Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 31 aug 2006, 06:34

Dan, fick du mitt PM?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 31 aug 2006, 08:07

Seglaren skrev: MiniMe ska du vara med på 24h? Såg också era diskussioner om bättre banor på tisdagsseglingarna. Låter vettigt, det tycker jag ni ska kämpa för.
24Timmars är inte riktig min grej. Jag saknar fajten mot motståndaren. Det är roligt i början när hela fältet går ut mot Björkfjärden men sedan går alla sina egna vägar. det är svårt att se hur man ligger till. Inte förän man tittar på resultatslistan får man veta hur det har gått. Under våren hade jag en gast som var sugen att delta och då anmälde jag oss. Men nu har han flyttat och jag har just nu ingen fullständig besättning. SMHI sade dessutom att det skulle blåsa upp till 8 m/s (medelvind???) och det är inte speciellt fördelaktigt.

Seglaren, är du sugen att piska en Mustang? I så fall får jag förhandla med frugan... :lol:

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 31 aug 2006, 08:12

matsa skrev:nej inte spinnakrarna! tog dom på närmre håll, men givetvis svenskt och definitvt inget lågprisskit. det har jag redan gjort en gång och det var en gång för mycket, så det gör jag aldrig om. den gången fick jag ett skitsegel och jävligt tråkigt bemötande, så jag kommer att ge dom dålig reklam så länge jag lever.
jag kom faktiskt på att jag nog köpt en till spinnaker, men den var lite begagnad. men utan spinnaker så är det ju skittråkigt att segla så det är bra att ha ett rejält lager. jag har redan 5-6 stycken ngt äldre i passande storlek till båtarna, men ett par av dom är bra sunkiga.
bra med lys-cert för då får men ju nya spinnakrar till ALLA båtarna och det blir mkt billigare. man kanske skulle gå ett steg längre? så man hade samma mått på alla segel, till alla båtarna. det är nog ingen dum ide faktiskt? köpa ett nytt komplett ställ som passar till 3-4 båtar :lol: -skitbra!!
Matsa, du har inte en på lager som har följande mått SL:8,00; 1/2BR:4,87 ?

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 31 aug 2006, 08:32

nej tyvärr inte. hade jag en med dom måtten så skulle jag köpa en båt som passar till den, exempelvis en hydra. men du vet vad jag tycker. köp en express-spinnaker och höj lyset lite så du får fart på båtskrället även på undanvind :lol: /m
jo förresten...... vad tror du om byxelkroken???? hur går förhandlingarna? blir lite sugen på att ev köra med nya spinnakrarna annars. man kan ju alltid hoppas på att det blir en skitlång snäv spinnakerbog där det verkligen krävs en PLAN spinnaker.
hittade en till 707a som va till salu. hade jag inte beställt segel + nästan köpt vinterbåt så kunde det ha varit nåt, men som läget är nu så får Dan köpa den åxå. 3st 707or kan väl inte va fel? han kan köra en matchracingcup och vinnaren får den sämsta båten i pris. om den inte redan är såld till mälarens lugna blanka vatten?/m

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 31 aug 2006, 08:44

Tuta o kör skrev:Håkan,
Jag tog och kollade det här med klassregel och vad jag förstått så finns det en regel på max förlikslängd på 7,55m även fast förtriangeln är större. Detta har nog Lundh missat. De verkar inte ta hänsyn till max förlikslängden som är 7,55 m utan anger en max förtriangel höjd på 8m.

/Pontus, som gärna vill utnyttja hela förtriangeln :(
Jag kollade på Lunds hemsida och hittade inget om förlikslängd, var hittar du det?

Mvh / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 31 aug 2006, 08:46

MiniMe skrev: 24Timmars är inte riktig min grej. Jag saknar fajten mot motståndaren. Det är roligt i början när hela fältet går ut mot Björkfjärden men sedan går alla sina egna vägar. det är svårt att se hur man ligger till. Inte förän man tittar på resultatslistan får man veta hur det har gått. Under våren hade jag en gast som var sugen att delta och då anmälde jag oss. Men nu har han flyttat och jag har just nu ingen fullständig besättning. SMHI sade dessutom att det skulle blåsa upp till 8 m/s (medelvind???) och det är inte speciellt fördelaktigt.

