Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Ravage
- Diamantmedlem
Sumprunkarn skrev:Har inte bestämt mig för om Dan eller hans stackars fru har störst behov av en s k stor sinnesundersökning...
Tror det är hugget som stucket....
Kollade Melgesen idag men det är bara att hoppa av köpet. För mycket defekter för priset. Tråkigt eller kanske bra
/Dan
-
PelleL
- Diamantmedlem
Får man fråga vilken Melges du kikade på?
-
Miwa
- Diamantmedlem
Hej,Dan!
Det är lätt att bli smittad av båtköparhysterin här på Sailguide.
Jag var också ute idag och tittade på en båt,men det var samma sak här.
Skicket motsvarade inte priset.
Det har varit likadant varje gång jag har tittat på båtar de senaste fem åren.Vår segelbåtsflotta är rätt nergången och sliten.Prisnivån borde vara därefter.I alla fall om jag ska öppna plånboken.
Nej faktum är att min lilla löjliga och långsamma J 17, har förhållandevis högre grundkvalité än många flottare båtar.Sliten den också,men på rätt sätt.Dvs lätt och billigt att åtgärda.
Den får vara kvar!
Jag måste dock erkänna att jag inte längre hänger med i alla båtköparfunderingar,som du har.
Det var säkert tur,som du säger att det inte blev ett till båtköp.
Lycka till med försäljningen av Ravagen!
Hälsn.Miwa
-
Ravage
- Diamantmedlem
PelleL skrev:Får man fråga vilken Melges du kikade på?
Ja men jag skickar det till dig via PM eftersom jag inte vill hänga ut säljaren, jag kan dessutom ha fel och vara allt för kritisk.
/Dan
-
Ravage
- Diamantmedlem
Miwa skrev:Hej,Dan!
Jag var också ute idag och tittade på en båt,men det var samma sak här.
Skicket motsvarade inte priset.
Det har varit likadant varje gång jag har tittat på båtar de senaste fem åren.Vår segelbåtsflotta är rätt nergången och sliten.Prisnivån borde vara därefter.I alla fall om jag ska öppna plånboken.
Nej faktum är att min lilla löjliga och långsamma J 17, har förhållandevis högre grundkvalité än många flottare båtar.Sliten den också,men på rätt sätt.Dvs lätt och billigt att åtgärda.
Den får vara kvar!
Jag måste dock erkänna att jag inte längre hänger med i alla båtköparfunderingar,som du har.
Det var säkert tur,som du säger att det inte blev ett till båtköp.
Lycka till med försäljningen av Ravagen!
Hälsn.Miwa
Jag förstår dig till 100 %. Synd att många behandlar dyrgriparna så illa. Men å andra sidan behandar jag mina bilar och mitt hus lika illa. Handlar väl om intresse för det man har. För min del måste en båt vara i bra skick, det känns viktigare än ett hus eller en bil. Om en bil stannar kan man gå ut och gå hem men om en båt sjunker är det värre.
Så kan man iallafall motivera saken för sig själv om man så vill.
Större båtar ger INTE mer känsla, jag har provat det också. Behåll din J17 i lugn och ro till det rätta objektet kommer.
/Dan
-
Miwa
- Diamantmedlem
Ja,Dan det blir så!
Det rätta objektet eller Den Perfekta Båten lär inte dyka upp ännu.
Den finns helt enkelt inte!
Det som får min båtpassion att blossa upp numera,är nog bara R-jakterna.
Men,vänta nu...Öh,jag HAR ju redan två R-jakter!
Hejdå!
Miwa
-
Ravage
- Diamantmedlem
Miwa skrev:Ja,Dan det blir så!
Det rätta objektet eller Den Perfekta Båten lär inte dyka upp ännu.
Den finns helt enkelt inte!
Det som får min båtpassion att blossa upp numera,är nog bara R-jakterna.
Men,vänta nu...Öh,jag HAR ju redan två R-jakter!
Hejdå!
Miwa
Ähuum....kanske fler än jag som behöver professionell hjälp
/dan(som precis har börjat leta efter en soling för ensamsegling i vinter)
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Miwa skrev:Hej,Dan!
....

