JanneR skrev:Anders S skrev:
Jag håller för övrigt inte med om att det är så viktigt att veta precis vad som hänt, utan värdet i Annes berättelse finns ändå.
Läser man loggboken som ett skönlitterärt verk så håller jag med dig. Om man däremot verkligen vill veta och dra erfarenheter av det inträffade så att man minimerar risken för att hamna i samma situation igen så håller jag inte med dig. /Janne
Jämfört med andra seglingsskildringar så är ju denna minsta sagt annorlunda. Men visst har den även ett värde som instruktion, då den på ett ganska påtagligt sätt beskriver hur de ombordvarande upplever de olika situationerna, i alla fall sett ur författarens ögon. Sällan har jag läst en seglingsskildring som präglas av så mycket negativa känslor och olust inför korsningar av större havsområden, samt där man så i detalj beskriver sjösjuka som ett problem som slår sönder förutsättningarna för fungerande rutiner ombord.
Att den senaste seglingsanteckningen rymmer lite ångest, är väl i och för sig inte så konstigt, med tanke på deras upplevelser då de övergav båten (oavsett det nu var fara på riktigt eller inte). Men känslan har ju funnits där hela tiden.
Jag tror dock inte att det är den bilden de egentligen vill lyfta fram...
Därför gör den kanske viss nytta hos de som drömmer om att ta steget från högtryckskryssningar i juli över Kattegatt eller Ålands hav, till att korsa Atlanten och göra varvet. Dvs. man har en viss hum om segling sedan tidigare och kanske kan göra hyfsade bedömningar av rimligheten i skildringarna av våghöjder etc.
Frågan är dock hur de själva hade resonerat om de läst en likadan reseberättelse innan de gav sig iväg? Förmodligen hade det inte ändrat deras planer, utan möjligtvis skaffat sig ytterligare säkerhetsutrustning (extra flotte?

). Men hade de/man reflekterat över sin egen kompetens och erfarenhet?
De refererar ju i planeringen till "På flykt från ekorrhjulet". I mitt sönderlästa exemplar pratas det i kapitlet om atlantöverfarten om några tuffa dygn på atlanten. Omfattningen av detta är någon enstaka mening i boken. I verkligheten handlar det om kanske 50-100 timmar som man måste stå ut med. I danannes blogg är skalan en annan. En kustsegling på en dag kan beskrivas utförligt som väldigt jobbig och till och med leda till att man vänder i avvaktan på bättre väder.
Det är absolut inte fel att vända om det blir för tufft, jag gillar det synsättet själv. Man är ju ändå ledig när man seglar. Men jag upplever att smärttröskeln hittills har varit lite för låg för dem, med tanke på deras ambitioner. Det ska bli intressant att se om dessa kan komma att närma sig varandera.
Mattias