Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Steen skrev:Grattis Dan. Det är så absolut dit sköreste båtköp hittils

En Star har driftsomkostningar på 29 papp, plus en ny gast pro anno (dom får bommen i hovedet)
Skönt att der finns sköra människor, som inte lar sig nöje med en Nauticat

1 mast + 1 gast /säsong ... vilket spill
Väl, jag misstänker att segelglädjen kompensera för det. Dan, ibland är även gamla konstruktioner himla roliga att segla...
Fick höra att på staren ska gasten väga några kilo. Dan, hur förklara du för gasten att sluta med dieten och lägga på några kilo???
/MiniMe
-
herr P
You will be a Star.
Vilket nummer är det på staren?
Hur mycket fick du ge?
Årtal på nyaste seglen?
Du ska få en match nästa sommar.
-
Ravage
- Diamantmedlem
herr P skrev:You will be a Star.
Vilket nummer är det på staren?
Hur mycket fick du ge?
Årtal på nyaste seglen?
Du ska få en match nästa sommar.
7191
gissa
Ett Northställ i bra skick från 2002
Hoppas jag på men skall först satsa på 707:an vars nya segel jag får om 12 dagar. Ottoson segel i yppersta kvalitet. Staren får smygas igång under en längre period.
/Dan
-
Ravage
- Diamantmedlem
MiniMe skrev:Steen skrev:Grattis Dan. Det är så absolut dit sköreste båtköp hittils

En Star har driftsomkostningar på 29 papp, plus en ny gast pro anno (dom får bommen i hovedet)

1 mast + 1 gast /säsong ... vilket spill
Väl, jag misstänker att segelglädjen kompensera för det. Dan, ibland är även gamla konstruktioner himla roliga att segla...
Fick höra att på staren ska gasten väga några kilo. Dan, hur förklara du för gasten att sluta med dieten och lägga på några kilo???
/MiniMe
Min gast väger bara 85 och vill gå ner i vikt, skall försöka lura i honom ett par negerbullar/dag.
/Dan
-
Gäst
Du fick ge 25, efter Calle C tips !
-
Ravage
- Diamantmedlem
Steen skrev:Grattis Dan. Det är så absolut dit sköreste båtköp hittils

Jo jag håller med dig, köpet är tokigt men det finns bra orsaker till köpet trots allt. Jag har dessutom bunkrat upp med båtar för flera år framöver...
/Dan
-
Herr Q
Det här köpet skall du väl inte behöva ångra. Jag tycker den verkar fin, och som andrabåt tillsammans med en famljelåda skall den väl heta duga. Sälj nu valfritt antal av de andra båtarna i lugn och ro, göd din gast och gläd dig åt din fina båt.
//HQ
-
Ravage
- Diamantmedlem
Herr Q skrev:Det här köpet skall du väl inte behöva ångra. Jag tycker den verkar fin, och som andrabåt tillsammans med en famljelåda skall den väl heta duga. Sälj nu valfritt antal av de andra båtarna i lugn och ro, göd din gast och gläd dig åt din fina båt.
//HQ
Tror du den kan segla upp till 1,14 i vindar under 5 m/s ?
mvh /dan
-
Ravage
- Diamantmedlem
Anonymous skrev:Du fick ge 25, efter Calle C tips !
Låt mig avsluta prisfrågan med att jag är relativt duktig på att göra affärer
Ha det gott /Dan
-
Herr Q
Jag tror att du kan segla den till sitt lys,
speciellt i vindar under 5

Frågan är nog mer hur lång tid det tar innan du bemästrar den när det blåser litet mera.
//HQ
-
Ravag
Herr Q skrev:Jag tror att du kan segla den till sitt lys,
speciellt i vindar under 5

Frågan är nog mer hur lång tid det tar innan du bemästrar den när det blåser litet mera.
//HQ
Herr Q,
Jo jag såg prov på Starens lättvindskapacitet igår på "Ven Runt". Den startade i starten efter oss och rundade kryssmärket först av alla båtar. Det blåste under 1m/s under första kryssen. När det sedan ökade rejält blev det tydligen svårare, tror han slutade ca 5 i sin klass.
Men en sak är säker, den är förbaskat fin och är en stor utmaning för alla seglare oavsett bakgrund och kunskap. Om jag någonsin kommer att bemästra den i hårdvind vet jag ej. Mina förutsättningar är inte de bästa med mina 69 kg och minimala tid att träna. Jag har tryckt i mig en massa onyttigheter denna semester men det enda som händer är att jag får finnar, och de får vara bra stora innan de kan spela någon "viktig" roll i barlastperspektiv
Vad man än säger är Staren grann som få !
/dan