Lärkhuvud. Bra knop. Jag har alltid haft en sån. Sitter bra, tar minst plats (jag skotar ofta genuan nästan ända in i blocket). Lätt att få upp.
En "åtta", klätterknopen, är förvisso bra och skonsam mot tampen, men väldigt jobbig att knyta när den skall sitta mitt på tampen, det är en massa rep som skall dras igenom knopen flera gånger.
Vilken knop i skothorn rullgenua?
En schackelfri variant som kan lossas i en handvändning ser ut så här:
En stump på ca 12-15 cm kapas av från det hela skotets ena ände och sparas.
Skotet vikes på mitten.
Den lilla stumpen lägges utanpå vecket med ena änden väl utanför; nu har man tre parter som sys ihop och taglas; en ögla lämnas på den fasta parten, utanför söm och tagling.
Öglan träs nu genom skothornetsts öljett; ändstumpen genom öglan då denna gått igenom öljetten.
Självlåsande, lättviktig och mycket snabbt lossad då skotet inte är belastat.
En splitskonstnär kan kanske klara det utan söm.
Rudi
Skotet vikes på mitten.
Den lilla stumpen lägges utanpå vecket med ena änden väl utanför; nu har man tre parter som sys ihop och taglas; en ögla lämnas på den fasta parten, utanför söm och tagling.
Öglan träs nu genom skothornetsts öljett; ändstumpen genom öglan då denna gått igenom öljetten.
Rudi
Hmm mig inte förståRudi skrev:En schackelfri variant som kan lossas i en handvändning ser ut så här:
Skotet vikes på mitten.
Rudi
Kan man få en bild?
/j