Blockarrangemang till självslående fock.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Provhissning av X-fock

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 21 apr 2007, 19:31

På grannplanket har jag lagt ut bilder på skotning och segel. Hur man lägger ut bilder här är mer än jag fattar tyvärr. Lite synpunkter här vore guld värda enär det nästan bara diskuteras politik på marinan nuförtiden. :wink:

http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument

Den här länken visar seglet på lite håll och från däck o uppåt.

http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 21 apr 2007, 20:04

Ser ju bra ut.
Väldigt mycket plats mellan skothorn och vagn.
När jag har skotat max har jag någon cm tillgodo..

En tanke..
Kan du inte fästa det främre blocket längre ner? nära däck.
Kan hända att det kan bli att skotdrag och förstags sagg påverkar varandra..
Ett nyckelschackel i skotändan är bekvämt med.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 21 apr 2007, 21:49

Sänker jag vändblocket släpar skotets första del i rufftaket. Kanske inte spelar någon roll? Jag glömde att sträcka staget innan jag hissade seglet och fotade, så det är bra nog slackt. Det gör väl att pelikanhaken och staget dras mer bakåt. Sätter jag dessutom utväxling från vagnen till skothornet blir ju draget på vändblocket mycket mindre.
Jag kan sätta en hanfot från wichardhaken fram till pulpiten också. Jag får se hur mycket sagg det blir när jag satt an kutterstaget och fiolblockat klart. Seglet sitter ju som en smäck i alla fall och skenan sitter exakt. En mkt bra början!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 22 apr 2007, 09:36

Man får väl helt enkelt provsegla och se vad som händer med förstag och skotdrag.
En sak man upptäcker med högsmala fockar är att det är väldigt känsligt för trim.
Någon cm på skotet gör massor i toppen på focken. Kan kännas lite jobbigt i början innan man hittat skotpunkter och skotvinklar.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 22 apr 2007, 09:45

En jobbig grej är att det inte går att köpa fioblock etc här, de måste skickas efter från Hjertmans eller Benn´s typ. Jag gillar inte att köpa grejer som jag inte känt på först.
I dag blåser det inte, men det är kallt. Vad gör man då? Sätter dit storen och bomkapell fast båten är på torra land? Har en liten dröm att segla iväg omdelbart när jag sjösatt, inte ens knyta fast. Seglen satta och kylskåp osv smock med godsaker.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Rutgersson Biscaya block

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 25 apr 2007, 20:26

Som skotblock till självslående focken ska jag nog skaffa Rutgersson Biscaya block. Tror ni att de mindre för 8 mm lina (dynamee) och arbetslast på 410 kg räcker? Jag vill ha så lätta små don som möjligt, bla för att få seglet att stå även i mkt svag vind. Nästa steg är för 12 mm lina och 720 kg arbetslast. Det skiljer inte mycket i pris men litet och lätt är bättre tror jag. Overkill att ha 12 mm trissor om man har 8 mm dynamee, tänkte jag. Men det kanske blir vekt? Arbetslast föresten, vad menar Hjertmans med det? När seglet gippar över kanske det blir mycket värre påfrestning än så? Båten väger ju 5,7 ton med 45 % i kölen.
Jag tänker satsa på ett fiolblock på skotvagnen och ett enkelt med hundsvott på seglet, alltså treslaget. Och ett enkelblock vid förstaget nånstans där linan vänder. Winchen är en enkel fallwinch utan växel.
Sen ska jag sätta någon sorts talja från mastens spinbomfäste till skotvagnen så jag kan begränsa dess åk i sidled. Där sätter jag nog ett block med skotlås vid masten så jag får knalla fram de ggr jag vill ändra skotvinkeln, det blir nog inte så ofta sen man hittat ett bra läge. Blir påfrestningen på de härblocken mindre än på själva skotblocken till seglet? Eller rent av större?
Vad tror ni som kan nåt?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 25 apr 2007, 21:16

Med 20 m2 får du vid 30 kt vind ca 380 kg i skotet.
vinkeln i blocket är väl ca 120 grad?
Då blir det en faktor 1,73.. blir ca 650 kg. Och det då på ca 15 m/s...
Vid ca 40 kt kan det bli över 650 kg i skotet x 1,73.
Skulle nog ta det större blocket.
Arbetslasten i blocket är den last som blocket ska kunna arbeta med utan risk för mekaniska problem. Man har även en "break load" som är en bit högre. Blocket håller för väldigt mycket men lagerbanan tar stryk.
Jag har ett sådant block du beskriver och kör 6 mm lina. Har iof "bara" 12 m2 i min ST. Jag seglar i princip aldrig över 15 m/s heller..

Kanske Ronstans High Load block är mindre och lättare än Rutgerssons?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 25 apr 2007, 21:27

Då är nog de minsta Rutgersson inget att segla mot Kap Horn med...

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 26 apr 2007, 07:06

Swe 54, vet du hur de egentligen räknar ut de belastningarna som du redovisar? Harkens formel va? Formeln förstår jag att du vet, men vet du hur de kommit fram till den? För det känns liksom som att den bara inte kan stämma. Det enda som spelar roll för belastningen är ju rätande momentet, inte sant? Och det har de väl inte med i formeln? Deplacementet är väl med? Men det säger ju väldigt lite om Rm.
För det är ju det enda som spelar roll, inte vindhastighet eller segelyta, inte för hur mycket last seglet kan ge.

Ja menar, om jag har en fock på 26kvm på Wasan så kan de ju alstra mer kraft än vad genuan på en Maxi 77(24kvm) kan, inte sant? För att den större båten håller emot mer. Eller för den delen, på skutan Atene där jag seglar, vi har 4 försegel, mellan 22 och 35kvm var. Klyvaren är 27, den ger garanterat mer kraft totalt än vad focken på Wasan kan.

