Konstigt det här med Danforth. Jag har i princip aldrig fått dessa skithelveten till ankaren att fästa!Misil no87 skrev:Till skilnad mot Gunnar är jag lite mer nyanserad kring Danforth. Som akterankare tycker jag det funkar utmärkt. Som svajankare är funktionen mer tveksam.
I två olika båtar jag köpt har det följt med Danforth och jag har försökt, i både inner- mellan- och ytterskärgårdsvikar. I den första båten var det en kopia som i bästa fall kasade över botten och i sämsta fall planade på vattenytan om man hade lite fart och kärvande ankarlina. Bytte till ett CQR och ordningen samt friden var återställd.
Nästa båt hade ett Danforth orginal och tänkte att det skulle vara bättre och ville ge det en chans.
Jo, det var det. Jag fick det faktiskt att fästa några gånger, om jag drog det med silkesvantar på ytterst mjuk dybotten i inner- eller mellanskärgårdarna. Och då satt det! Men vad jag kan minnas fäste det ungerfär varannan gång! Ibland berodde det på att tång, skräp och sten fastnat i leden så att bladspetsarna inte kunde vika sig nedåt. Och iväg åkte det och ersattes av ett orginalbruce. Ordningen återställd!
Nejtack - den seglare är inte av kvinna född som kan omvända mig till Danforth!
Den enda, ja den enda fördelen med Danforth är att det stuvar platt. Men på dessa båtstorlekar det handlar om här är det inga problem att ha ett riktigt CQR, Delta eller Bruce hängande ur vägen i akterpulpiten. Och man behöver inte få någon lera på däck.
Och på en båt som svajligger för ett Danforth skulle jag frivilligt ta ankarvakt hela natten i allt annat än stiltje. Med motorn startberedd!
Nä, Danforth passar där det föddes - i flodmynningar där tidvattnet satt av stora dybankar utan en minsta sten, tång eller skräpsmula.