Seglaren, är du sugen att piska en Mustang? I så fall får jag förhandla med frugan... :lol:
OK, jag förstår. Och nej, jag kommer inte att delta. Men siktar på att testa någon gång, tycker det verkar roligt. Tror att Vegan passar bra till en sån segling, man vill ju ha det bekvämt också under så lång segling :)

Ang. Dans 707 så har den inte hamnat i min ägo även om det var snubblande nära. Nej, jag måste prioritera vård av gård först och min firma för att vara ärlig. Annars står jag snart här utan vare sig inkomst eller sambo :? På tal om sambo så är hon helt inställd på att jag ska börja med körning (med häst) så att vi får mer tid tillsammans och blir lite mer jämnspelta på våra intresseområden. Hm, hur ser det ut i era hem ni som har en livskamrat är de lika tuffa :o

Men jag ska inte gnälla, hon vet att uppskatta segling och kappsegling och vill gå kurs för att lära sig mer. Inte illa av en som innan bara varit hästtokig innan!

Nej, det får bli en 707 el. motsvarande inom förhoppningsvis ett par år då farsan också blivit sugen och kan tänka sig att sälja Scanpern och köpa en racigare låda. Så jag har inte gett upp idén, måste bara få planera lite först....

Och så var det det här med Vegan som måste få ta lite tid också, ska nog ta och beställa en genua nu i höst och så gå igenom motorn i vinter, byta lite skivor i pentryt osv.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 31 aug 2006, 08:48

Ravage skrev:Godkväll,

Har precis kommit hem från onsdagsseglingen, körde med fock idag trots att det var på gränsen till genua. Anledningen var att vi ville prova den nya Edman focken i stålplåtsdacron. Hade inga skotgenor till focken så vi band tampar från mastfot till en ögla i sittbrunnen och försedde dessa tampar med knutar för justering av skotpunkten. Som vanligt skedde allt då de andra seglat ut :roll: . Vi gick dock över linjen på sekunden rätt och gick högt och fort, skotpunkterna satt klockrent med perfekt tvist hela vägen. Vi höll J80:an bakom oss tills vi valde att gå in mot land vilket borde vara rätt men var inte rätt just idag :| .

mvh /Dan
Håller med att ni gick äckligt fort med den lilla båten efter start!
Seglade själv på Diva 38:an och vi gjorde nog allt fel förutom starten :cry:
Det började med att rorsman gick mot fel förstamärke så där tappade vi ledningen och sen gick det bara utför...

Lycka till med den nya båten.
Håkan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 31 aug 2006, 09:34

matsa skrev:nej tyvärr inte. hade jag en med dom måtten så skulle jag köpa en båt som passar till den, exempelvis en hydra. men du vet vad jag tycker. köp en express-spinnaker och höj lyset lite så du får fart på båtskrället även på undanvind :lol: /m
jo förresten...... vad tror du om byxelkroken???? hur går förhandlingarna? blir lite sugen på att ev köra med nya spinnakrarna annars. man kan ju alltid hoppas på att det blir en skitlång snäv spinnakerbog där det verkligen krävs en PLAN spinnaker.
hittade en till 707a som va till salu. hade jag inte beställt segel + nästan köpt vinterbåt så kunde det ha varit nåt, men som läget är nu så får Dan köpa den åxå. 3st 707or kan väl inte va fel? han kan köra en matchracingcup och vinnaren får den sämsta båten i pris. om den inte redan är såld till mälarens lugna blanka vatten?/m
Matsa,

Tror du skulle gilla 707:an, köp en sunkig sak och sätt på nya Northsegel så känner du dig hemma direkt ! :lol:

Min 707:a är sunkig utseendemässigt men grunden är ok. Den som köper den måste vara bra på att spackla och måla. Som den ligger nu snackar vi inte om någon skönhet, det sitter bland annat en 45x90 regel mellan röstjärnen. Fungerar helt ok, fick en jäkla fjong på toppvanten igår. Men det är inte speciellt vackert i båten, och det luktar inte heller voiler :roll:
En burk topcoat så....

Att ha 2 707:or vore så dumt att bara jag skulle ha det :roll: , nej det får bli en försäljning på den ena och maxsatsning på den andra. Jag strippar min första på allt och säljer en helt ren båt som någon egenfixare får ta sig an under vintern.

/Dan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 31 aug 2006, 09:48

Håkan skrev:
Det började med att rorsman gick mot fel förstamärke så där tappade vi ledningen och sen gick det bara utför...

Så du seglade med Divan, ja vi kom bra loss i starten båda 2. Precis som ni tappade vi med tiden men det berodde bara på för lite rutin och ingenting på båten. Får man till rätt trim och seglar koncentrerat tror jag den lilla råttan kan segla upp till sitt lystal. Nästa år....