..inte om man har hittat SIN båt. Jag är nöjd med Mustangen. Den är perfekt för de förhållande som härska här (lokala som familje sådana)
Men Dan, om du vill titta på vassa grejer så finns väl en open 570 och den finns tom i Råå.

-
Ravage
- Diamantmedlem
MiniMe skrev:Miwa skrev:Hej,Dan!
....

..inte om man har hittat SIN båt. Jag är nöjd med Mustangen. Den är perfekt för de förhållande som härska här (lokala som familje sådana)
Men Dan, om du vill titta på vassa grejer så finns väl en open 570 och den finns tom i Råå.

Har jag redan kollat på idag i hamnen, blev inte övertygad. Undanvindsskenare men inte mer. Och för 150 papp förväntar jag mig mer.
Melges vore klockren men det verkar vara svårare än jag trott att få tag i en okej till ett rimligt pris. Kanske är det bäst att lugna sig och köra med 707:an tills man kan den utan och innan. En soling till i vinter vore dock kul.
/Dan
-
Ravage
- Diamantmedlem
Eller har jag fel, kan Open 570 kryssa ?
/Dan
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
det ser väl helt ok ut???
den krysser säkerligen inte lika bra som den slörar men säkert bättre än många 70-tals båtar. conceptet kommer från Open 60 klassen.

-
matsa
- Diamantmedlem
Miwa!
får man va nyfiken å fråga vad du kollade på för båt?
Dan!
det finns ju solingar i danmark till bra priser. du har ju nära dit.
jag kommer ner och provseglar den med dej. inte för jag ska köpa nån men alla fall.... nu har jag ju redan hunnit fixa båt idag så nu ska jag ta och lugna ner mej lite. jag kanske dumpar priset på ruffMYn eller om jag ska meka ihop den och ha den som vinterbåt?? frågetecknen hopar sej. skönt att det bara är en båthämtarresa kvar nu. det har varit ett jäkla åkande varenda lediga lilla stund efter att jag kom hem från byxelkroken. ja även några veckor innan. om några dagar är det sjösättning, sen får vi se hur lång tid det tar innan det blir annons på nuförvärvet. ursäkta jag tjatar Dan men behåll 707an. det är det enda rätta och kanske en soling då för vinterbruk, det är okej. själv håller jag mej i 6-metersklassen, det är lagom lätthanterligt och funkar bra att rejsa på 2./m
-
Miwa
- Diamantmedlem
Hej,Matsa!
Ja,det kan jag väl svara på,fast jag gissar att det inte blir några applåder från forumets mer prestandainriktade skribenter.
Det var en Amigo 33.
Intresset svalnade när jag upptäckte att däcket inte var i plast.Teaken låg på plywood och träbalkar.Plywooden var rutten på några ställen och det droppade in vatten.Dessutom var friborden slarvigt handmålade.Det luktade svagt av diesel i ruffen och...Ja,då gick jag.Suck!
Miwa
(J 17 ruffen är liten,men tät och torr!Med gennakern är den riktigt rolig!)
-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Håller med Matsa och dig Dan i funderingarna att behålla 707:an, klart du ska göra det! Ge den en säsong innan du bestämmer dig...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
Ravage
- Diamantmedlem
Seglaren skrev:Håller med Matsa och dig Dan i funderingarna att behålla 707:an, klart du ska göra det! Ge den en säsong innan du bestämmer dig...
Ja det vore tvivelutan ett korrekt val. 707:an är en kanonrolig båt och jag har hela vintern på mig att fixa det lilla som behövs göras på den nya 707:an. Tog en lång hamnarunda nu i mörkret och blåsten. Kollade till Trissen, Ravagen och 707:an samt sneglade lite på Open 570:an och tog slutligen en runda bort om Melgesen(ligger en i hamnen). 707:an känns helt rätt att satsa på men tusan vad jag är sugen på Melgesen, den känns optimalt spännande på alla sätt. Tyvärr gav denna sässongen för lite tid på vattnet, är löjligt sugen på att segla och så är det tid att ta upp !!
Tråkigt !!
Längtar rejält till våren och så skall det ligga en båt som ör helt klar för kappsegling redan i april. Vad det blir för båt får framtiden utvisa.
/Dan