövra den svenska flaggan från högerkampgrupperna genom att ha den nyaste och största som får plats på käppen. Man kan ha en sjöflagga och en hamnflagga - inget problem alls för övrigt.

Ett sätt att få bättre livslängd på den är ju att ta in den då man a) inte är i båten och b) på natten då ingen ändå kan se den :-) Annars kan jag i tillägg till Guitar-Håkans förslag också rekommendera att inhandla en bastant flagga på sådana ställen som Clas Olsson, byggmarknaden eller andra ställen med anständiga priser. Riktiga flaggor håller mycket längre än de flaggor man får tillsammans med en käpp för 49 kronor. Däremot är de en billig och bra lösning på en "gästflagga" - lagom stora.

I sakfrågan, runt flaggseder, kan det vara bra att veta att den sk "gästflaggan" egentligen är en destinationsflagga, och dess verkliga syfte är att signalera till myndgheterna i hamnen att man skall avgå eller just har kommit. Detta görs med kombination med flagga P ("båten skall avgå") och flagga Q (Gula faran; fartyget är smittfritt och man vill få tillstånd att gå iland). Man brukar behålla destinationsflaggan till nästa hamn, dvs den finska flaggan får vara kvar tills man klarerat in i nästa land. Det underlättar för tullen och andra myndigheter. Men det är överkurs i Skandinavien - där är reglerna lättade till fördel för fritt båtliv.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 15 aug 2007, 10:04

Ärligt talat så skulle jag nyss köpa en ny flagga på ÖoB, de hade hyfsat stora där, och på akterstaget får det ju plats rejäla don. Men när vi tittade lite närmare var det nåt bedrövligt hur de sytt, proportionerna stämde inte alls, så det fick vara.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar