100 m är ingen marginal alls för ett fartyg. Jag tror att befälet på Stenabåten uppfattat det hels som en "närsituation" och girat SB enligt sjövägsreglerna.Calle C skrev:Anders
Situationen före Stenas SB-gir var att vi båda var klara med marginal (>100m).
Betr. sikt, stena line kör inte med ubåtar, deras höjd över vattnet uppskattar jag till ca 35m.
Lång inlägg om väjningregler
Nästan uppsåtligt
Det är visserligen en kommentar till Brendan där Calle C anser att hans uttryck \"nästan uppsåtligt\" är lätt att förstå och att det alltså är ett motiverat uttalande, men eftersom jag också skrivit ett kritiskt inlägg till Calle C anklagelse mot Stena, så ber jag nu Calle C att förklara vad han menar med uttrycket.
Jag förstår nämligen inte alls vad Calle C vill säga med sitt uttryck - är det att Stenas befäl inte följer sjövägsreglerna utan i stället avsiktligt uppträder aggressivt och farligt mot småbåtar? Eller inte?
Kom igen Calle C, din tur.
Jag förstår nämligen inte alls vad Calle C vill säga med sitt uttryck - är det att Stenas befäl inte följer sjövägsreglerna utan i stället avsiktligt uppträder aggressivt och farligt mot småbåtar? Eller inte?
Kom igen Calle C, din tur.
definitioner
Skall jag tolka dig såhär Calle C, att du inte anklagar Stenas befäl för att avsiktligt försöka jävlas med småbåtar, men att du anser att de är inkompetenta?
Enkelt och tydligt svar tack.
Enkelt och tydligt svar tack.
Enkelt och tydligt svar var det...
OK Calle C, nu skall jag komma dig till mötes litegrann.
Jag försökte få dig att säga tydligt om du tror handelsflottans befäl är inkompetenta eller åtminstone arroganta, men du fegar ur.
Jag vet att det ofta är så.
Stena Danicas huvudskeppare är Bengt Cremonese och han är också huvudskeppare för ångaren Bohuslän som drivs som en ideell föreningsverksamhet för att bevara den absolut vackraste gamla ångbåten i världen, jag får gåshud bara jag ser denna båt i skärgården och när jag var liten åkte jag med henne då hon ännu gick i linjetrafik längs bohuskusten.
För ett par år sedan möttes vi i snobbrännan, jag med segelbåt och nästan ingen vind alls och Bohuslän på sin vanliga onsdagskvällskryssning.
Bohuslän girar plötsligt babord mot mig där jag glider fram med kanske en knop väl på styrbord sida av farleden, och jag blir mer och mer orolig.
Bohuslän signalerar en gång vilket betyder \"jag girar styrbord\" men hon fortsätter att gira babord. Jag inser att Bohuslän tvingar mig att passera med grönt mot grönt, och jag lyckas styra upp mot babord så att vi går klara för varandra. Cremonese glor surt ner från bryggan när vi passerar varandra.
Orsaken till detta är att det finns ett grundflak en bit norr om farleden ungefär där vi möts, och han vill alltså hellre tvinga en liten segelbåt åt det hållet än att själv behöva bedöma hur mycket fritt vatten han har, vilket i praktiken var massor av plats, hela manövern var onödig och Bohuslän går i denna led massor av gånger varje sommar.
Och huvudskepparen för Stena Danica och ångaren Bohuslän signalerar fel, att han kommer att gira styrbord när han girar babord.
Så visst kan Calle C ha råkat ut för något liknande, men jag vidhåller fortfarande att sådant är undantag och inte regel även i Stena Line.
Jag berättade om mötet i snobbrännan när jag träffade Cremonese senare samma år genom mitt arbete med service på stora fartyg, men han kunde inte dra sig detta till minnes.
Så kan det ju vara.
Jag försökte få dig att säga tydligt om du tror handelsflottans befäl är inkompetenta eller åtminstone arroganta, men du fegar ur.
Jag vet att det ofta är så.
Stena Danicas huvudskeppare är Bengt Cremonese och han är också huvudskeppare för ångaren Bohuslän som drivs som en ideell föreningsverksamhet för att bevara den absolut vackraste gamla ångbåten i världen, jag får gåshud bara jag ser denna båt i skärgården och när jag var liten åkte jag med henne då hon ännu gick i linjetrafik längs bohuskusten.
För ett par år sedan möttes vi i snobbrännan, jag med segelbåt och nästan ingen vind alls och Bohuslän på sin vanliga onsdagskvällskryssning.
Bohuslän girar plötsligt babord mot mig där jag glider fram med kanske en knop väl på styrbord sida av farleden, och jag blir mer och mer orolig.
Bohuslän signalerar en gång vilket betyder \"jag girar styrbord\" men hon fortsätter att gira babord. Jag inser att Bohuslän tvingar mig att passera med grönt mot grönt, och jag lyckas styra upp mot babord så att vi går klara för varandra. Cremonese glor surt ner från bryggan när vi passerar varandra.
Orsaken till detta är att det finns ett grundflak en bit norr om farleden ungefär där vi möts, och han vill alltså hellre tvinga en liten segelbåt åt det hållet än att själv behöva bedöma hur mycket fritt vatten han har, vilket i praktiken var massor av plats, hela manövern var onödig och Bohuslän går i denna led massor av gånger varje sommar.
Och huvudskepparen för Stena Danica och ångaren Bohuslän signalerar fel, att han kommer att gira styrbord när han girar babord.
Så visst kan Calle C ha råkat ut för något liknande, men jag vidhåller fortfarande att sådant är undantag och inte regel även i Stena Line.
Jag berättade om mötet i snobbrännan när jag träffade Cremonese senare samma år genom mitt arbete med service på stora fartyg, men han kunde inte dra sig detta till minnes.
Så kan det ju vara.
Bra
Nu vet jag att du förstår.
Läs inläggen från början så kommer du fram till det jag påpeckar.
99% av handelssjöfarten sköter sig föredömligt.
Tyvärr finns det 1% kvar, och det gillar inte jag.
Trots allt handlar det om säkerhet och ytterst människoliv.
Jag accepterar inte den här 1%a nonchalansen.
Jag hoppas inte att du gör det.
Nu vet jag att du förstår.
Läs inläggen från början så kommer du fram till det jag påpeckar.
99% av handelssjöfarten sköter sig föredömligt.
Tyvärr finns det 1% kvar, och det gillar inte jag.
Trots allt handlar det om säkerhet och ytterst människoliv.
Jag accepterar inte den här 1%a nonchalansen.
Jag hoppas inte att du gör det.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Jag håller med dig Calle, tyvärr gör de 1% också att man inte kan lita på att fartygen väjer för seglbåtar/-fartyg på öppet vatten. Jag har visst förståelse om en supertanker (kanske på väg mot Ventspils) inte kommer ändrar sin kurs så lätt men så går de också mycket långsamma i Östersjön (hade ett möte i mitten av 90-talet) men de flesta mindre fartygen borde håller sig till föreskrifterna då de inte kan klassas som manöverbehindrade. I en annan inlägg berättade jag en historia som en båtgranne i Riga fick uppleva. I det fallet uttryckte folk på bryggan klart ock tydligt att de inte tänkte att väja för en sk-ten segelbåt. När skepparen på segelbåten hotade med att avgöra fallet framför domstol (eller vad det nu är när det gäller internationella sjörvägsregler) så bad kaptänen om förlåt åt besättningens vägnar. Tyvärr tror jag dock att det är fler än 1% som har sådan attitud. Åt andra sidan tror jag nog att många fartygsbefäl har hamnad i situationer där seglaren inte alls vissade tydligt vad de tänkte göra utan kryssade helt vild framför fartyget näsan. kanske en förklaring men ingen orsak att strunta i sjötrafikföreskrifterna.
För två år sedan var vi i en liknande situation som MiniMe talar om . Vi hade legat inblåsta i en vecka i Cuxhaven och när vi till sist kunde avgå var vi inte ensamma, över ett dussin segelbåtar passade på att stånga sig västerut för motor i stampig motsjö mot Holland.MiniMe skrev: Åt andra sidan tror jag nog att många fartygsbefäl har hamnad i situationer där seglaren inte alls vissade tydligt vad de tänkte göra utan kryssade helt vild framför fartyget näsan. kanske en förklaring men ingen orsak att strunta i sjötrafikföreskrifterna.
Området utanför de Västfriesiska öarna är hårt trafikreglerat – att röra sig i tungtrafiklederna är straffbart och som fritidsbåt tvingas man hålla sig i det som kallas ’inshore traffic zone’ .
Denna småbåtsled korsar vid ett tillfälle fartygsleden in till floden Weser där storhamnarna Bremerhaven och Wilhemnshafen ligger. Fartygstrafiken här är enorm och både pilots och sjökort varnar för småbåtar att interferera med fartygstrafiken. Man korsar leden med motorn igång och helst efter överenskommelse med trafikledningen via VHF.