Melgesen är inte lätt att slå, de vinner i alla vindar och går fort som tusan. De som seglar den är mycket duktiga men jag börjar även tro att lystalet är reltivt gynsamt. Vet inte om det är så men det känns lite på det viset.

Hur var Diva 38:an att segla. Vi seglade jämnt med den i Ravagen men då hade varken han eller vi fått skruv på båtarna.

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 31 aug 2006, 10:19

Dan, finns det någonstans resultatlistor av era onsdagseglingar?

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 31 aug 2006, 10:52

MiniMe skrev:Dan, finns det någonstans resultatlistor av era onsdagseglingar?
Tyvärr inte, de har inte frivilliga personer nog att lägga in resultaten. Efter varje segling kör vi en prisutdelning där resultaten presenteras. Sedan sätts dessa upp på anslagstavlan i klubben. Jag hinner ofta inte ens vara med på prisutdelningen utan får springa hem till ungar eller till jobb. Vet ännu inte var vi hamnade igår men kan tänka att det blev en 10 plats av 15 båtar :(

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 31 aug 2006, 12:40

Jag hittade en sammanställning men det skulle ha varit intressant med tider, båttyp, LYS också.

Dan, du kom 9:a igår. Race 9, 10, 11 kom du 4:a, 3:a, 4:a. Men ni startar i två klasser och listan visade totalen. Med 10-15 vid starten är jag förvånad att starten delas upp i två klasser. I västerås kör vi en start för alla och var 19 båtar i tisdags. Enklast för funktionärer och även enkelt för deltagarna. Vi hann dock bara med ett race i tisdags. Vinden avtog reelt och solen går ner mycket tidigare nu.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 31 aug 2006, 13:00

MiniMe skrev:Jag hittade en sammanställning men det skulle ha varit intressant med tider, båttyp, LYS också.

Dan, du kom 9:a igår. Race 9, 10, 11 kom du 4:a, 3:a, 4:a. Men ni startar i två klasser och listan visade totalen. Med 10-15 vid starten är jag förvånad att starten delas upp i två klasser. I västerås kör vi en start för alla och var 19 båtar i tisdags. Enklast för funktionärer och även enkelt för deltagarna. Vi hann dock bara med ett race i tisdags. Vinden avtog reelt och solen går ner mycket tidigare nu.
Det var förra onsdagen, igår kom Dan runt 9:e plats.
Topp trio
Ingemar Fransson Linjett 32
Stefan Snygg J/80
Johan Winberg Melges24

Igår vann Melges24:an

Vi har inte uppdelad start utan kör endast en start vilket både är bra och dåligt.
Bra då det blir fler båtar i samma race och roligare start
Mindra bra då de snabba båtarna får segla kort tid och de långsamma lång tid plus att de små båtarna får svårt i starten.

Mvh /
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 31 aug 2006, 13:06

Ravag skrev:
Håkan skrev:

Så du seglade med Divan, ja vi kom bra loss i starten båda 2. Precis som ni tappade vi med tiden men det berodde bara på för lite rutin och ingenting på båten. Får man till rätt trim och seglar koncentrerat tror jag den lilla råttan kan segla upp till sitt lystal. Nästa år....

Melgesen är inte lätt att slå, de vinner i alla vindar och går fort som tusan. De som seglar den är mycket duktiga men jag börjar även tro att lystalet är reltivt gynsamt. Vet inte om det är så men det känns lite på det viset.

Hur var Diva 38:an att segla. Vi seglade jämnt med den i Ravagen men då hade varken han eller vi fått skruv på båtarna.

/Dan
Melges 24:an har ett bra lystal som går att segla upp till i alla vindar.

Diva 38 seglade fort men tungt och behöver längre banor och vind.
De har placerat sig topp 5 i många tävlingar som Ven Runt och Själland Runt tror jag.
Sen är inte båten optimerad för kappsegling då nästan alla tampar går bak till rorsman vilket gör manövrar lite annorlunda. Har man bara grejerna på plats går det som tåget.
Vidare har jag lite svårt att förstå varför man kopplar bort spinnakern mellan sättningarna men det är ju mer hur man seglar och inte beroende på båttyp.

Ses nästa onsdag?
Håkan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 31 aug 2006, 13:09

MiniMe skrev:Jag hittade en sammanställning men det skulle ha varit intressant med tider, båttyp, LYS också.

MiniMe,

Var hittade du sammanställningen, jag har inte hittat ett skit då jag letat.

/Dan

Skriv svar