På kryss i smala sund.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
David
Silvermedlem

Inlägg av David » tis 11 jul 2006, 11:26

Ivar ! Jag har både förarbevis och kustskeppare, så läst på har jag. Praktiken är en helt annan sida av myntet. Som nybörjare så måste man tänka varje gång en situation uppstår, det sitter inte i ryggmärgen. Därav kan man hamna i tveksamma lägen ibland.

Diskussionen är väl inte onödig eftersom du ändå valde att lägga dig i ? :wink:

Ivar

Inlägg av Ivar » tis 11 jul 2006, 11:39

David skrev:Ivar ! Jag har både förarbevis och kustskeppare, så läst på har jag. Praktiken är en helt annan sida av myntet. Som nybörjare så måste man tänka varje gång en situation uppstår, det sitter inte i ryggmärgen. Därav kan man hamna i tveksamma lägen ibland.

Diskussionen är väl inte onödig eftersom du ändå valde att lägga dig
i ? :wink:
Jag borde ha skrivit att det var onödigt att starta en diskussion om något som är "odiskutabelt". Men när det nu har förts fram så många synpunkter, varav vissa osakliga och felaktiga, kändes det omöjligt att inte lägga sig i.

Har full förståelse för att det kan kännas osäkert för en nybörjare, men oftast löser sig till synes kritiska situationer smidigt, om än till priset av litet sura miner och ett och annat hårt ord. Ingen vill ha några skador på sin egen båt, vare sig man har rätt till väg eller ej.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 11 jul 2006, 12:03

Om det är fullständigt onödigt att diskutera kanske man kan kräva av regeringen att de med våld stänger alla våra seglarforum. Skriv ett brev till Fläskkorven kanske han ser till så det blir ordning och reda.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

David
Silvermedlem

Inlägg av David » tis 11 jul 2006, 12:11

Om det är fullständigt onödigt att diskutera kanske man kan kräva av regeringen att de med våld stänger alla våra seglarforum. Skriv ett brev till Fläskkorven kanske han ser till så det blir ordning och reda.
Ho Ho Hi Hi Ha Ha

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tis 11 jul 2006, 12:12

Håller med om vad Ivar skriver. Om alla använder sunt förnuft hamnar vi inte i några krångliga situationer. Värre blir det om vi följer Peter i Misilens exempel och langar fram paragraferna. Om vi tänker till ett steg innan så slipper vi använda väjningsregler o.s.v. Då behöver knappast några situationer uppkomma överhuvudtaget.
/ Jojje

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 11 jul 2006, 12:20

Jo, men mitt sunda förnuft kanske inte stämmer med ditt sunda förnuft.
Det är därför man har väjningsregler...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tis 11 jul 2006, 15:03

Helt sant -\"Misil no 87\". Vad jag menar , och som du säkert förstod, är att om man visar ömsesidig respekt för varandra så behöver man i de flesta fall inga väjningsregler. Reglerna är ju (i alla fall för mig) i första hand en kappseglingsfråga där det är viktigt att komma först till märket. Eller kör du stenhårt på styrbord och gormar och skriker när du är ute och glider med Misilen på sommarkvällarna?
/ Jojje

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 11 jul 2006, 16:13

Guitar Nilsson skrev:Om det är fullständigt onödigt att diskutera kanske man kan kräva av regeringen att de med våld stänger alla våra seglarforum. Skriv ett brev till Fläskkorven kanske han ser till så det blir ordning och reda.
Briljant argumentation. Imponerande skarpsinniga slutsatser! Guitar Nilsson måste vara en stor tänkare. Kan du inte skriva litet oftare här, så vi får ta del av din visdom. Du tycks ha mycket att komma med.

Men vem är Fläskkorven?

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 11 jul 2006, 17:27

\"Men vem är Fläskkorven?\"

Finns det fler än en? :lol:
Det räcker med en och blir över!

