Jordningsplatta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 14 nov 2006, 17:34

Eilean skrev:
Anders S skrev:Om skyddsjorden skulle vara bruten/felkopplad i den egna kabeln, eller i hemmahamnens installation är det väl bättra att undersöka saken och sedan se till att det åtgärdas?
Naturligtvis är det inte rimligt att kolla skyddsjorden vid alla tillfärlliga besök i en marina, men jag är rätt säker på att de flesta installationer faktiskt har skyddsjorden ansluten.
Vi har ingen olik principiell åsikt här. Det är dock ingen som helst svårighet att ALLTID kolla så man har skyddsjord om man använder den här 60-kronorsgrejen från (t ex) Kjell &Co ( http://www.kjell.com/?item=50249&path=12560000,12760000 ).

För kommentarer, se min tidigare post.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 14 nov 2006, 19:53

Kan vara bäst att påpeka att i en bok måste man vara mycket restriktiv mot att beskriva annat än sådant som är föreskriftsenligt.

En sak skall under alla omständigheter påpekas, nämligen att en jordfelsbrytare är en utomordentligt säkerhetshöjande sak. De fungerar ju så att de i varje ögonblick bevakar att strömmen i fasledaren är samma som den i nolledaren. Om det finns en skillnad bryter den både fas och nolla direkt, eftersom denna strömskillnad skulle kunna gå genom t.ex. en människa till jord.

Allra helst skall man kosta på sig en sådan av klass \"A\" och som är krav i Tyskland. De känner av även pulserande likström, och slår ifrån redan vid 10mA skillnadsström.

Och den som vill premieras sin säkerhet före allt annat, kan överväga att både ha en klass A på inkommande 230VAC, och dessutom billiga 30mA-modeller för alla individuella uttag och apparater. Då kommer man att ha dubbel trygghet mot fara oavsett tjaskiga anslutningar av jord i land eller annorstädes.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 14 nov 2006, 20:29

Då kan man ju faktiskt avsluta diskussionen här och säga att om man installerar en eller helst flera jordfelsbrytare har man tillgodosett både kraven på elsäkerhet och minimerat korossionsrisken. Eller?

Vid närmare eftertanke sitter det faktiskt en jordfelsbrytare på sekundärsidan av den isolationstrafo jag till sist tvingades köpa när min landströmsinstallation käkade anoder snabbare än en trut sväljer en sill.

Skriv svar