Kollision mellan två motorbåtar SAMMANFOGAD TRÅD
Re: Syns man bättre med mast?
Tack Brendan för att du kommer ihåg denna principiellt viktiga tråd. Att bli åtalad innebär att det finne en tämligen stark misstanke om att brott föreligger.
mvh SVen-Barry
mvh SVen-Barry
Enligt allmänna rättsgrundsatser är man oskyldig till dess motsatsen bevisats. Det ska bli intressant att se domslutet och framförallt läsa vad som egentligen hände.
Kollision mella speedbåt och mindre fiskebåt i maj 2009
Rättvisans kvarnar mal olidligt långsamt, men nu har målet mot speedbåtsföraren från Grebbestad äntligen fått ett nummer: B880-10,
och jag har fått reda på vem den åtalade är.
Någon dag för rättegången har dock ännu inte bestämts. Men inom några veckor bör målet tas upp av åklagare Sannerholm i Uddevalla tingsrätt.
.
.
.
.
och jag har fått reda på vem den åtalade är.
Någon dag för rättegången har dock ännu inte bestämts. Men inom några veckor bör målet tas upp av åklagare Sannerholm i Uddevalla tingsrätt.
.
.
.
.
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
"Speedboat"-föraren måste bli dömd och inlåst på tukthus. Jag orkade bara läsa denna tråd till halva fjärde sidan, men kör man rätt in i hög fart in i sidan på en liten långsam båt som knappt kan röra sig har man ju något större fel i huvet. Förbjud såna personer att äga snabba båtar. De som ser det som sin självklara rätt att sätta andras liv på spel i en lustiger lek som i detta fall, borde grävas ned djupt. Långt från havet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Åtal för grov vårdslöshet i sjötrafik
Ljusne-Håkan, du är nu debattör nummer 22.Guitar Nilsson skrev:"Speedboat"-föraren måste bli dömd och inlåst på tukthus. Jag orkade bara läsa denna tråd till halva fjärde sidan, men kör man rätt in i hög fart in i sidan på en liten långsam båt som knappt kan röra sig har man ju något större fel i huvet. Förbjud såna personer att äga snabba båtar. De som ser det som sin självklara rätt att sätta andras liv på spel i en lustiger lek som i detta fall, borde grävas ned djupt. Långt från havet.
12 debattörer har redan nu bestämt sig för att speedbåtens förare var vållande.
1 debattör anser att de bägge inblandade var lika vållande (50/50).
1 debattör anser att fiskebåtens förare var vållande.
8 debattörer (bland annat övertecknad) har inte tagit ställning i avvaktan på fullständigast möjliga uppgifter om händelseförloppet.
Nu återstår att se vad tingsrätten kommer fram till.
.
.
.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det behövs ingen debatt, det är ju så fullständigt självklart att speedboatföraren är den som orsakat det hela. Om det nu är så gott om plats där kollisionen skedde finns det ingen som helst anledning att åka ens så nära som 10 meter ifrån småbåtar med tanke på tex svall, och att människor faktiskt kan bli dödade pga rena nonchalansen och idiotin. Samma sorts människor kör bil på samma sätt, om det är snöstorm och så halt att stillastående lastbilar blåser ner i diket så kör de full jävla gas ändå, och lägger sig och pressar bakom de som kör normalt, på ett avstånd av en halvmeter, "går det så går det" tänker de, "jag skiter väl i allt, jag är så jävla cool, jag kör bättre än alla långsamma idioter, om de kör ihjäl sig när jag trängt dem av vägen skiter väl jag i..." Och väl bakom ratten i båten är det samma mentalitet...
Alla ni som redan skrivit här vet ju att det är så det är, eller hur? Vilken skulle anledningen vara att i 20 knop passera så nära att det finns risk för kollision? Hade jag kommit i 20 knop där hade jag hållit undan med 30, 40 meter eller mer, så om den långsamma båtens förare så vore skitfull och försökte att med flit svänga rakt framför mig så skulle han inte lyckas.
Jag tycker det är åt helvete med de som kör den här stilen. Konfiskera båtarna och sätt dem i fängelse. Ta körkort och bilar med.
Kan man enligt lagen ha rätt att köra så fort och så nära en annan båt att man har rätt att köra halvt eller helt ihjäl de ombord, ifall att den båten skulle vingla lite ur kursen? Aldrig.
Alla ni som redan skrivit här vet ju att det är så det är, eller hur? Vilken skulle anledningen vara att i 20 knop passera så nära att det finns risk för kollision? Hade jag kommit i 20 knop där hade jag hållit undan med 30, 40 meter eller mer, så om den långsamma båtens förare så vore skitfull och försökte att med flit svänga rakt framför mig så skulle han inte lyckas.
