Hur började ni segla?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 27 sep 2005, 19:45

Nu måste man tänka litet \"rätt\" här.

Har man bekymmer med att veta vem som skall väja har man det problemet i en liten båt lika väl som i en stor. Eventuellt kan de ekonomiska konsekvenserna av att ha fel i en liten båt bli lindrigare (men inte riskerna), men problemet är ändå alldeles för allvarligt för att det skall gå att acceptera sådan okunnighet ens i den minsta lilla båt. Utgångspunkten är naturligtvis att vad man än seglar (eller framför på sjön i största allmänhet) måste man känna till sjövägsreglerna och ha en basnivå på väderkunskap och allmänt sjövett. Det man behöver i den vägen skaffar man sig (måste man skaffa sig) oavsett om man seglar en liten eller stor båt och det skaffar man sig rätt enkelt på kurser och i sällskap med andra som kan mer och så bygger man sin erfarenhet gradvis på eget ansvar.

Däremot har den lilla båten ett värde då det gäller att förstå vind och sjö, lite på samma sätt som en cykel är en bra början för den som skall lära sig att köra MC. Men man skall inte förväxla skicklighet att segla en jolle med kunnande och förmåga att sköta eller hantera en stor båt på ett sjösäkert och tryggt sätt eller tro att småbåtssegling är nödvändigt för att få segla stora båtar.

Men en kursvecka eller bara några fina sommardagar med en lånad eller hyrd jolle är ingen dum investering om man aldrig har prövat på :-)
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 27 sep 2005, 19:59

Man vill inte hamna i situationer i onödan som kräver snabba reaktioner och beslut. Till exempel om man möter en annan segelbåt och frågan om vem som skall väja uppstår.

Just det, att segla är inte enbart att snabbt lära sig behärska en båt.
Hänsyn måste alltid prioriteras.
När du är ute och seglar, förutse inte att den du möter skall väja trots att du har rätt till väg och kurs, han kan vara en nybörjare som precis har köpt en 35 fotare.

Att ha en mentor under en inlärningsperiod måste vara ett jätteplus.
Ni som inte kan ha det bör minst ta ett förarintyg på vintern.
Väjningsregler är A och O innan ni ger er ut.

Att vara på sjön är planering, visa i god tid vad ni tänker göra så behöver ni inte ha så snabba reaktioner.

Calle

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 27 sep 2005, 20:56

Segling och segelbåtar har varit min stora dröm ända sen jag stod utanför ett jollevarv i Karlsvik på Alnö som 7 åring och kände tjärdoften och lukten av trälim, suktande efter att få komma ut på sjön och segla.

Jag började att segla optimist en säsong i 12 års åldern, sedan några enstaka seglatser i trapetsjolle.

Därefter kom giftemål och ett jättelångt uppehåll till jag lyckades skrapa ihop lite pengar till en otroligt spartansk skärgårdskryssare, som sen byttes till en helmsman 26 för att frun inte tyckte komforten räckte, som sen byttes mot en Arabesk 30 för att frun inte tyckte komforten räckte som jag sen sålde för att frun inte tyckte komforten räckte och handlade motorcykel i stället.

Men efter några år tyckte vi att vi kunde alla vägar runt hemtrakterna och hojen skall nu säljas till förmån för en Banner 1/2-ton - och skall gå till renoveringen så vi får mer komfort, puhh...

En sak jag har lärt mig genom åren som \"båthandlare\" om frun skall bli lycklig matros så måste båten vara ombonad, rymlig och funktionell, oftast är det tjejerna som kräver lite extra komfort, de flesta killar har ju gjort lumpen :wink: . Kan man kombinera det i en snabbseglare så tror jag att hela familjen kan få ut något av båtägandet.

Jag har i våras även börjat att kappsegla i klubben och jag måste säga att det har givit otroligt mycket mer erfarenhet och minskad rädsla vid tex. tilläggning än under hela min tidigare karriär som slöseglare. Nu tom. seglar vi in om det inte blåser småspik. Det här med väjningsregler är ju solklart en fördel att kunna de mest elementära grunderna i men i kappsegling får man ju hjälp av sina mottävlare - dom skriker till en :cry: om man gör fel. den hårda skolan alltså.

Mina enkla råd:

* Gå med i båtklubb och ställ dig i kö för upplägnings och bryggplats.
* Ta förarbevis under tiden.
* Köp en snabb och rymlig båt av välkänt eller eftertraktat fabrikat - enklare att sälja om ni gör ett felköp.
* Var med och segla era klubbregattor, det ger ofantligt mycket mer än vanlig slösegling och är samtidigt skitkul.
* Ha med en kunnig seglare ut på regattorna som har koll på väjningsregler mm men styr båten själv och väx in i den rollen.
* Om frugan vill vara med och kappsegla, sätt henne i en annan båt - för säkerhets skull, det räcker ju med en kapten per båt :lol: .

