Navigationsbordets vara eller inte vara

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
GoranA
Platinamedlem

storlek på båt

Inlägg av GoranA » lör 12 maj 2007, 07:10

har en maxi 77:a, navigeringsbord är naturligtvis inte att tänka på. Eftersom vi seglar mest inomskärs så är min lösning att resan planeras innan man startar och sedan har jag sjökortet i en plastficka i ett av de stuvfacken som finns i sittbrunnen. Naturligtvis inte speciellt renlärigt, jag ritar inte ens in kursen i sjökortet. Men med den fart man får i Maxin så räcker det utmärkt att ta ett ögonmärke och sedan kolla mot sjökortet 5 minuter senare för att ta ett nytt riktmärke eller kolla någon enslinje.

Vet inte om jag skaffar navigeringsbord den dag jag skaffar större båt, inomskärs ser jag inte riktigt nyttan av det?
Blir det roligare om man ritar in dagens kurs innan man går ut? (ingen ironi, nyfiken på hur ni andra fungerar)

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » sön 13 maj 2007, 20:52

Jag funderar att använda navigeringsbordet till större kök.

Tittar man rent allmänt o jämför med hemma så är ju köket en central plats. Att laga mat är ju en livsstil.
Att laga mat i en båt är det tvärtom, ett pyttelitet pentry där man nätt o jämt får plats. Att vara 2 st går ju bara inte.

Därför funderar jag på attt använda Nav-bordet till köksdel nr 2. Det handlar ju inte om att sätta dit microugn och diskmaskin, men bara det att kunna vara 2 i köket som hjälps åt att laga mat, naturligtvis över en pilsner eller GT. Så skulle jag vilja ha det.

Jag får låta sommarens seglingar mogna idéerna

///Bengt

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 14 maj 2007, 07:24

Jag trivs med kartbordet, det skulle inte gå att göra nåt annat där. Stort och rejält, får plats med massor av sjökort inuti. Har laptopen ståendes där också, det räcker att titta ner på den ibland för navigering, om jag nu har den påslagen. Och laptop har väl många nuförtin, var har man den om inte på navbordet?
Fast jag har sett att navbordet är mindre i de flesta båtar, tom nyare Orustbåtar. Man sitter på akterslafen när man är vid navbordet så man sitter bra. Jag gillar hela min inredning.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

tfrisk
Trogen medlem

Navbord som skötbord

Inlägg av tfrisk » mån 14 maj 2007, 10:21

Har också tänkt mycket på det där, och förvånat mig över att nästan samtliga nya båtar har navbord.

Men å andra sidan, med tre barn varav två i blöjålder så kan jag bara gilla läget. Suveränt att kunna byta blöjor lika bekvämt som hemma. Och barnen gillar att ligga och kika på strömbrytare och mätare (och vrida sig som maskar för att få pilla på grejorna:-)

Det jag saknar är en lite oömmare yta, så att man inte skulle behöva vara så rädd om densamma, när den blir avställningsyta vid matlagning eller när verktygslådan landar där...

/Thomas

GoranA
Platinamedlem

lite undrande...

Inlägg av GoranA » mån 14 maj 2007, 22:08

ni får ursäkta en söndagsseglare, men om man seglar mest inomskärs med bra ögonmärken för det mesta - vad ska man ha ett stort navigeringsbord till egentligen? Är det för nöjet att få överblick när man lägger upp rutten eller har det en mer praktisk användning? Har ju inte plats för något själv, men har hittills inte hamnat i ett läge då det skulle vara svårumbärligt.
Att många gillar sitt navigeringsbord har jag förstått, men frågan är alltså är det för känslan eller av praktiska skäl?

Skriv svar