Ok. Så när båten hamnar i vattnet så borde de båda multimetrarna visa mer lika värden?Seawolf skrev:Det som hänt är att fukthalten i din botten och främst bottenfärg har minskat på grund av varmare och torrare väder, vilket gjort att dess motstånd har ökat. Så därmed kommer den lilla mätström som Biltemamätaren har att orsaka ett större spänningsfall i bottenskiktets ökade motstånd. Precis som väntat!marede skrev:Batteriet (9V) som satt i multimetern visade 8.9V med biltemaladdarens batteritestarfunktion. Men jag bytte ändå till ett helt nytt batteri och alla mätningar (utom de i första inlägget) är gjorda med nytt batteri i mutlimetern. Eftersom jag fick något lägre värden med det nya batteriet (9.7V mot 12.8V) så provade jag (nyfiken som jag är) att sätta tillbaka det gamla batteriet och fick då även 9.7V med det batteriet. Så något hade hänt under tiden som jag handlade batteri och multimeter på Biltema.thomask skrev:Byt batteri i multimetern! Har haft samma fenomen att det visar tokhöga värden.
El-problem?
- marede
- Diamantmedlem
Re: El-problem?
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
- marede
- Diamantmedlem
Jag har inte varit vid båten än men hittade denna skiss i pärmen från förre ägaren. Om jag tolkar det rätt så sitter det en brytare på minus och en brytare på plus. Hur det sedan är kopplat mot motorn återstår att se. Jag återkommer när jag haft möjlighet att kontrollera detta.marede skrev:Tack för detta! Till stor hjälp, och kul att lära sig om sånt man int kan.Anders S skrev:Litet "halvgissningar" på det du berättat:
Du mäter med en yrkesmätare = låg inre resistans = känslig, så du hittar även (obetydliga) bekymmer.
Du mäter med en "Biltema-multimeter" = högre inre resistans = Ser inte (obetydliga) bekymmer lika bra.
Seawolfs tips om att lägga ett motstånd mellan pinnarna konverterar din "yrkesmätare" till en med (för sinnesro och praktiskt bruk) "lagom" känslighet. Nu behövs inte det, om du inte vill prova hur det fungerar, för ungefär den effekten uppstod via Biltemamätaren. Koppla så här:
(Plus-sladden) <---|10Kohm|---> (Minus-sladden)
Troligen leder skrovet, färgen, kvarvarande smuts och fukt tillräckligt för att du skall se det här, tydligare med den känsligare mätaren.
Det BORDE vara ofarligt (korrosionsmässigt) också genom att du inte detetekterar en potentialskillnad mellan propelleraxeln och genomföringen.
Vidare fråga är sedan hur väl (och om) elsystemet är "jordat" (dvs, att systemminus är kopplat till motorblock, backslag, propelleraxel och propeller) eller om det är ett sk "tvåpoligt" system? Är det ett "enpoligt" system är givetvis motor-backslag-axel direktkopplade till systemminus och då kan enkla grejor som jordfel skapa sådana här effekter.
Jag skulle spontant säga enpoligt, men så kikade jag i Sterkys bok på skisserna över en- och tvåpoliga system och nu blir jag osäker. Jag har nämligen två huvudbrytare. En original och en som jag tror är eftermonterad av förra ägaren. Jag ska se när jag är vid båten nästa gång om jag kan kartlägga hur ledningarna går här.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
- marede
- Diamantmedlem
Nu har jag kollat på plats i båten.Anders S skrev:...
Vidare fråga är sedan hur väl (och om) elsystemet är "jordat" (dvs, att systemminus är kopplat till motorblock, backslag, propelleraxel och propeller) eller om det är ett sk "tvåpoligt" system? Är det ett "enpoligt" system är givetvis motor-backslag-axel direktkopplade till systemminus och då kan enkla grejor som jordfel skapa sådana här effekter.
En brytare som bryter förbrukarbatteri plus från elcentral plus.
En till brytare som bryter startbatteri minus från dels elcentral minus, dels minus till motorblock.
Jag antar att det är ett enpoligt system med manuellt bortkopplad batteriminus (enligt Sterkys bok)?
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Då drar jag slutsatsen att "förre ägaren" tänkt sig att bryta system-minus ("jord") för att (trodde han) eliminera läckströmmar. Problemet här är förstås att när man bryter minus till motorn och har plus till resten av systemet kommer det att bli fina möjligheter till tjuvströmmar om man inte har minutiös separation av alla kretsar.
Anekdot: Jag hade på en tidigare båt säkringar både på plus och minus. Då minus-säkringen till kylboxen ärgat startade kylboxen i alla fall, för den fick ström via akterlanternan. Att denna tändes samtidigt med att kompressorn gick dröjde länge innan någon såg...
Anekdot: Jag hade på en tidigare båt säkringar både på plus och minus. Då minus-säkringen till kylboxen ärgat startade kylboxen i alla fall, för den fick ström via akterlanternan. Att denna tändes samtidigt med att kompressorn gick dröjde länge innan någon såg...
Anders S