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 11 jul 2006, 17:31

VA? Ska vi inte följa väjningsreglerna på sommarkvällarna. Vilka tider gäller de då? Om allt båtfolk håller sig till reglerna ibland och ibland inte blir det farligt på sjön!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 11 jul 2006, 19:25

Jojje skrev:Håller med om vad Ivar skriver. Om alla använder sunt förnuft hamnar vi inte i några krångliga situationer. Värre blir det om vi följer Peter i Misilens exempel och langar fram paragraferna. Om vi tänker till ett steg innan så slipper vi använda väjningsregler o.s.v. Då behöver knappast några situationer uppkomma överhuvudtaget.
Jojje... Du har inte rätt, Peter K har helt rätt.
Om jag kommer länsande för styrbord och du kommer på kryss för babord, så kan ju jag tänka att ' OK, jag är bussig och ändrar kurs, så slipper han slå' samtidigt som du helt enligt reglerna slår.. Pang..? Eller tvärtom, för att inga tveksamheter ska uppstå håller jag min kurs (så som reglerna föreskriver) medan du tycker att ' han kan gott lova lite...'
Det låter så bra med sunt förnuft och förståelse osv.. men det håller inte.
Så... om du möter mig och inte har rätt till väg... håll undan...
/T

gunnare
Trogen medlem

Inlägg av gunnare » tis 11 jul 2006, 20:56

Kanske vi kan enas om att det faktiskt är fullt tillåtet - och OK om man behärskar det - att kryssa genom ett smalt sund? Att många sen inte begriper sig på väjningsregler och hur en segelbåt rör sig är ett separat problem, som tyvärr är ganska vanligt och då inte bara i smala sund.... Kunskap om väjningsregler är ju faktiskt ett grundkrav för att få framföra en båt, oavsett typ, storlek, fart och framdrivningssätt. Sunt förnuft är väl inte heller så dumt att använda.
Beträffande kryssande där det är ont om plats, är det ju faktiskt lättare att 'bromsa' på kryss än på läns, om det skulle köra ihop sig.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 12 jul 2006, 07:35

Jojje skrev:Eller kör du stenhårt på styrbord och gormar och skriker när du är ute och glider med Misilen på sommarkvällarna?
Klart jag inte gormar och skriker och kör på, jag är rädd om min båt. Men jag blir j****igt trött när man får hålla undan för en båt fastän jag inte ska bara för att de anser sig ha mer rätt till väg än vad reglerna säger av någon anledning som bara de känner till. Det är som /T skriver ganska svårt att räkna ut vad ni tänker göra härnäst i båten om ni inte följer givna mönster, dvs de regler som finns för väjning - bara för att... :?:

Hittills har jag inte krockar på sjön.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » ons 12 jul 2006, 09:44

Jag tror inte att jag lyckades få fram andemeningen i mitt budskap riktigt. Jag får nog gå någon kurs i skriftlig kommunikation. Jag gör ett sista försök.

1. Självklart gäller väjningsreglerna i alla lägen när det blir kniviga situationer. Och vi hamnar på kollisionskurs. Annars går det som många påpekat åt h***e.

2. 99 gånger av 100 finns det så mycket plats och tid på havet att dessa situationer inte behöver uppstå. T.e.x att jag tar ut slaget 20 meter till innan jag slår och på så vis anpassar mig efter situationen och inte hamnar i vägen. Oavsett om jag skulle ha rätt till väg senare eller ej.
Jag slår ju inte in framför en länsande båt bara för att jag råkar ha rätt till väg. Om jagpå kryss i ett smalt sund kört för fulla ställ för styrbord rätt in i en hög av länsande båtar så hade det slutat illa oavsett hur duktiga vi är på att följa reglerna.

Det var detta jag menade med att först och främst använda sunt förnuft och inte paragraferna. Anledningen till att Peter i Misilen fick sig en känga var att han i sina inlägg hela tiden förespråkade paragraferna och inte helheten.
/ Jojje

Gästkryssare

Inlägg av Gästkryssare » ons 12 jul 2006, 10:39

Jojje har en sund och praktiskt baserad erfarenhet (som dessutom stämmer med min :wink: ) .. klok man/kvinna det där..

All segling bygger på en förståelse i första hand och regler i andra hand. Har seglat bansegling mot internationellt meriterade seglare och kan konstatera att ju bättre seglare, desto mindre ljud och skrik om regler.

Den bästa säkerheten mot krock att att se till att situationen inte uppstår, oavsett du har rätt till väg eller ej..

Självklart ska man kryssa i ett sund om man vill/inte har motor/vill öva! Att förlita sig på motorer enbart i svåra situationer är ur mitt perspektiv dåligt sjömanskap.

Puss i knävecken på er!

Skriv svar