Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Calle C
- Diamantmedlem
SWE54 skrev:Problemet med 42:an var ju att den bara lossnade! Man hade ju inte gått på något.....
Problemet var att en dog.
Problemet var att samtliga båtar i den leveransen (ca 20st) hade skodor vid kölen.
Största problemet är att Bavaria via domstol fick tyst på kritikerna.
Calle
Se gla ut
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Ernst skrev:Det är många som gått på det här med "billiga" båtar.
Det finns billiga båtar med hög kvalitet. Enlligt min ringa erfarenhet är bland annat Delphia sådana. Jag haft besök ombord av Bavaria-ägare som förvånat konstaterar att "här sitter ju pullpiten fast", vad han nu menade med det.
/j
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Hans skrev:Inte bara strutsar som sticker huvudet i sanden...

Upp till bevis då.

Alla borde ha skägg
-
Anders S
- Diamantmedlem
jason skrev:Ernst skrev: Jag haft besök ombord av Bavaria-ägare som förvånat konstaterar att "här sitter ju pullpiten fast", vad han nu menade med det.
/j
Förmodligen kommenterade han att Bavaria har "mjuka" infästningar av mantågsstöttorna och räckverk - detta för att minska läckageproblem pga överbelastade stöttor. Kvalitet och funktion kan vara många saker, inte alltid uppenbar. Detta sagt - Bavaria vill (förstås) att båten skall vara så problemfri inom garantitiden. Det är inte så att de lyckas helt (det bevisas av klagomålen), men det är uppenbart att det är detta de siktar på.
Producerande företag brukar också anse att det optimala att man har en produkt som genererar ett litet antal reklamationer. Genererar den inga reklamationer har man onödigt bra kvalitet, genererar den för många blir det onödigt dyrt att göra kunden nöjd. Livet som båtägare är en strid - så är det bara.
Angående gjutjärn, så är det sällan så att en gjuten köl är en bärande del i skrovet. Trist om det faller av en del av en köl men det kan finnas sprickor i allt gjutgods med litet otur. Vet man att det är så kanske man inte riktigt lika gärna köper ett kinesiskt, gjuten Bruce-kopia för 500 spänn, inklusive frakt ?
Anders S
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Tillägg, jag är medveten om att Match 42:an tappade kölen, men i övrigt har jag inte sett några bevis för de påstådda felen. Jag är medveten om att båten har låg detaljkvalitet med icke-topcoatade utrymmen, taskig passning på inredningen, obehandlade plywoodkanter kring fönster, fanér av emballagekvalitet osv osv och i mina ögon saknar de totalt charm. Ingen båt för mig helt enkelt. Men det är sååååå mycket snack om båtarnas kvalitet att jag väljer att gå på 'seeing is beliving'.
Alla borde ha skägg
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Intressant. Det skulle alltså kunna vara problem med för fast montage? Beror det på att man då sprider upptagskrafterna mer perifert från angreppspunkten, och att Bavaria väljer att ta upp krafterna kontrollerat nära angreppspunkten genom att låta plasten där \"ge vika\" lite?
/J
-
HansH
- Diamantmedlem
Misil no87 skrev:Hans skrev:Inte bara strutsar som sticker huvudet i sanden...

Upp till bevis då.

