Vilken var din första båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 27 jan 2007, 21:08

En tidigare båtgranne hade en Lill-Scampi. med . Båtgrannen hette Adolf, var från Tyskland och född 1938. Nog sagt - en hedersman ändå. Denne \"goe göbbe\" hade köpt denna båt på sin ålders höst (eller sensommar, åtminstone) och lärt sig segla själv. Han seglade som regel i träskor och hade aldrig flytväst. För det mesta deltog han ensam på klubbens tisdagsseglingar. Han var förvånansvärt duktig, så jag tror han ljög om att han lärt allt på gamla dar.

Båten seglar rätt bra och har den nya fina segel kan den nog gå att sätta bra fart på. Den är (kanske) litet trång, men man kan vara fyra i den, om man trängs litet grand. Jag fick intrycket (seglade med någon gång) att den kan vara rät sportig, men detta ex hade den dubbelspridarrigg med rod - hela sportkitet, sas.
Anders S

Användarvisningsbild
dclone
Silvermedlem

Inlägg av dclone » sön 28 jan 2007, 02:16

Olsson 22 kan jag varmt rekommendera. Seglade ifrån bra mycket större båtar. Jag hade oxå en Winga 29 vilket är detsamma (nästan) som olsson 29, kanonbåt ! Winga varvet köpte rättigheterna till tillverkningen ca 1976 och gjorde vissa modifikationer, bla drev istället för rak propaxel. Lystalet höjdes då till 1,06.
Har du möjlighte så satsa på olsson 29 eller helst Winga 29.
mch
Mikael
Omega 34 SWE 184

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

comfort 26

Inlägg av Chardonnay » sön 28 jan 2007, 11:25

Kan inget om lillscampin men är det i den storlekklassen du letar båt så är Comfort 26:an en mycket välseglande & bra båt i samma klass, finns några till salu just nu ( blocket)
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

jofred
Diamantmedlem

Re: Rj85

Inlägg av jofred » sön 28 jan 2007, 12:17

morg skrev:Ojoj! Du har sprängt dammen av min båt är bättre än din...

RJ85 - Första och enda båten hittils!

+ (PLUS)
*Billig! ca 35' (För mig det viktigaste kriteriet)

*Tål stryk! (Långköl av bly) (Första egna båten! Behöver jag säga mer :))

*Lagom stor att ta hand om! (Första båten och 8.55 * 2.05 räcker gott)

*Självbygge (flera byggare har fortfarande båten och kan ALLT om även
icke synliga delar av konstruktionen) (En enorm källa av erfarenhet som gärna hjälper till. Även en hel del dokumenterat på förbundets webbsida)

*Enkel att hantera (Ofta fall till sittbrunn, litet format, man känner hyfsat när man gör rätt)

*Aktiv förbund om man finns i Stockholm annars inte alls aktivt

- (MINUS)
*Självbygge (Kan vara lite väl många projekt kvar... och passform som lämnar lite att önska)

*För ofta si och så underhållna (syns) och klent utrustade! (Priset skadar investeringsviljan hos många)

*Tittade på tre innan jag slog till (2 vrak och en klent utrustad men kanonfin)

Jag gillar den skarpt men har som sagt ingen ämnesbredd!

Lycka till!
Hittar man en riktigt fin så ligger priset på 60-75.000 men då e den både välbyggd och mycket väl underhållen. Dessutom bra segel och utrustning till. Har svårt att se att man skulle kunna få mer båt för de pengarna..

- Som sagts tidigare så är den billig att köpa och äga men att investera i nya saker (kanske gäller alla båtar?) ger aldrig pengarna tillbaka..

Lisa Bergman
Trogen medlem

Ohlson 22

Inlägg av Lisa Bergman » sön 28 jan 2007, 12:26

Hej,

Min första båt var en Ohlson 22! Jag var mycket nöjd med den då den var rolig att segla och relativt billig (28 000 kr) att köpa. Min båt hade dessutom splitter nya segel och 3 år gammal motor när jag köpte den. Hade båten i två sommrar och sedan bytte jag upp mig till en Omega 28.

Lycka till!

Lisa :D

Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem

Inlägg av vickeboy » sön 28 jan 2007, 14:34

Personligen så var min första en folkbåt, Lärde mig o mina bröder mycket. Hade jag fåt välja om idag så hade jag valt en IF. Plast är lättare att hantera....

