Det är kopplat enligt bild. Blir det före eller efter termostaten?
Elfel cirkulationspump färskvattenkylning?
- marede
- Diamantmedlem
Re: Elfel cirkulationspump färskvattenkylning?
Jag är ju novice.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Ser ju onekligen ut som att vv-beredaren är kopplad efter termostaten.
- marede
- Diamantmedlem
I så fall bör termostaten ha öppnat efter runt 5 min på tomgång för slangen till varmvattenberedaren kändes helt klart ljummen (den från vv var kall). Tycker det låter fort, och jag hade inget flöde i avluftningsslangen. 
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
- marede
- Diamantmedlem
Jag har pratat med Martec som säger i stort sett samma sak. Lite förbryllande dock att jag har varmvatten till varmvattenberedaren, men de tyckte jag skulle nöta på lite till, alternativt montera ur termostaten och köra tills jag får snurr på det. Ska testa vidare i helgen.Strega skrev:Först när termostaten öppnar vid ca 65 gr får du fullt flöde genom termostaten och tillbaka till värmeväxlaren. Innan dess strömmar bara en liten mängd vatten genom termostatens hål. Jag skulle köra motorn minst 10-15 minuter. Så länge motorn bara känns varm och inte het är det ingen fara med hög temperatur.
Kan värmen i slangen till vv-bredaren komma från den lilla mängden som termostaten ändå släpper igenom tro?
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
- marede
- Diamantmedlem
Har testkört vid bryggan 1100 rpm utan växel. 10 min. Temp på gränsen mot rött... tycker det är väl högt. Se bifogad bild tagen just innan jag stängde av.
Förstår inte riktigt var felet sitter... jag får ju varmt vatten till varmvattenberedaren så jag borde ju ha cirkulation i färskvattenkretsen?
Och sjövattenkylningen har ju fungerat oklanderligt senaste två säsongerna, och det kommer vatten i vanlig omfattning tillsammans med avgaserna så den kretsen verkar ju också fungera?
Någon idé??
Förstår inte riktigt var felet sitter... jag får ju varmt vatten till varmvattenberedaren så jag borde ju ha cirkulation i färskvattenkretsen?
Och sjövattenkylningen har ju fungerat oklanderligt senaste två säsongerna, och det kommer vatten i vanlig omfattning tillsammans med avgaserna så den kretsen verkar ju också fungera?
Någon idé??
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
- marede
- Diamantmedlem
Hittade följande små kulor i expansionskärlet. Rostflagor, sot, pannsten, eller vad kan det vara??
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Gummirester från nån gammal packning som snurrat runt i systemet bra länge?
- marede
- Diamantmedlem
Nej, de är för hårda för det.Surtomten skrev:Gummirester från nån gammal packning som snurrat runt i systemet bra länge?
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Har du provat att "kortsluta" vv-beredarkretsen?
Dvs istället för att låta vattnet gå genom beredaren så kopplar du ingående kylvattenslang till beredaren direkt till utgående mha ett skarvrör (42kr på Hjertmans).
Bra att utesluta att det är stopp inne i beredaren...
Dvs istället för att låta vattnet gå genom beredaren så kopplar du ingående kylvattenslang till beredaren direkt till utgående mha ett skarvrör (42kr på Hjertmans).
- marede
- Diamantmedlem
Nej, det har jag i och för sig inte testat specifikt sen jag kopplade in färskvattenkretsen. Men jag tycker jag har flöde i systemen, både sjövattenkretsen och färskvattenkretsen.HansH skrev:Har du provat att "kortsluta" vv-beredarkretsen?
Motorn har gått sjövattenkyld i två säsonger utan problem med vv-beredaren inkopplad i den kretsen, och den gick sjövattenkyld från iläggning till bryggplats nu i våras. Och då hade jag cirkulation i systemet.
När jag nu kopplat om och kopplat in färskvattenkylningen tycker jag att jag fortfarande har cirkulation - slangen till vv-beredaren blir ju ljummen och den från varmvattenberedaren är kall. Och efter testet på 10 min igår kunde jag notera en något höjd temp av varmvatten från vv-beredaren då jag jämförde kallt vatten mot varmt vatten i pentryt. Minimal skillnad, men den fanns.
Någon synpunkt på temperaturen efter 10 min på 1100 rpm? Det slog mig att jag ju bara har sett motorn sjövattenkyld och då hade den lägre temperatur, men då får den ju hela tiden matning med kallt sjövatten. Det kanske är normalt med den temperatur jag fick nu om motorn går färskvattenkyld?
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Slangen från vv-beredaren skall också vara varm!
Färskvattendelen skall bara bara delvis klara av att sänka kylvattentemperaturen.
Annars är det inte mycket till flöde...
Färskvattendelen skall bara bara delvis klara av att sänka kylvattentemperaturen.
- marede
- Diamantmedlem
Låter ju för all del logiskt. Då är väl troligast felet nånstans i färskvattenkretsen, och då gissningsvis antingen en envis luftficka jag inte blir av med eller ett stopp i värmeväxlaren? (...eller om jag fått stopp i vv-beredaren, men då skulle det i så fall ha uppstått när jag kopplat om systemen nyligen).HansH skrev:Slangen från vv-beredaren skall också vara varm!
Lutar åt att jag får koppla tillbaka till sjövattenkylning och se över värmeväxlaren.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Gissar också på en luftficka.
Enkelt men lite slabbigt att koppla förbi vv-beredaren - troligen enklare än att kolla värmeväxlaren...
Enkelt men lite slabbigt att koppla förbi vv-beredaren - troligen enklare än att kolla värmeväxlaren...
Några saker att kolla:
Den höga temperaturen (mätaren)
1. Termostaten? Fungerar den, och är den "rätt"? Sjövattenkylda (råvattenkylda) motorer har en kallare termostat (mindre pannsten). En termostat som är igenbeckad eller skadad öppnar kanske inte helt.
2. Tempmätaren och instrumentet: Mät resistansen i tempmätarens givare och jämför med börvärdet i (verkstads)handboken. Någon kan ha bytt givare till en med andra värden och ett instrument som passar därefter - snarlik men inte identisk.
3. Vattenpumpen (den interna), är den i skick? Det händer ju att sådana går sönder emellanåt, kanske är den skuren, kanske är remmen ospänd,
4. Värmeväxlaren i VV-beredaren? Har den gått med sjövatten en tid kan den vara duktigt igensatt i värmarkretsen. Provtryck, backspola (vattenslang in/ut)
5 Värmeväxlarens tuber kan vara beväxta (!).
Att börja kolla: är vattnet UT från värmeväxlaren (till avgasröret varmt ?
Den höga temperaturen (mätaren)
1. Termostaten? Fungerar den, och är den "rätt"? Sjövattenkylda (råvattenkylda) motorer har en kallare termostat (mindre pannsten). En termostat som är igenbeckad eller skadad öppnar kanske inte helt.
2. Tempmätaren och instrumentet: Mät resistansen i tempmätarens givare och jämför med börvärdet i (verkstads)handboken. Någon kan ha bytt givare till en med andra värden och ett instrument som passar därefter - snarlik men inte identisk.
3. Vattenpumpen (den interna), är den i skick? Det händer ju att sådana går sönder emellanåt, kanske är den skuren, kanske är remmen ospänd,
4. Värmeväxlaren i VV-beredaren? Har den gått med sjövatten en tid kan den vara duktigt igensatt i värmarkretsen. Provtryck, backspola (vattenslang in/ut)
5 Värmeväxlarens tuber kan vara beväxta (!).
Att börja kolla: är vattnet UT från värmeväxlaren (till avgasröret varmt ?
Anders S