Kevlar-segel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 08 mar 2007, 18:35

alander skrev:
Calle C skrev:Nytt för mig var ett trim, en snörpning som satt utefter bomliket nästan halvvägs, ungefär 40-50cm längd.
Har ni sett sådant förrut, inte jag i alla fall.
Man ska snörpa åt om man får lite fladder i akterliket.
Det är väl bara den vanliga snörpen till akterliket som man placerat mitt på bomliket för att göra det lättare att justera när seglet inte är max hemskotat. Ett alternativ är att sätta den på mastliket och bryta den fallhornet, på så vis kan man lätt jobba med snörpen även med rev intaget och bommen utsläppt.
Javisst hade du rätt.
linan gick dold akteröver.
Calle

Se gla ut

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 08 mar 2007, 18:47

Jag tänkte väl det också då jag inte kom fram till varför det skulle vara vettigt att påverka bomlikets mitt för att få bort fladder i akterliket...

alander
Trogen medlem

Inlägg av alander » tor 08 mar 2007, 20:15

Calle C skrev:
alander skrev:
Calle C skrev:Nytt för mig var ett trim, en snörpning som satt utefter bomliket nästan halvvägs, ungefär 40-50cm längd.
Har ni sett sådant förrut, inte jag i alla fall.
Man ska snörpa åt om man får lite fladder i akterliket.
Det är väl bara den vanliga snörpen till akterliket som man placerat mitt på bomliket för att göra det lättare att justera när seglet inte är max hemskotat. Ett alternativ är att sätta den på mastliket och bryta den fallhornet, på så vis kan man lätt jobba med snörpen även med rev intaget och bommen utsläppt.
Javisst hade du rätt.
linan gick dold akteröver.
Det var väl tur, eller kanske tråkigt, att man inte kommit på något revolutionerande segeltrim. Jag fick höra om den här metoden av Patrik på Ottossons segelmakeri när vi var ute och mätte vår båt i vintras, så jag har aldrig sett det i praktiken. Hoppas du får mycket nöje med seglet!
Jakob
OE36 Miranda

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 mar 2007, 20:55

Det var rackarns att man har snörplina i ett sådant segel. Det hade jag inte trott - det brukar man inte behöva på E-jollarna som \"bara\" har trimmad dacron.

Hur var det med bom- och mastlik - hade de gummilina eller inte ?
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 08 mar 2007, 22:23

Jodå, det är elastiskt så att det riktigt säckar.
Calle

Se gla ut

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 09 mar 2007, 09:39

Anders S skrev:Det var rackarns att man har snörplina i ett sådant segel. Det hade jag inte trott - det brukar man inte behöva på E-jollarna som "bara" har trimmad dacron.
Man måste ha snörp i ett kevlarsegel eftesiom fladder effektivt tar "död" på duken...

Skriv svar