Så när vi når denna punkt ligger vi bland de främsta i klungan som några timmar tidigare lämnade Cuxhaven. Flera containerfartyg är på väg in mot Weser och en jättetanker är på väg ut. Vi ropar upp trafikledningen och får tillstånd att korsa vid lämpligt tillfälle.
Vi ser att vi förmodligen kommer att hinna före den stora tankern, men gör bedömningen att det blir med minimal marginal och gör en u-sväng för att avvakta och korsa akter om den. Samma sak gör ungefär hälften av de dussin segelbåtar bakom oss. Men 5-6 stycken framhärdar och står på. Hur de tänker när de gör det är ett mysterium. Visserligen närmar sig tankern från BB så visst har segelbåtarna företräde – om det varit öppet vatten. Men tankern går i en smal, smal ränna omgiven av grunda och delvis torrlagda sandbankar, kommer snart få möte av flera containerfartyg och är defintivt begränsad i sin manöverförmåga. Dessutom är alltså området trafikreglerat och all tungtrafik har alltid företräde. Från min position såg det väldigt tveksamt ut om båtarna skulle hinna över framför tankern. Men antagligen skulle de hinna, annars hade de väl inte stått på. Men tänk om någon fått motorstopp eller något annat haveri...
Så nog kan jag tänka mig att den tankerns befälhavare är hjärtligt trött på fritidsbåtar som ibland regelvidrigt och framför allt helt fantasilöst ångar på utan att begripa det stora fartygets besvärliga situation och oförmåga att agera.
Hur slutade historien? Jo, när segelbåtarna har några hundra meter kvar till mötet händer flera saker. Dels avger fartyget flera uppmärksamhetssignaler med den stooora tutan. Samtidigt ropar trafikledningscentralen på kanal 16 ut en varning, yachterna vid boj XX skall omedelbart vända och lämna utgående fartyg företräde. Uppenbarligen har de järnkoll på sin radar. Som om inte det vore nog kommer ett snabbt, stort vaktfartyg märkt ’Seefahrtspolizei’ eller något liknande farande med en hiskelig fart och anropar båtarna med en högtalare. När vi sedan korsar leden 5-10 minuter senare ser vi bakom oss hur polisbåten har samlat de felande segelbåtarna omkring sig och vi undrade om de bara fick sig en utskällning, eller åkte på de böter man hotar med.
Fegt påhopp på känd skeppare - jag vill också vara med
Misstag kan alla göra. en del flera stycken; se här:Slöfocken skrev: Stena Danicas huvudskeppare är Bengt Cremonese och han är också huvudskeppare för ångaren Bohuslän...
http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared ... 0&a=172926
Anders S
Jag har seglat i Åbolands skärgård, Ålands skärgård och på Ålands hav i alla dessa år. Där vimlar det av Viking, Silja, Eckerö, Finnlines, Birka o what-have-you. Några viktiga observationer:
1. Dessa väjer INTE!!!! De är fartyg som har begränsad manövreringsförmåga (t.om. Ålands hav är för smått) och sålunda är ALLA andra väjningsskyldiga.
2. Dessa fartyg följer till punkt och pricka farlederna. Så om du håller dig på sidan av farleden, så har du ingen fara. Trots att det kan se ut om de kommer rakt på, kolla i sjökortet hur farleden vänder, och se till att du är BORTA från farleden
I sommar lite norr om Degerby hamn i Föglö passerade Silja så nära oss att vi kunde se våra kompisar som var inne i baren (vi talade alltså med dem i telefon samtidigt). Det var inte uppsåtligt att jag var så nära, hade bara ingenstans att ta vägen
h Jenni
1. Dessa väjer INTE!!!! De är fartyg som har begränsad manövreringsförmåga (t.om. Ålands hav är för smått) och sålunda är ALLA andra väjningsskyldiga.
2. Dessa fartyg följer till punkt och pricka farlederna. Så om du håller dig på sidan av farleden, så har du ingen fara. Trots att det kan se ut om de kommer rakt på, kolla i sjökortet hur farleden vänder, och se till att du är BORTA från farleden
I sommar lite norr om Degerby hamn i Föglö passerade Silja så nära oss att vi kunde se våra kompisar som var inne i baren (vi talade alltså med dem i telefon samtidigt). Det var inte uppsåtligt att jag var så nära, hade bara ingenstans att ta vägen
h Jenni
s/y Mineca - Maxi 77