Akut, min båt ligger med trasig dieselpump på Möja

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 09 jun 2007, 16:07

GaryGary skrev:Jag hörde bara över telefon "fan det är ju ingen olja". Den skall väl inte kunnat gå så länge helt utan så jag antar att det fanns lite. Jag är alltså inte ombord (rätt skönt i o f s).
Gå länge: En väl insliten motor som inte belastas till max kan gå flera timmar innan det blir totalras. (Den kan också gå "flera minuter", det kan bero på).

Har motorn gått utan olja en tid är mitt tips om "vattenlås" förstås inte så relevant. Hoppas nu att det ordnar sig, och har varvet gjort fel får de naturligtvis hjälpa dig, om det skall finnas rättvisa. Kompisar som inte kollar oljan innan de kör motorn skall väl ha en liten släng av sleven, de också.

Bryt ihop snabbt nu, så kan du komma igen desto snabbare. Hoppas allt löser sig till det bästa!
Anders S

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 09 jun 2007, 17:55

Fan va trist om det är så illa att motorn skurit...
Men jag hoppas att det är ett lätt åtgärdat fel. För ett par år sedan trodde jag att mitt backslag hade packat ihop. Först gick växeln trögt att få i och nästa gång fick jag inte i den alls. Jag kollade oljestickan och kände rysningar när oljenivån i backslaget var alldeles för låg. Efter ytterligare felsökande visade det sig att det bara var reglaget som hade pajjat!

Om det nu ändå är motorbyte som gäller för din del så försök krama ur så mycket stålar det går ur din gammla motor. Säljer du den som den är som reservdels motor så kan du nog få runt 5.000 kr för den men säljer du backslag, topplock, generator och startmotor etc för sig så kan det nog gå att skramla ihop en större summa. Annonsera på alla tänkbara köp och sälj-marknader.
Leta igenom samma marknader och några till i jakten på en utbytesmotor. Det går att göra fynd. För ca 3 år sedan såg jag en MD 2001 som inte hade gått alls dvs. ny, på någon köp och sälj sida.

Hoppas det ordnar upp sig!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » lör 09 jun 2007, 19:21

Jag har börjat förbereda mig på det värsta och är inte knäckt. Tar med mig farsan som får ge domen i veckan. Det finns dock lite uppsidor. Vi tvingas kanske byta till en lite större motor som många andra 909:or gjort, men som jag tidigare funnit onödigt kostsamt.
Vidare tänkte jag ta en oberoende mek som får göra bedömningen och sedan väcka ärendet med varvet. Jäkligt klantigt, men man är ju inte unik - då skulle begrepp som nypa och skära inte vara kända.
Det finns ju en likadan motor på Blocket som kanske varit med om samma sak och ordnats. Köper man den, kanske sommaren kan räddas i a f då det ju inte borde ta mer än någon dag att byta för proffs med kranar och allt, om någon alls har tid.

keac
Trogen medlem

Inlägg av keac » tor 14 jun 2007, 21:41

Hej

Jävla trist historia, du som sett fram mot dom nya seglen och allt. Hoppas att allt löser sig för er. Om du tvingas byta motor så kommer du säkert bli väldigt nöjd med det när du smält kostnaden vill säga. Jag hade turen att förre ägaren bytte motor i den jag har, i den sitter en VP MD 2020 på 18 kusar. Den går som tåget i alla lägen även om det blåser mot så håller den farten.

Lycka till med reparationen

Kent
Seglar en Elan 340, 2008 Nummer 116

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 14 jun 2007, 22:21

Gary - hur har det gått?

Du kanske skall vara glad över att du tog den sydliga varianten isf Ljusterö, ett av varven (inte motorvarvet) har en tendens att dra ut på jobben över sommaren.

Och detta skall du nog ta en tänk på: tillgången på motormek i 08-området är mycket begränsad under juli. Bestäm dig fort, och se till så att du får hjälp på direkten (lättare sagt än gjort, men försöka kan man).

Blir det motorbyte av - det finns en del länkar om det på detta forum. Det finns alternativ till VP som passar rakt av, men det gäller att tänka till.

Hoppas det fixar sig på ett bra sätt!