Peter - jag startade tråden för att höra mig för om det var ett allmänt känt problem att gjutna järnkölar kan spricka och därigenom orsaka att delar går av.
Som jag mycket tydligt skrev var det inte för att väcka liv i evighetsdebatten om Bavaria är en dålig båt eller inte.
Problemet har visat sig finnas även på andra båtar, tom på foto - vilket enligt dig är enda beviset för att det hänt.
Jag varken kan eller vill lägga upp bilderna på nätet enkom för att övertyga dig, som endast litar på fotobevis. Tror du på alla fantasifoster i "Sagan om ringen" också? De finns ju på bild....?
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Hans skrev:Tror du på alla fantasifoster i "Sagan om ringen" också? De finns ju på bild....?
Fast nu gör du dig bara löjlig...
Alla borde ha skägg
-
Anders S
- Diamantmedlem
jason skrev:Intressant. Det skulle alltså kunna vara problem med för fast montage? Beror det på att man då sprider upptagskrafterna mer perifert från angreppspunkten, och att Bavaria väljer att ta upp krafterna kontrollerat nära angreppspunkten genom att låta plasten där "ge vika" lite?
/J
Jag har förstått det som att man har "mjuka" infästningar med någon form av gummipackning. Tanken är naturligtvis att det skall kunna röra sig litet utan att det öppnar sig. Alterativet är en helt orubblig montering (svårt här) eller en fastare (stummare) montering med packningen i ett eget utrymme (bra beslag har ett utrymme för tätmassa som bildar en flexibel packning). Går man den hårda vägen måste det vara starkt i plasten runt stöttan, går man den mjuka stressar man inte plasten på samma sätt.
Personligen får jag lätt obehagskänsla av flexibla relingar

Anders S
-
HansH
- Diamantmedlem
Misil no87 skrev:
Fast nu gör du dig bara löjlig...
Jag är i gott sällskap!
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Anders S skrev:Personligen får jag lätt obehagskänsla av flexibla relingar

Håller med.
/j
-
consensus
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Misil no87 skrev:Tillägg, jag är medveten om att Match 42:an tappade kölen, men i övrigt har jag inte sett några bevis för de påstådda felen. Jag är medveten om att båten har låg detaljkvalitet med icke-topcoatade utrymmen, taskig passning på inredningen, obehandlade plywoodkanter kring fönster, fanér av emballagekvalitet osv osv och i mina ögon saknar de totalt charm. Ingen båt för mig helt enkelt. Men det är sååååå mycket snack om båtarnas kvalitet att jag väljer att gå på 'seeing is beliving'.
Notar att balkarna sitter kvar men att hela bottenlaminatet är borta tillsammans med kölen. Det är inte att "tappa kölen".
Bilden är från den förolyckade Bavaria 42:an i Kroatien. Jag tror att hela match-serien sedan dess har slutat att tillverkas.
Här är bilder från hela flottan av Bavaria 42:or i Adriatic Challenges ägo. Läs och tolka själv.
http://www.sailing.hu/files/keels.pdf
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Consensus, den bilden har jag sett, jag har också läst artiklar om båten vilket jag också skrivit. Helt klart ett fall av dålig kvalitet på arbetet med bottenstockarna på den båten eller båtmodellen. Det är övriga påståenden jag väntar på bildbevis för, vilket uppenbarligen är en nagel i ögat för trådstartaren.
Jag tycker att debatten liknar lite väl mycket hur traditionella båttilverkare slängde skit på Maxi 77:orna, hur dåligt de seglade, vilken usel kvalitet de hade, hur de skulle sjunka vid vattenfylld sittbrun eller hur kölen bara skulle ramla av vid en grundstötning. Alla visste någon som kände en...
Låt det vara så, tyck att jag är dum i huvudet som vill se någon form av bevis för folks påståenden och inte bara tro allt jag läser eller hör.
Tack för mig i det här ämnet!
//Peter
Alla borde ha skägg
-
HansH
- Diamantmedlem
-
Lasse O
- Guldmedlem
Inte för att försvara Bavaria på något sätt, men det är knappast Bavaria som har gjutit kölen i detta fall utan det torde i så fall vara en under leverantör. Dom flesta båtar som tillverkas i stora serier får någon gång problem i sin produktion glöm ej 70-80-talet där våra Maxi Albin samt Omegor mm lyste med alla möjliga problem. Vad det gäller båtar byggda sent 90-tal och framåt är det inte bara Bavaria som har stora brister även Elan har uppvisat mycket tunt bottenlaminat, och jag tror personligen det finns fler. Förr eller senare hamnar dom på reparation på varv och blir förhoppningsvis bättre än när dom var nya.