Jag tycker det är åt helvete med de som kör den här stilen. Konfiskera båtarna och sätt dem i fängelse. Ta körkort och bilar med.
Kan man enligt lagen ha rätt att köra så fort och så nära en annan båt att man har rätt att köra halvt eller helt ihjäl de ombord, ifall att den båten skulle vingla lite ur kursen? Aldrig.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Eftersom åklagaren har väckt åtal, anser han uppenbarligen att det finns goda chanser att han ska få speedbåtsföraren fälld.Guitar Nilsson skrev:Det behövs ingen debatt, det är ju så fullständigt självklart att speedboatföraren är den som orsakat det hela.
Men vi har fortfarande bara ytterst knapphändig information om vad som egentligen hände. Kanske kan det bevisas att speedbåtens reglage plötsligt låste sig och att båten inte kunde manövreras. Kanske drabbades speedbåtsföraren av en plötslig blackout, fick en stroke eller hjärtinfarkt och blev liggande medvetslös över ratten. Om något sådant hände är det kanske inte alls självklart att han ska dömas som vållande.
.
.
Re: Åtal för grov vårdslöshet i sjötrafik
Brendan skrev:Eftersom åklagaren har väckt åtal, anser han uppenbarligen att det finns goda chanser att han ska få speedbåtsföraren fälld.Guitar Nilsson skrev:Det behövs ingen debatt, det är ju så fullständigt självklart att speedboatföraren är den som orsakat det hela.
Men vi har fortfarande bara ytterst knapphändig information om vad som egentligen hände. Kanske kan det bevisas att speedbåtens reglage plötsligt låste sig och att båten inte kunde manövreras. Kanske drabbades speedbåtsföraren av en plötslig blackout, fick en stroke eller hjärtinfarkt och blev liggande medvetslös över ratten. Om något sådant hände är det kanske inte alls självklart att han ska dömas som vållande.
.jodå !
speedbåtföraren har skyldighet att framföra med tillräckliga marginaler för att "oförutsedda händelser" inte skall
orsaka olyckor. F.ö har vi alla den skyldigheten.
Det är just därför man skall ha goda marginaler och ständigt vara beredd på att oväntade saker inträffar.
Lås in honom, ta båten(och bilen också, han är sannolikt lika vårdslös där)
.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Peter H är nu debattör nummer 23 och ansluter sig till dem som utan att känna till omständigheterna dömer speedbåtsföraren på förhand som ensam vållande.
13 debattörer har redan nu bestämt sig för att speedbåtens förare var vållande.
8 debattörer (bland annat övertecknad) har inte tagit ställning i avvaktan på fullständigast möjliga uppgifter om händelseförloppet.
.
.
Re: Åtal för grov vårdslöshet i sjötrafik
fel. Jag vet en del av omständigheterna :Brendan skrev:Peter H är nu debattör nummer 23 och ansluter sig till dem som utan att känna till omständigheterna dömer speedbåtsföraren på förhand som ensam vållande.
.
(1)- den påkörda båten rörde sig långsamt och visade det
(2)- speedbåten valde att köra utanför sin förmåga
(3)- speedbåten körde på.
(1) kan invändas att han kunde markerat tydligare. Men oavsett brist på markering finns det ingen
rätt att köra på den
(2) dåligt sjömansskap fylla eller en kombination ledde till (3)
VSB
Det finns ingen ursäkt att köra rakt på en annan vare sig båt eller bil. ( förklaring och förmildrande kanske
men det är ingen ursäkt)
Lås in glöm bort!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Ja. Jag blir så less på dessa personer, det är mest på bilvägarna man utsätts för dem, på vattnet är det lättar att hålla undan för dem. Hur många såna här typer som helst kör absolut alltid på samma vis, de räknar hela tiden med att nån annan ska väja, den trefiliga vägen mellan Söderhamn och Gävle är ett prakt exempel. Varje gång det går från tvåfiligt till enfiligt kommer det alltid en ny idiot och kör som satan över spärrlinjerna och tränger en mot vajrarna. Det här händer långt efter att vägen räknas som enfilig. och det händer varje gång det blivit en fil, där det är som allra svinhalast, varje gång om det är lite trafik. Och polisen bryr sig helt fan i de här dårarna. De sätter hellre åt den som helt ensam kör lite för fort på motorvägen mitt i sommaren. Skulle man filma från bilen på denna 7-mils sträcka så skulle man nog på varje resa få ihop till 20 åtal där turbonissar med extraljus påkopplade ihop med halvljuset leker med andras liv som insats. En helikopter som följer en enstaka bil kan säkert få se den göra samma idiotomkörning gång på gång. Jag är så jävla less på det.