/J

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tor 14 jun 2007, 22:24

Update 3:
Efter kortare genomgång med farsan fann han en matarpump som inte matade. Denna har ikväll bytts ut till en sprillans (1008 kr!?) som matar kanon. Jag är ju helt novis på detta, men lyckades med en kamrat att byta denna och lufta på filtret. Den startade direkt... i cirka 5 sekunder innan den dog igen. När vi efter idoga försök läser vidare inser vi att vi skall testa att lufta insprutningspumpen med hjälp av startmotorn, men då har vi lyckats dra slut på batterierna (som nu står jämte mig på laddning).
På sätt och vis är detta riktigt roligt. För en vecka sedan visste jag och brydde mig föga om motorn. För några dagar sedan hade jag ställt in mig på ny motor för 44 000 plus installation. Nu har jag fått chansen att lära mig att klara det mest basala själv, vilket kan vara guld värt i en svårare situation. Skulle så gärna gå på det direkt i morgon, men man måste ju jobba lite med annat också.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tor 14 jun 2007, 22:35

>>Jaramaz
Tackar för omtanken. Jag har inte velat skriva mera dumheter innan jag fått bekräftat att det var pumpen som var problemet.
Jag hann kolla upp en Solé mini17 som alternativ (har ett gott öga till Mitsubishi). Installation mellan 10-20 000 sek beroende på årstid och geografiskt läge. 44 000 för motorn. Skall tydligen bara vara att lyfta i med en adapter till drevet. Man blir ju lite sugen

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 15 jun 2007, 07:45

GaryGary skrev:Update 3:

På sätt och vis är detta riktigt roligt. För en vecka sedan visste jag och brydde mig föga om motorn. För några dagar sedan hade jag ställt in mig på ny motor för 44 000 plus installation. Nu har jag fått chansen att lära mig att klara det mest basala själv, vilket kan vara guld värt i en svårare situation. Skulle så gärna gå på det direkt i morgon, men man måste ju jobba lite med annat också.
Det är väl en av de få positiva sakerna med diverse tekniskt krångel, att man, efter en (förhoppningsvis) lyckad felsökning och reparation har lärt sej lite nytt om saken ifråga.
Jag tycker synd om båtägare som sitter och guppar och ringer efter assistans eftersom de inte vet hur man luftar motorn, eller ens att man kan lufta den, eller har råkat ut för något annat, lika trivialt problem.

Härom dagen träffade jag på en kille som hade problem med landströmmen. Den funkade inte. Reparationen gick ut på att a)berätta för honom att han hade en felströmsbrytare, b)berätta för honom vad en sådan gör och c)knäppa på den... :cry: RTFM, alltså...!

En båt är en samling tekniska prylar. Man MÅSTE kunna en del om teknik/fysik/kemi/ellära för att hantera den, allt annat är oansvarigt.
Bl.a. därför tycker jag att såna här fora är så nyttiga-mäniskor som aldrig skulle våga ta i en skiftnyckel får självförtroende och hjälp nästan online, så att de en vecka senare klarar av att fixa växellådan på en utombordare, installera en radar eller vad som helst... :)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 15 jun 2007, 09:35

Det brukar alltid finnas en handpump på Pentas motorer att användas då systemet ska bli fritt från luft.

Ventillyftare finns oxå för att motorn ska gå runt betydligt lättare.... :wink: :wink:
Calle

Se gla ut

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 15 jun 2007, 14:27

Calle C>>
Handpump, annan än den vi pumpade med på matarpumpen?
Menar du alltså att jag skulle ha lyft ventilerna och pressat ur luften ur insprutningspumpen med manuellt snurrande på motorn? Det är bra att vet, men även om jag vetat det igår, hade jag nog inte påbörjat det projektet vid 21.00.
Då ett forum består av givande och tagande, vill jag även bidra med följande: Tre blöjor av storleken större sög med lätthet upp allt bränsle som låg i kölsvinet. Praktisk och enkelt. "Boat dry" är mitt varumärke.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » fre 15 jun 2007, 15:38

Härligt att det verkar fixa sig för dig!
Nu är det nog bara att se till att lufta bränslesystemet ordentligt, det kan krävas en hel del pumpande för att få ur all luft.

Handpumpen som Calle nämnde är mycket riktigt den lilla spaken på matarpumpen. Det är bättre att använda den än att använda startmotorn då startmotorn drar runt hela motorn med resultat att avgassystemet riskerar att fyllas med vatten som i värsta fall kan tränga in i cylindern. Jag tror att Anders beskrev det tidigare i tråden?

Ventillyftaren sitter högt upp på cylindern. Det är en liten spak som lyfter upp ventilerna innuti cylidern så att det inte blir någon kompression när motorn dras runt. Då kan man lätt snurra motorn med handkraft men som sagt, även vattenpumpen kommer snurra om motorn gör det.
Ventillyftaren är tänkt att användas vid handstart av motorn. Då lyfter man ventilerna och vevar utav helvete. När man tycker att man vevar snabbt nog så släpper man ner ventilerna och motorn startar förhoppningsvis.
Jag är dock inte säker på om MD 2001 har ventillyftare och vevstart? Någon som vet?

