Inte för att det är bra eller "rätt", men jag har inte bytt finfiltret på många år (det kan nog vara dags nu). Förfilter och agglomerator har hittills tagit allt snafs (inte mycket). Inte bara förfiltret är av betydelse utan också hur noga man är med bränslet, påfyllningen, att tanken (påfyllningen!) är tät (kolla O-ringen vid tankning, kostar "nästan inget" att byta) och (som det vanligen är fallet i våra seglingsvatten) man bara tankar ren diesel. Har man inte stora tankar eller långt till sjömack med omsättning får man se upp - jeepdunkar, trattar, regn och FAME-inblandning i dieseln är inte en bra kombo.Ove T skrev:Med ett Racor turbin filter som förfilter behöver man inte lufta, bara stänga kranen till tanken öppna locket på toppen lyfta ur det gamla filtret, i med det nya och ev. efterfylla med den dieselmängd som det gamla filtret tog med sig. Finfiltret behöver sällan eller aldrig bytas, beroende på vilken reningsgrad man valt hos förfiltret.
Det är också rätt olika hur "snäll" motorn är vad gäller luftning. Min Yanmar är ganska snäll (går bara litet ojämnt), medan min tidigare BMC-diesel krävde svart bälte i luftning. Mästarprovet inträffade när både finfiltret bytts samtidigt som matarpumpen behövde bytas.
En ren kommentar: Grovfiltret (eller, "första filtret" kan man placera var man vill mellan tank och matarpump, och då kan man förmodligen hitta ett bra ställe ur betjäningssynpunkt. Det som är av värde då är att (lätt) kunna tömma avtappningsskålen undertill, och förvissa sig om att bränslet är rent och vattenfritt.