Svante

swejaan
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av swejaan » tis 27 sep 2005, 21:06

Då kommer min nästa fråga. Av er som seglar, hur ofta händer det att ni stöter på en annan segelbåt inte verkar ha väjningsreglerna klara för sig, eller uppträder lite otydligt? Vanligt eller ovanligt?

(Bilister är inte heller så duktiga på att vara tydliga i trafiken. Blinkers används inte alltid för att visa andra tarfikanter vad man ämnar att göra vid nästa vägskäl.)

Calle C skrev: När du är ute och seglar, förutse inte att den du möter skall väja trots att du har rätt till väg och kurs, han kan vara en nybörjare som precis har köpt en 35 fotare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 27 sep 2005, 21:34

Det händer inte så ofta (tycker jag). Segelbåtar är lätta att förstå sig på (för en annan seglare) därför att de visar sina avsikter direkt eller indirekt och därför att andra seglare fattar hur segelbåtar fungerar. Det här brukar en del motorbåtsförare ha mer problem med - vet de inget annat än de enklaste sjövägsreglerna blir de överraskade och förbannade när segelbåten framför dem plötsligt ändrar kurs 90 grader och går rakt ivägen fastän de tänkt köra om så snyggt på \"vänster\" sida. Sådant träffar man på rätt ofta, mer om man utnyttjar möjligheterna att segla litet mer än vanligt i farlederna.

Calle skrev
rätt till väg och kurs
och så brukar man säga litet slarvigt, men egentligen handlar det om väjningsplikt, inte förkörsrätt. Ifall man själv inte är säker på vem som har väjningsplikten (eller, ibland, är alldeles för säker...) gäller alltid regeln om att det är förbjudet att kollidera

Med tanke på att det inte finns något obligatorium för förarbevis till sjöss är jag imponerad över hur väl de allra flesta känner till reglerna - men det händer tillräckligt ofta att någon missar för att man inte bör slappna av. Den gången man själv missar är det ju bra för alla om andra också är vaksamma...
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 27 sep 2005, 21:42

Hej

Bästa psykolog som gör en så bra undersökning.

Läs allt: Visa i tid vad du tänker göra, det är det viktigaste.

mao, gira inte 5 grader, gira 30 grader.

Calle

Jens K

Inlägg av Jens K » tis 27 sep 2005, 21:59

Jag lärde mig segla på en tvåmastad Colin Archer på 16 ton. Sedan dess har jag skaffat mig mindre och mindre båtar och nu är jag nere i 6 meter. Och visst är seglingen densamma. Den största skillnaden är att det är mycket enklare att segla en liten båt själv och det gör att man kommer ut mycket oftare.
Även om man kan få frugan och kompisar att gilla segling så kanske de inte gillar det riktigt lika mycket som man själv och då är det skönt att bara kunna dra utan bekymmer i alla fall.

Mitt bidrag till debatten om lämplig förstabåt är således: så liten som möjligt, men ändå stor nog så att man kan bo i båten. Jag tror inte på jollar och öppna dagseglare. De funkar säkert bra för att ge sig ut några timmar, men när man gjort det ett par gånger så tröttnar man på närvattnen. Och för längre turer i vårt klimat lämpar de sig inte alls.

Så köp hellre en mindre båt med riktig ruff. Det finns ett stort utbud och det spelar egentligen ingen roll vad du köper, de är inte så dyra heller. Jag skulle inte börja med en båt över 25 fot även om jag hade barn, vilket jag inte har så jag behöver bara få plats med frugan.

Större båtar är inte så bra i skärgården där det ofta är trångt både i hamnar och leder. Man ser det i varje naturhamn, alla större segelbåtar ligger tätt ihop i en klunga vid de enda klippan där det är djupt nog. Det slipper jag gärna, jag ligger gärna en bit bort där det är grundare så slipper jag trängseln.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 27 sep 2005, 22:24

swejaan skrev:Då kommer min nästa fråga. Av er som seglar, hur ofta händer det att ni stöter på en annan segelbåt inte verkar ha väjningsreglerna klara för sig, eller uppträder lite otydligt? Vanligt eller ovanligt?
Sällan, det är gott om plats på sjön. Händer det så händer det i närheten av Sandhamn och oftast med något rikemansbarn som har fått låna pappas segelbåt.

Överdriv inte det här med sjövett och väjningsregler. Det är väldigt enkelt att greppa med lite sunt förnuft. Vad som är viktigare att behärska är faktiskt att lägga till i trånga lägen, speciellt när det är blåsigt. Likaså att ha känsla för när båten inte går bra, tex pga av för mycket segel och hård vind.

