Spectra/dyneema är rätt UV och nöttåligt men givetvis är det så ....jag bytte efter två säsonger.Anders S skrev:Fast, man är nog ändå inte helt hemma om man byter parafillina mot skalad dyneemakärna. Jag skulle t ex inte helt lita på UV-tåligheten och definitivt oroa mig för skavrisken. Tror vi att en sådan skulle hålla två-tre säsonger innan byte?
Prismässigt kostar sådan lina ungefär som 49-trådig wire, med eller utan hölje.
Vad säger ni om parafillinor?
Vi körde med 8mm dynema i ca 5 år på expressen. Jag skalade den inte så jag är inte så orolig för att den skulle försvagas av UV ljus. Men man får vara nogran och tejpa där som man upptäcker slitage i höljet, annars försvinnar den snart.
Vad för krafter skall ens mantåg klara av? 100 kg definitivt, 500 kg känns bra, men sedan börjar nog andra saker att ge sig. Det betyder att dyneman skall ha minst 20 % av sin brottstyrka kvar när man byter, och det tror jag att tar mer än 5 år av ljus? Vad tycker ni?
Vad för krafter skall ens mantåg klara av? 100 kg definitivt, 500 kg känns bra, men sedan börjar nog andra saker att ge sig. Det betyder att dyneman skall ha minst 20 % av sin brottstyrka kvar när man byter, och det tror jag att tar mer än 5 år av ljus? Vad tycker ni?
Pratar vi om
a) \"mantåg är tvunget i klassregeln, och det gäller att lagligt mygla bort så mycket onödig vikt som möjligt på en racer som man sköter som ett lindebarn\"
eller pratar vi b) om \"mantåg har man för att få en chans till att leva vidare om man tappar fotfästet mitt i natten på yttre Skagerak\" ?
Jag tror svaret är givet i båda fallen, men inte nödvändigtvis samma.
a) \"mantåg är tvunget i klassregeln, och det gäller att lagligt mygla bort så mycket onödig vikt som möjligt på en racer som man sköter som ett lindebarn\"
eller pratar vi b) om \"mantåg har man för att få en chans till att leva vidare om man tappar fotfästet mitt i natten på yttre Skagerak\" ?
Jag tror svaret är givet i båda fallen, men inte nödvändigtvis samma.
Anders S