Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
-
JenniferM
- Rookie
Hej på er!
Kul att ni vill segla

. Om jag var nybörjare skulle jag välja en hyfsat styv båt = kränger inte så mycket, tål mycket vind. Det är skönt med en båt som man känner att man kan lämna hamn med även om det brallar i alternativt att man redan är ute om det blåser upp, jag vill också ha en båt som tar sjön bra, som inte står och stampar. Jag skulle också vilja ha en båt som är hyfsat lättseglad och hyfsat lätt att reva = försegel på rulle (gärna självslående fock) och goda/lätta revmöjligheter på storen. Jag skulle också vilja ha bekvämligheter som kapell, värmare och autopilot (sistnämnda för längre färder på öppet hav). Allt detta kommer förhoppningsvis leda till att ni kommer att segla mer (oavsett väder) och dessutom njuta av det. Själv seglar jag en Comfort 32 som jag känner mig helt trygg med, goda utrymmen för sin storlek, bra pris och härlig seglare, vi är ute ca 5 veckor om året och har åkt till Norge och Danmark med den. Men Comfortina 32 är nog något mer lättseglad (en person) då den har just självslående fock. Vi valde vår modell då vi har två barn och gillade upplägget med två kojer i aktern (akterruff) till skillnad mot Comfortinans akterkabin som är för 1,5 personer. Våra vänner har en Dehler 34 modell äldre som också fungerar som ett bra alternativ (god kvalitet), något större men lite annorlunda inredning (tänk flygplan), Sweden Yacht 34 är nog också en härlig och styv seglare och ett gott alternativ, Facil 355 som jag tror är en föregångare till Arcona 35? Är säkert en härlig seglare men styvheten skulle jag nog titta närmre på (kanske någon här som vet?), Arcona 32 är nog en fin seglare men vi valde bort den p.g.a. inredningen, inte ultimat för er familj, dessutom inte tillräckligt styv i mitt tycke, Linjett 32 är ett kvalitetsbygge men som jag personligen inte har så bra koll på då den hela tiden legat i överpris. Contrast 33 är nog en härlig seglare men styvheten (vad säger andra här i forumet?), som jag förstår det så är Comfort/Comfortina styvare, vad gäller Compisbåtarna så kan de vara hemmabyggen om jag minns rätt= ojämn kvalitet, seglingsmässigt har jag ingen aning.
Vet inte om ni blir klokare av det här

.
Skriv gärna här och berätta vad det blir.
Vänligen Jennifer