Och på samma skitskallar när de sitter i båtar de knappt klarar av att lägga till med.
Och på samma skitskallar när de sitter i båtar de knappt klarar av att lägga till med.
Startade en tråd på ett grannforum just om hur motorbåtsförare tänker.... eller om dom nu överhuvudtaget gör det...?
Har ju länge undrat vad som försiggår i skallen på en del...
http://forum.hamnen.se/motorbats-snack/ ... r-man.html
Det kom en del skrämmande kommentarer från vissa motorbåtsägare..
Har ju länge undrat vad som försiggår i skallen på en del...
http://forum.hamnen.se/motorbats-snack/ ... r-man.html
Det kom en del skrämmande kommentarer från vissa motorbåtsägare..
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.
Obegripligt! (Att jag inte lagt mig i tråden tidigare)...
En gissning från min sida är att "vårdslöshet i sjötrafik" kommer åklagaren att försöka visa genom att "speedbåten" brustit i uppsikt och därför kört rätt på, vilket (såklart) inte är tillåtet. Lagrum: Sjölag 20 K. 2 §
Det finns några rättsfall som man kan läsa, bland annat https://lagen.nu/dom/nja/2000s234 Här frias den påkörande till slut, men omständigheterna var annorlunda (mörker, gångljus fanns inte). Att "snipan" inte är helt utan skuld till det uppkomna torde vara rimligt, men åklagaren måste inte väcka åtal, antingen därför att vårdslösheten är ringa (ej straffbar) eller av mer allmänna skäl (RB 20:7). Det skall bli intressant att se vad som framkommer.
Nu kan man också tro att en åklagare på kusten borde ha koll på vad som gäller, men det behöver inte vara så. Jag har ingen aning hur det kan gå, det beror ju mycket på om det finns vittnen och vad som hänt omedelbart före kollisionen.
(Kul att höra av dig igen, Brendan!)
En gissning från min sida är att "vårdslöshet i sjötrafik" kommer åklagaren att försöka visa genom att "speedbåten" brustit i uppsikt och därför kört rätt på, vilket (såklart) inte är tillåtet. Lagrum: Sjölag 20 K. 2 §
. Ovanpå detta kommer sedan tillämpliga Sjövägsregler.Den som brister i gott sjömanskap till förekommande av sjöolycka döms, om inte oaktsamheten är ringa, för vårdslöshet i sjötrafik till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst två år
Det finns några rättsfall som man kan läsa, bland annat https://lagen.nu/dom/nja/2000s234 Här frias den påkörande till slut, men omständigheterna var annorlunda (mörker, gångljus fanns inte). Att "snipan" inte är helt utan skuld till det uppkomna torde vara rimligt, men åklagaren måste inte väcka åtal, antingen därför att vårdslösheten är ringa (ej straffbar) eller av mer allmänna skäl (RB 20:7). Det skall bli intressant att se vad som framkommer.
Nu kan man också tro att en åklagare på kusten borde ha koll på vad som gäller, men det behöver inte vara så. Jag har ingen aning hur det kan gå, det beror ju mycket på om det finns vittnen och vad som hänt omedelbart före kollisionen.
(Kul att höra av dig igen, Brendan!)
Anders S
Detta är ett ganska intressant rättsfall att läsa om man vill försöka förstå hur domstolarna tänker.Anders S skrev: Det finns några rättsfall som man kan läsa, bland annat https://lagen.nu/dom/nja/2000s234
Fredrik E som fick hjälp av Hugo Tiberg, friades i HD.
Köra på någon i 20 knop, augustinatt och utan topplanterna och gå fri! För mig är det inte helt självklart att motorbåtsföraren här kommer att dömas!Med hänsyn till dessa förhållanden och planingsfarten för båten kan den hastighet om ca 20 knop som Fredrik E höll inte anses anmärkningsvärt hög. Att båten saknade förligt ljus ändrar inte denna bedömning.
Du "glömde" nämna att båten som blev påkörd inte hade några lanternor alls och det var becksvart ute. Dvs dom syntes inte. En helt annan situation med andra ord.bosseh skrev: ...
Köra på någon i 20 knop, augustinatt och utan topplanterna och gå fri! För mig är det inte helt självklart att motorbåtsföraren här kommer att dömas!