Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Sailing Karin
- Rookie
av Sailing Karin » tor 21 sep 2006, 15:26
Tack, det där var ju bra tips!
- 2 st brandsläckare får det bli
- Matlådor: Vad bra! Vi har dock inget kylskåp, så vi får fundera på vad man kan ha däri... Kanske blir ravioli ur burk, vid hårt väder... Hmmm.
- Tyvärr finns inte 3 pers att tillgå. Bara jag och sambo + den andra segelbåten. Men förstår att det vore bra.
/Karin
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jag körde med burkmat med för ärlighetens skulle kan jag avslöja att jag lagade inte mycket mat ombord under överfarten. Det går rätt fort. Sträckan svenska högarna Dagö tog visserligen närmare 30 timmar men då var det kryss och sedan dog vinden. tillbaka gick det på mindre än 16 h (från Haapsalu till Sandhamn). Sträckan Landsort-Riga tog ca. 48 timmar.
Föresten seglade jag de flesta sträckor ensam. Sträckan Haapsalu-Sandhamn var dock min bror med. vädret då var nästan kuling på nosen. Färjan som gick mellan Stockholm - Tallinn passerade oss och väjde mycket tydligt och långt ifrån oss. Den passerade bakom oss som i skolboken.
Jag skulle föreslå att stänga av gasol och dylikt under överfarten och minimera brandriskerna så mycket det går. Själv hade vi endast ett spritkök och använde det knappt (aldrig till sjöss) av praktiska själ.
-
Fredrik
- Diamantmedlem
Det är ju också bra att vänta ut rätt väder när du ska segla långt. Under juni-juli är det normalt sydliga vindar som råder --> bra när du ska norrut. Under maj och början av juni råder normalt nordliga vindar. Augusti-september är det i allmänhet mer ostadigt. Och mörkt på nätterna.
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » tor 21 sep 2006, 19:54
Köp en IF. De har otroligt bra segelegenskaper, tål vilket väder som helst. Kappseglade nyligen i pinkryss in genom Hudiksvalls fjärd. Vindstyrkan var 19 m7sek. I vissa byar var det säkert mer. En av båtarna var en IF, hur imponerande som helst. Ganska snabb trots (tack vare?9) långköl. Kölkonstruktionen gör båten fan så mycket starkare än fenkölade båtar i samma prisklass.
Forska lite om IF. Många som haft IF i ungdomen och sen köpt större båtar går tillbaks till IFen på äldre dar eller när de vill ett billigare enklare båtliv.
Finns en drös till salu på blocket.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Fredrik
- Diamantmedlem
Guitar Nilsson skrev:Köp en IF. De har otroligt bra segelegenskaper, tål vilket väder som helst. Kappseglade nyligen i pinkryss in genom Hudiksvalls fjärd. Vindstyrkan var 19 m7sek. I vissa byar var det säkert mer. En av båtarna var en IF, hur imponerande som helst. Ganska snabb trots (tack vare?9) långköl. Kölkonstruktionen gör båten fan så mycket starkare än fenkölade båtar i samma prisklass.
Forska lite om IF. Många som haft IF i ungdomen och sen köpt större båtar går tillbaks till IFen på äldre dar eller när de vill ett billigare enklare båtliv.
Finns en drös till salu på blocket.
Bra skrivet! Kunde inte sagt det bättre själv!
IF-båten kan vara ganska blöt att segla i stora vågor, men fint går det! Tack vare de låga friborden får man en underbar seglingskänsla. Glöm inte att det finns ett bra forum också, om du vill ha svar på frågor/leta reservdelar.
Kolla in
http://www.ifboat.com
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
norre
- Trogen medlem
-
Kontakt:
Fredrik skrev:Jag tycker inte att du skall åka till Stockholm för att köpa en båt att ha i Luleå! Jag är övertygad om att du kan hitta en bra båt i trakten av Luleå, eventuellt får du söka dig lite söderut, typ Umeå eller Örnsköldsvik. Där finns gott om begagnade båtar i klass med IF, Vega, Maxi 77. Dessa båtar är robusta och tål antagligen betydligt mer väder och vind än vad du gör.
Ska du segla långa sträckor över öppet hav rekommenderar jag att ni är minst tre personer ombord, och att du har någon ombord som vet vad han/hon gör. Och ska du färdas längre tid än ett dygn i sträck med en sådan liten båt, rekommenderar jag att du har färdiga matlådor för resan. Blir vädret riktigt risigt är det väldigt svårt att laga mat i en Vega under gång. Framförallt är det inte speciellt kul...
Oj, nu har det vaknat liv i tråden igen

Givetvis så är det ju närmare desto bättre men heldre tar jag 'rätt båt' en bit bort än 'fel båt' för den är nära. Hade också tänkte jag ta med mig några segelvana kompisar.
Även då jag inte tänker spika någon modell så är det preliminära målet en Vega, kollar man t.ex. blocket just nu så är den närmsta belägna vegan i Stockholm, det säger ju iaf endel om utbudet. Gäller ju inte bara att hitta en vega heller, utan en där allt stämmer.