Nisse

Största faran

Inlägg av Nisse » ons 28 sep 2005, 10:46

Den största faran är inte något rikemansbarn som lånat pappas båt utan motorbåtar av daycruiser typ där föraren ofast kör onykter. Har sett det allt för många gånger tex utanför sandhamn. Dessa förare vet oftast ytterst lite om sjöreglerna. Var själv 5 m ifrån att bli påkörd från sida av en motorbåt förra sommaren.

consensus skrev:
swejaan skrev:Då kommer min nästa fråga. Av er som seglar, hur ofta händer det att ni stöter på en annan segelbåt inte verkar ha väjningsreglerna klara för sig, eller uppträder lite otydligt? Vanligt eller ovanligt?
Sällan, det är gott om plats på sjön. Händer det så händer det i närheten av Sandhamn och oftast med något rikemansbarn som har fått låna pappas segelbåt.

Överdriv inte det här med sjövett och väjningsregler. Det är väldigt enkelt att greppa med lite sunt förnuft. Vad som är viktigare att behärska är faktiskt att lägga till i trånga lägen, speciellt när det är blåsigt. Likaså att ha känsla för när båten inte går bra, tex pga av för mycket segel och hård vind.

nisse

\"rikemansbarn\"

Inlägg av nisse » ons 28 sep 2005, 10:53

Kan även tillägga att alla \"rikemansbarn\" som jag känner har mycket goda kunskaper om sjöreglern då dom flesta har nautisk kompetens eller har seglat mycket med föräldrarna eller kapseglar själv.

Gäst

Knyta ihop säcken

Inlägg av Gäst » ons 28 sep 2005, 11:50

Tack för alla trevliga och personliga berättelser samt inlägg jag fått. Att segla är en konst. Är man intresserad av att lära dig segla så finns det redan ett frö som man själv måste ge näring åt. Efter att ha läst alla inlägg här måste jag säga att det var precis så jag hade tänkt mig att det skulle vara. Med andra ord kasta loss ...hissa segel och ut på det blå.

Hälsningar, Jaan

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » ons 28 sep 2005, 12:11

Det kostar pengar varje gång man ska byta båt så att byta upp sig flera gånger kan bli dyrt. jag tycker nog att man ska titta noga och på jätte många båtar och sen bestämma sig för vad det är man vill ha och se leta upp en sådan till rärr pris. Jag var ute med en kompis första gången förra sommaren ett par gånger och tyckte det va kul att segla. Under vinteren bestämde jag att det nog va en 40 fots båt som skulle passa mig så en sådan blev inhandlad i våras och det beslutet ångrar jag inte efter 1300 sjömil under sommaren ( ca 300 sjömil har jag seglat ensam ). Mitt råd är byta inte upp dig utan köp att \"växa\" i.

Skön höst segling på er
Johan

swejaan
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av swejaan » ons 28 sep 2005, 13:12

Vilka båtar tittade du på? Hade du några preferenser i ditt sökande?

/Jaan
johan109 skrev:Under vinteren bestämde jag att det nog va en 40 fots båt som skulle passa mig så en sådan blev inhandlad i våras och det beslutet ångrar jag inte efter 1300 sjömil under sommaren ( ca 300 sjömil har jag seglat ensam ). Mitt råd är byta inte upp dig utan köp att "växa" i.

Skön höst segling på er
Johan

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 28 sep 2005, 15:23

Man skall vara lite uppmärksam på båtmarknaden för tillfället. Det fyller på med mycket nya och nästan nya båtar nu och jag tror att den äldre begagnatmarknaden är kraftigt övervärderad och vi har ett prisfall att vänta oss. En gammal båt från sent 70-tal kan ju inte tilltala marknaden lika mycket nu när Bavaria mfl. (på bästa Maximanér på 70-talet) pressar priserna i lågprisklassen runt 30-34 fot.

Köp efter plånbok, behov... och försök hitta \"rätt båt\" på en gång nu när den eviga uppgången på beg-priser förmodligen vänder.

Svante

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » tor 29 sep 2005, 10:03

Jag ville ha en bra bo båt som seglade bra i lätta vindar så 40 fot ansåg jag som en lagom storlek ( för mig ), en två cabiners version ville jag ha med en toalett så man får lite rymd i salongen. Tittade på många svenskbyggen från 80 och tidigt 90 tal men tyckte att det kändes gammalt och dyrt så jag började att titta på vad man kan kalla för lågbudget märke, så som jeanneau, bavaria, beneteu och fann att för samma pengar kunde man ju få en två-tre år gammal båt i fint skick. Så mitt val blev en Jeanneau sun odyssey 40 från 2001 den hittada jag i Tyskland och efter lite prut så slutada priset på 1,1 miljon för en pedantsköt en ägare båt. Något annat som stod på önskelistan va en båt med två rattar så att man slipper klättra runt en jätteratt som står i mitteln

Ha en skön höstsegling
Johan

Skriv svar