Självslående fock

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
gjest

Hoyt bom er et alternativ til selftacker

Inlägg av gjest » ons 21 dec 2005, 21:38

Jag är lite förvånad över at ingen har en åsikt om Hoyt bommen. Efter at ha seglat med självslående på olika båtar 34 -36 fot skulle jag nog nästa gång ha satsat på bom i stället. http://www.forespar.com/onlineCatalog/1 ... stem.shtml Jag har visserligen inte seglat med bommen själv men jag har varit ombord och inspiserat och pratat med ägaren om erfarenheterna. Man har i principet alle trimfunktioner som man har på storseglet. Bommen väger visserligen en del men vikten kommer inte mycket högre än skotskenan. Sen kan man segla fullständigt platt utan problem, och skota hem på kryssen så högt skrovet tillåter.
Nu har jag ingen självslående och har inga planer om at skaffa mig det heller. Patenten fungerar helt enkelt inte tilräckligt bra om man har ambitionen at trimma riktigt. Men dubbelskot får man visserligen lite bättre möjligheter att reglera twisten men å andra sidan får man då offra något av J för at uppnå effekt.

Skriv svar