Din far eller din kompis vet säkert hur man luftar motorn.
Steg ett är bränslefiltret. Steg två är insprutningspumpen och steg tre är spridaren. Det finns en liten skruv på röranslutningarna på dessa ställen som lättas några varv så att luften kan komma ut när man pumpar, steg för steg.
Som sagt så kan det krävas en del pumpande så var inte nöjd med att det kommer ut diesel, pumpa på en god stund till.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 15 jun 2007, 16:16

På MD11C och MD2B kan man ha "otur" när man ska pumpa fram diesel med hden lilla handpumpen. Matarpumpen drivs av en kam på en axel inne i motorn, står motorn i ett visst läge, gör det att pumpen inte tar alls. Då får man vrida runt motorn ett halv varv, då funkar det. Står motorn i ett bra läge ger den lilla handpumpen rejält med diesel. Om du öppnar luftskruven ovanpå finfiltret ska det ganska snart stänka rejält med diesel när du pumpar. Sen sitter det väl fler luftskruvar längre fram i systemet. Man kan ju lätta på muttrarna vid spridarna. Det är en hel del luft som ska bort.
Det är väldigt lätt gjort att det blir otätt när man sätter ihop burken under finfiltret, på de nämnda motorerna är det stor risk att man klämmer sönder gummipackningen. Man får vara försiktig och liksom känna efter att packningen hamnar rätt. Man ska kunna vrida koppen ganska lätt innan man drar åt det sista. Ligger den fel och nyper går det trögt. Det där kan jäklas även om man gjort det flera ggr. Nu vet jag inte hur det är på 2001 förstås, men det är kanske liknande konstruerat, det är ungf lika på min Yanmar.
När du luftar, ta en luftskruv i taget och följ dieselns väg mot spridarna. Om det går så pumpa tills inga luftbubblor kommer, sen drar du igen luftskruven samtidigt som du pumpar. Då kan det inte slinka in lite ny luft bakvägen precis innan du drar åt.
Ta ett djupt andetag, blunda och se framför dig hur du fixar det här, sen skrider du till verket. De här dieslarna är väldigt enkla och trofasta grejer egentligen. Vi ser fram mot fler rapporter!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 15 jun 2007, 22:55

He, he
Jag är tyvärr på väg till ett bröllop i helgen, men redan nu skall jag börja den mentala träningen: "Ta ett djupt andetag, blunda och se framför dig hur du fixar det här". Det kommer att finnas mycket motorfolk på festen i Värmland. Klar risk att jag tråkar ut min bordsdam med dieselns fördelar och nackdelar, men i baren smälter jag in fint.
Måste segla hem båten oavsett måndag kväll till tisdag morgon. Hoppas på vind och min "nya" Monark 4 hk från typ 1960. Jäkla fint fäste vi byggt. Vore nästan synd att inte få använda det. Nästan... Men mitt nya mantra lyder enligt ovan, så det fixar jag :)

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 18 jun 2007, 08:27

Bra mantra!

Ett envist oljeläckage på min VP 2003:a visade sej bero på att nån filur hade skruvat fast oljetråget bakfram på motorn vid en tidigare genomgång (märkte jag efter att jag gjort slut på alla andra förklaringar. Jag menar, det är ju inte direkt ett fel som man förväntar sej...).
I ett sånt läge får man tugga hej vilt på sitt mantra för att klara av situationen.
Valet låg mellan att lyfta ur hela motorn (ingen liten operation) och svänga oljetråget eller att fixa till en extra korkgummipackning som kanske kunde rädda situationen, åtminstone för i sommar.

Jag valde packningsalternativet och hittills har den hållit tätt... :?

Jag tror jag kan, jag tror jag kan, jag tror jag kan...!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 18 jun 2007, 08:49

Chiefens Lag: Laga ingenting som fungerar.
Den Präktige Teknikerns Regel: Tro inte, riv inte, slit inte. Var metodisk, mät, kontrollera, läs dokumentationen.

Ett tråg vänt bakfram är giftigt. Kul också att man inte har likadana tätningar i båda ändar... (eller så olika att även en ovan ser spelet...)

Men, låt oss nu alla gemensamt ta av mekarkepsen för alla "förre ägare" - utan vilka vi alla skulle behöva ta ett större ansvar än eljest för våra små dumheter :-)
Anders S

Skriv svar