MalinK
Trogen medlem

Inlägg av MalinK » mån 29 jan 2007, 08:44

Vi har en Ohlson22, det är min och pojkvännens första båt. Rekommenderas helt klart. Lätthanterlig, billig, seglar hyfsat. Rymlig invändigt.
Vi har däremot tänkt byta upp oss till något annat inför den här säsongen.

Annars så är jag uppväxt med Havsfidra, men den skulle jag nog inte rekommendera om man vill ha en båt som rör sig framåt på kryssen ;)
Och så för att återgå till ursprungsfrågan: Min första egna båt var en optimistjolle, och har efter det haft ett par stycken till, och sen en e-jolle som jag fortfarande har kvar.

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » mån 29 jan 2007, 15:01

Jag har en Lill-Scampi, stor innuti och liten utanpå. Styv som få och seglar fint. Familjen på 5 var en vecka till Åland i somras och det funkade helt ok, beror förstås på vad man har för krav.

Jag håller igång http://www.abo.fi/~ksandhol/iw26, så skicka en mail om du undrar om nåt speciellt. Nu ska bilen besiktas...

Joflopp
Platinamedlem

Inlägg av Joflopp » mån 29 jan 2007, 15:23

Skaffade mig en H-båt förra året efter att ha seglat några dagar i en betydligt större båt. Kunde egentligen ingenting om varken segling eller båtar men fick för mig att en H-båt var ett bra alternativ för mig. Passade min prisklass och verkade lagom kul. Hur svårt kan det vara? =)

Under säsongen fick man både knepiga blickar och uppskattande ryggdunkningar när jag förklarade att jag hade fyra segeldagar inalles innan jag skaffade båt. Med glatt humör, tro på sig själv och en skopa ödmjukhet så kommer man långt. =)

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 29 jan 2007, 15:43

Joflopp skrev:Skaffade mig en H-båt förra året efter att ha seglat några dagar i en betydligt större båt. Kunde egentligen ingenting om varken segling eller båtar men fick för mig att en H-båt var ett bra alternativ för mig. Passade min prisklass och verkade lagom kul. Hur svårt kan det vara? =)

Under säsongen fick man både knepiga blickar och uppskattande ryggdunkningar när jag förklarade att jag hade fyra segeldagar inalles innan jag skaffade båt. Med glatt humör, tro på sig själv och en skopa ödmjukhet så kommer man långt. =)
Grattis till båtköpet!

Om du tränar ett par dagar extra den här säsongen, kan du ju ha som mål att slå "REAB"-båten på VM i år! Det verkar ju inte vara så svårt om man får tro "Segling".

Förlåt om jag sårar någon med mina sarkasmer...

Ärligt talat, H-båt är en väldigt trevlig båt att segla. Den är inte så mycket "bo-båt" men ger massor av seglings känsla och gemenskap!
X-342 SWE 18 "Kexet"

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » mån 29 jan 2007, 23:36

Första gången jag seglade sattes jag i en Beneteau First Class 8 på regatta. Där fanns det många trådar att dra i.

Sen svetsade vi ihop en sånhär och seglade med 7.5 kvm surfbrädesegel:

Bild
(Bilden inklippt från en firma som säljer satserna)

Så köpte vi Lill-Scampin i Helsingfors och \"seglade\" hem den till Åbo. Det gick 90 liter bensin på de 150 sjömilen. Det tog en stund att lära sig vilka snören man ska dra i. :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 jan 2007, 07:07

barba skrev: Det gick 90 liter bensin på de 150 sjömilen. Det tog en stund att lära sig vilka snören man ska dra i. :D
Uppenbarligen hittade du startsnöret, i alla fall.

Tack för bilden. Jag noterade mastfoten/sidosvärdshållaren; en sådan kunde vara rolig att göra till gummibåten (i snällare material).
Anders S

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tis 30 jan 2007, 07:28

Så kan det gå då man inte vet hur man seglar och har massor av motvind i mitten av oktober. Nuförtiden går det 30 liter per sommar...

Dendär sidosvärds/rodersatsen är riktigt rolig att leka med fortfarande.
~~~~~_/)~~~

Skriv svar