körkort till sjöss
-
nybörjare
körkort
Den gode guitarnilsson tänkte lite fel när han invände mot de tio knop jag föreslagit, med sin motivering att stora planande båtar drar upp massor av svall då - men det har ju inget med saken att göra hur fort en skeppare väljer att köra.
Med en generell hastighetsbegränsning som Calle föreslog skulle man däremot få just det problemet.
Det handlar i mitt förslag om vilken toppfart båten kan göra, och tanken var att med tio knop eller däromkring kommer samtliga planande båtar att kräva körkort medan de flesta deplacerande inte gör det. Idén var ju att fortsatt ha så mycket frihet som möjligt och så lite myndighetsinblandning som möjligt i våra fritidsbåtar.
Det är nämligen min övertygelse att man hittar de allra flesta som behöver mer utbildning, och allt buset, bland de planande båtarna.
En långsam båt med okunnig förare kan förvisso ställa till med en del också, men sällan med så allvarliga konsekvenser som en planande.
Med en generell hastighetsbegränsning som Calle föreslog skulle man däremot få just det problemet.
Det handlar i mitt förslag om vilken toppfart båten kan göra, och tanken var att med tio knop eller däromkring kommer samtliga planande båtar att kräva körkort medan de flesta deplacerande inte gör det. Idén var ju att fortsatt ha så mycket frihet som möjligt och så lite myndighetsinblandning som möjligt i våra fritidsbåtar.
Det är nämligen min övertygelse att man hittar de allra flesta som behöver mer utbildning, och allt buset, bland de planande båtarna.
En långsam båt med okunnig förare kan förvisso ställa till med en del också, men sällan med så allvarliga konsekvenser som en planande.
-
Quasimodo
-
Snuten
Om vi relaterar till bilkörning.
Förbrytare KAT 1:
Kör om över heldraget i exvis uppförsbacke.
Kör i 70km/h på 30 väg vid skola (speciellt under skoltid).
Förbrytare KAT2:
Följer trafikrytmen med vettig avståndshållning på motorväg, dock 130km/h.
Stannar inte helt vid stoppskylten ute på vischan, med 238 mils fri sikt runt om. Dock ser han sig för.
Bägge bryter mot lagen, bägge har körkort. Men, KAT 1 har fel på den stora njuren mellan öronen. KAT 1 kan ta hur många körkort han/hon vill, lastbilskort, busskort, räserbilskort, truckkort osv det blir inte mer sunt förnuft i njuren ändån.
Med detta vill jag definitivt inte förkasta förarbeviset men problematiken med vissa ägare av snabba motorbåtar osv löser vi inte med nån kurs (eller lag), för dom tillhör KAT 1.
Men visst är det ett problem, jag seglar själv och ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta när man ser vad vissa stollar håller på med.
Förbrytare KAT 1:
Förbrytare KAT2:
Stannar inte helt vid stoppskylten ute på vischan, med 238 mils fri sikt runt om. Dock ser han sig för.
Bägge bryter mot lagen, bägge har körkort. Men, KAT 1 har fel på den stora njuren mellan öronen. KAT 1 kan ta hur många körkort han/hon vill, lastbilskort, busskort, räserbilskort, truckkort osv det blir inte mer sunt förnuft i njuren ändån.
Med detta vill jag definitivt inte förkasta förarbeviset men problematiken med vissa ägare av snabba motorbåtar osv löser vi inte med nån kurs (eller lag), för dom tillhör KAT 1.
Men visst är det ett problem, jag seglar själv och ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta när man ser vad vissa stollar håller på med.
-
Snuten
Om vi relaterar till bilkörning.
Förbrytare KAT 1:
Förbrytare KAT2:

Förbrytare KAT 1:
Förbrytare KAT2:
Steen det är lugnt, jag skrev inte 1,5 kn.......Steen skrev:Arrrrj Calle, Så kan jag jo inte segla med spinnaker på min nya båtenCalle C skrev:Problemet är egentligen enbart inomskärs.
Varför inte en hastighetsbegränsning inomskärs, förslagsvis 15 kn.
Förslaget om 15 kn vilket jag tycker är lämpligt inomskärs har naturligtvis enbart med säkerheten till sjöss att göra.
Körkort är säkert bra, men som många skriver här, det hjälper inte.
Det behövs en utbildning i "Vett och Etikett" där vi lär oss hänsynstagande och hjälpsamhet istället ihop med väjningsregler.
Det är det som behövs......
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: körkort
Njaaa, ämnet har väret diskuteret i Sverige i flera år. Nu får ni jo snart ny regering i Sverige, så kommer ämnet nok frem igjen fra politisk sidanybörjare skrev:Steen, du säger alltså att ni i Danmark redan tillämpar det jag föreslår i denna tråden?
Jag är alltså efter min tid i Danmark, men före i Sverige...
Steen
Danmark
Danmark
-
Sail-o-matic
- Erfaren medlem
Quasimodo slår huvudet på spiken. När frågan om båtkörkort tas upp till diskussion så är det alltid för att alla som kör motorbåt är idioter.Quasimodo skrev:Det måste väl räcka att idioterna tvingas ta körkort, så kan vi andra få slippa.
Det är en gränsdragning jag skulle kunna ställa upp på...
Q.
Tycker att debatten är helt onyanserad och bara svammel. Om det ska ställas krav på kompetens så måste det finnas fakta som visar vad som blir bättre av körkort och dessutom måste det finnas resurser hos polismyndigheten för att kontrollera att kraven uppfylls.
Personligen tycker jag att det vore mycket olyckligt att inskränka friheten till sjöss. Jag står gärna ut med de 5% som kanske inte alltid tänkt efter före hellre än att behöva stoppas in i ytterligare ett register få än fler avgifter.
Sail on..
ajajaj!Calle C skrev:Problemet är egentligen enbart inomskärs.
Varför inte en hastighetsbegränsning inomskärs, förslagsvis 15 kn.
Tänk på oss som faktiskt bor här ute och nyttjar båten dagligen! Köra till fastlandet i 15 knop? Risk för skärgårdsmassflytt. Min kära Ockebo planar inte ens i den farten. Ni har väl sett hur vi kör här ute?
/ Letar segelbåt just nu! / Fd Pirayaägare /
-
Jens K
Re: körkort
Tvärtom, moderaterna är ju emot så de kommer att försöka gömma saken in nån byrålåda. Att resten av alliansen är för tillsammans med resten av riksdagen är däremot värre, så saken kan komma upp oavsett vem som vinner.Steen skrev:
Njaaa, ämnet har väret diskuteret i Sverige i flera år. Nu får ni jo snart ny regering i Sverige, så kommer ämnet nok frem igjen fra politisk sida.
Däremot tror jag att registerbiten skulle falla. Så det blir körkort men inget register om det blir blått, körkort och register om det blir rött. Vilka båtar som kommer att omfattas beror förmodligen på vilka båtar valda delar av regeringen själva har.