Eller kan det bli samma last vid en viss given vindhastighet och segelyta oavsett rätande moment? Känns inte riktigt så, eller?

Ljusne, hur menar du med att winschen inte har nån växel? Enväxlad är den väl? Ger väl en kraftvinst på åtminstone 1:10 eller så? Annars vore det ju ingen winsch om den helt saknade växel..:)
Så med en 1:3talja i seglet borde du ju orka skota den:)
Men se det såhär, vid en viss krängning kommer du ju alltid ha samma last på riggen, oavsett vilket segel som genererar den, så det borde ge ungefär samma skotdrag i både fock och genua vid den krängningen. Dock är det ju vid olika vindhastighet, focken är ju mindre och behöver ju självklart mer vind för att ge samma krängning.

Nej, Rutgerssons Biscayserie är nog inte för runt kap Horn, det hör du ju på namnet;) Däremot deras Transatlantic borde klara sig till staterna, men de har ju ingen Round the Horn serie så;)

Själv köpte jag Lewmars 80mm racing block till att sitta i seglet på min självslående till Wasan, och ska väl antingen ha två sådana eller två liknande från Garhauer. 1000kg arbetslast har de iaf. Tänker inte dra tamp över fördäck iaf. Men det är ju en permanent fock så att säga, inte som på din båt Håkan.
Jag tror det blir två block på vagnen och ut till ändarna på skenan, eller möjligen upp i masten.

//Robin

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 26 apr 2007, 15:19

Formeln för försegel är generellt vedertagen och stämmer väldigt bra i lägre vindregister. när man kommer upp i högre vindar så stämmer det så klart inte på lika bra beroende på båt, därav ca värden.
Lutar båten blir det ju såklart både mindre yta och dessutom twistar man ju ur toppen. Men en fock på Håkans båt skulle nog kunna komma upp 650 kg vid 20 m/s... Men det är alltså den dragkraft som blir i skothornet vid det tryck som blir vid gällande ( skenbar) vind.
Mer kraft...? Ja större yta ger ju såklart större krafter i hornet om det är den du menar. Den framåtdrivande beror ju på en massa annat, men det är ju inte den det är frågan om.
Rm har väl inte så mycket med yttrycket i seglet att göra.
Det är ju yta och vind. Ytan blir ju skenbart något mindre när båten kränger men eftersom kraften ökar exponentiellt med vinden så blir det nästan försummbart för båtar i vår storlek.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 26 apr 2007, 15:23

Robin skrev: Ljusne, hur menar du med att winschen inte har nån växel? Enväxlad är den väl? Ger väl en kraftvinst på åtminstone 1:10 eller så? Annars vore det ju ingen winsch om den helt saknade växel..:)
//Robin
Jag har spinnakervinschar med 1:1... ingen växel alltså utan ett varv på handdaget ger ett varv på trumman. Så det finns, Andersen tex..

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 26 apr 2007, 15:39

Å andra sidan så använder du väl ett längre vinschhandtag än radien på vinschtrumman?

Papz
Trogen medlem

Inlägg av Papz » tor 26 apr 2007, 15:42

SWE54, Robins text om ingen växel vs. enväxlad - det var nog menat som ett skämt...Givetvis är de en och samma sak. Och de ger en bra kraftvinst.

En ihoprostad winsch kanske kan betraktas som "ingen växel" :wink:

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 26 apr 2007, 16:43

Men Swe 54, kraften i seglet måste ju vara beroende av Rm, om båten inte håller emot så blir det ju ingen kraft, eller hur? Allt annat i riggen dimensioneras i princip enbart på Rm. Det är ju skillnad på att sätta fast ett segel mellan två styva stolpar i marken och att låte det flyga fritt i vinden, om man går till extrema ytterligheter. En liten lätt båt som flyttar sig och kränger får ju inte lika mycket last som en stor tung styv båt som inte flyttar sig/kränger så lätt, även om seglena är lika stora.
Så måste det väl ändå bli?

Jo, ja vet att den formeln är vedertagen, men det betyder ju inte egentligen att den är rätt;) Den kanske alltid överdimensionerar saker, då skulle ingen märka att det var fel..:) Men det stämmer säkert rätt bra, ja funderade mest på hur de fått den att stämma..

Nja, även en enväxlad winch har väl en växel, eller sitter det inga kuggar och så i de minsta enklaste där ett varv på handtaget ger ett varv på trumman? Det beror på hur man menar med växel. Men jag tycker att det heter helt enkelt inte oväxlad, har aldrig hört annat än 1växlad. Den har ju en framväxel och frigång bakåt, inte sant?
Och som sades, den ger ju utväxling ändå:)

//Robin

Papz
Trogen medlem

Inlägg av Papz » tor 26 apr 2007, 17:04

Växel. Jag tycker det beror på om vi använder talspråk eller fackspråk. I talspråk är både oväxlad och enväxlad accepterade och de betyder samma sak.

En parallell till landbacken som inte låter fel:
- Jag har fått ny treväxlad cykel! Har du nån växel på din?
- Nej, jag har ingen växel. Jag fick ärva brosans hoj.

Eller :
- Jag har skaffat ny kina-moppe med 5 växlar. Hur många har ditt gamla ök?
- Det är en en-petare!

På sjön kanske vi lämnar talspråket och blir korrektare? :wink:
- Jag har låtit installera treväxlade kvarnar på min senaste Swan. Vad har du?
- Oväxlade. De har beckat ihop.

Skriv svar