Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)
Re: Linlöpare (block till lina för inrullning av rullsegel)
T, vilka block har du i dom två första brytningarna för att på linan på däck?
I däck sitter ett sånt här: http://www.harken.com/productdetail.asp ... taxid=1328Spider skrev:T, vilka block har du i dom två första brytningarna för att på linan på däck?
På ankarboxens akterskott sitter ett block som jag hittade i båten; rätt stort, kullagrat men gammalt. Det borde (ska) bytas mot ett som bättre matchar Harkenblocket i däck. Dessutom finns ett tredje block som styr linan så att den hamnar rakare mot trumman. Det bryter linan bara ett par grader så det är av enklaste sort.
Man kan ju tycka att det blir dyra tillbehör till rullen men om man nu spenderat en massa tusenlappar på en bra rulle så känns det dumt att snåla med kringutrustningen och därmed inte få ut max funktion ur sin investering.
/T
Tack då liknar det vårt montage. Det block vi har i akterskottet i ankarboxen har dock för liten diameter så det blir en ganska skarp böj vilket nog gör att vi har ett ganska tungrullat system.
Det handlar inte bara om "tungrullat" utan också om att allt skall hålla ihop. Om man använder rullen för att reva måste revlinan hålla ordentligt, och då blir det sista blocket/brytrullarna (mot rullen) kritiska, tillsammans med det första blocket (vid sittbrunnen) och det linlås/knap man använder. Där linan går längs med däck blir det inte så stora sidobelastningar.
På min båt (ca 45 kvm) har jag en 12mm lina, "riktiga" block i ändarna (och små löjliga trissor av standardtyp på mantågsstöttorn, inga problem) och en avlastare för att säkra linan. OM något brister blir det så himla jobbigt att ta ner en rullfock i dåligt väder. Därför säger jag som T - lägg några kronor på starka, lättrullande block, men det är extra viktigt i ändarna.
På min båt (ca 45 kvm) har jag en 12mm lina, "riktiga" block i ändarna (och små löjliga trissor av standardtyp på mantågsstöttorn, inga problem) och en avlastare för att säkra linan. OM något brister blir det så himla jobbigt att ta ner en rullfock i dåligt väder. Därför säger jag som T - lägg några kronor på starka, lättrullande block, men det är extra viktigt i ändarna.
Anders S
Vi seglar aldrig delvis inrullat då vår vertecjib på skenan blir larvigt liten, men däremot blir det tungt att rulla in seglet då blocket i ankarboxen endast har en diameter på ca 30mm och brytvinkeln är nära eller mindre än 90 grader. På båtar jag ägt tidigare med rullen över däck så har valet av block alltid känts ok.