Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders S » sön 09 jan 2011, 00:27

[Inlägg borttaget av webmaster Anders L]
Anders S

gunde
Guldmedlem

Inlägg av gunde » sön 09 jan 2011, 02:49

[Borttaget av webmaster Anders L då det var svar på ett annat inlägg som är borttaget]

adeneo
Trogen medlem

Inlägg av adeneo » sön 09 jan 2011, 03:17

[Inlägg borttaget av webmaster Anders L då det var svar på ett annat borttaget inlägg]

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » sön 09 jan 2011, 07:34

Det borde vara en smal sak för HR att få en åklagare att väcka åtal mot köparen för förtal. Det är bara att spara ned alla hatsidor på köparens sajt och söka igenom de största båtforumen efter Mia Marias postningar. Samt söka runt bland tidningarnas artiklar och tv-klippet om grävskopan mm.

Det är möjligt att båten faktiskt har problem med skrovet, även om min personliga tolkning är att det rör sig om lokala problem fläckvis som inte har betydelse för praktiskt bruk. Men det agerandet köparen gör i efterspelet går långt utanför gränserna för vad som kan anses som normala kundinvändningar. Dessutom efter negativt utslag i tingsrätt.

Instämmer i som någon skrev ovan, att kunden faktiskt gjort och fortfarande gör allt som står i dennes makt att smutskasta HR:s namn maximalt. Om detta är det nog svårt att säga något annat om. Rätt eller fel? You choose.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 09 jan 2011, 08:35

Jag tycker att vissa debattörer skulle vinna på att läsa bakåt lite i tråden, då mycket av det redan har skrivits om en del av sakerna de argumenterar emot.

När det gäller HRs (ja, påstendet kommer direkt från HR) och den danske HR-distributörens påstende om 9 tidigare fall i svensk rätt, så kontaktade jag ARN och fick en sammanställning av BNs tidigare fall och sanningen var ganska långt ifrån "9 fall" och dessutom så fick ju BN rätt i samtliga prövade fall förutom 1 (det första). Det talar ju i så fall FÖR att BN vet vad han sysslar med och ingalunda är någon slags rättshaverist som är intrycket HR vill framkalla.

När det gäller det senaste påståendet av Digiloo att det vore en smal sak för HR att stämma BN för förtal, så har han återigen helt fel [borttagen del av webmaster Anders L]. Ekonomiskt förtal (som det kallas när ett företag "förtalas") är inte straffbart enligt svensk lag då yttrande och tryckfrihetsförordningen (en grundlag) omöjliggör detta.

Observera också att det enligt svensk rätt inte spelar någon roll om det som påstås i ett "förtal" är sant eller osant. Förtal är att sprida uppgifter som är ägnade att utsätta någon för annans missaktning (oavsett om dessa uppgifter är sanna eller inte). OM förtal av företag hade varit jämnställt med förtal av privatperson, så hade du alltså i princip kunnat glömma t.ex. recensions-siter där användare skriver negativa erfarenheter av produkter de köpt. Det skulle i så fall bara få förekomma positiva omdömen. ARNs svarta lista hade du också kunnat glömma...

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » sön 09 jan 2011, 09:43

[Borttaget inlägg av webmaster Anders L]
Senast redigerad av 1 Digiloo, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 jan 2011, 09:43

[Borttaget av webmaster Anders L]
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 09 jan 2011, 10:22

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 09 jan 2011, 11:16

En dansk medborgare, Bo Hold skriver ett onyanserat inlägg på ett forum (9 nov). Han skriver det i egenskap av privatperson. Nu råkar han vara VD för ett danskt företag som säljer HR. Vilket säkerligen HR tycker är olämpligt. Men jag antar att det finns någon form av yttrandefrihet även i Danmark och troligen skulle det bli ett himla liv om ett svenskt företag skulle lägga sig i vad en dansk tycker.
Bo Hold får en del kritik på forumet och har därefter tystnat.
Man undrar osökt vad detta har med huvudfrågan att göra, inte är det den sakliga debatt som site-admin-Anders efterlyser.

--
Är det inte betydligt mer intressant att notera att Nordé inte svarar på frågan om att båten inte går att försäkra?

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » sön 09 jan 2011, 11:18

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 09 jan 2011, 11:28

Vad har du för bevis för att han skrev på MyHanse-forum i egenskap av privatperson? Tvärtom om du tittar på övriga inlägg han skrivit, så är det massvis med reklam för hans företag och inlägg som "officiell" representant för de varumärken han representerar.

Det är tämligen självklart att en tillverkare har rätt att han synpunkter på hur deras varumärke hanteras av deras distributörer/representanter.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 09 jan 2011, 11:35

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 jan 2011, 11:51

bosseh skrev:En dansk medborgare, Bo Hold skriver ett onyanserat inlägg på ett forum (9 nov). Han skriver det i egenskap av privatperson. Nu råkar han vara VD för ett danskt företag som säljer HR. Vilket säkerligen HR tycker är olämpligt. Men jag antar att det finns någon form av yttrandefrihet även i Danmark och troligen skulle det bli ett himla liv om ett svenskt företag skulle lägga sig i vad en dansk tycker.
Bo Hold får en del kritik på forumet och har därefter tystnat.
Man undrar osökt vad detta har med huvudfrågan att göra, inte är det den sakliga debatt som site-admin-Anders efterlyser.

--
Är det inte betydligt mer intressant att notera att Nordé inte svarar på frågan om att båten inte går att försäkra?
Jag tror att kommentarerna om inlägget i stort riktar sig mot att det är oprofessionellt att bedriva affärer på det sättet. Är man VD för företaget som har HR-agentur i Danmark får man nog räkna med att den kopplingen uppmärksammas.
Nu har ju, som jag minns det hela, inlägget referats till av två signaturer på forumet, som exempel på hur HR indirekt handskas med kunder och deras påståenden. Det är väl ingen helt allmängiltig observation, men det är ytterst ovanligt att seriösa företag diskuterar egna eller andras kunder i media (som vi väl får anse att ett Internetforum åtminstone gränsar till). Jag noterar förnöjt ytterligare ett sidospår i denna tråd "yttrandefrihet ställt mot kränkning och förtal" :D )

Motfrågan blir ju i så fall: Är det OK, rent affärsetiskt att en klagande köpare blir uthängd på mer eller mindre (mest mindre) sakliga grunder på forum av säljaren och säljarens olika ombud?

För mig verkar det synnerligen trovärdigt att ett försäkringsbolag skulle avstå från försäkring av en båt som har så grava anmärkningar på den strukturella hållfastheten (om de känner till saken). Det är ju heller inte så att rättens utslag på något sätt bevisar att båten är felfri, snarare tvärtom. Men ett klarläggande av BN vore intressant!
Anders S

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 09 jan 2011, 12:27

VARNING!

I går kväll skrev jag en önskan om skärpning i denna tråd. Jag har nu fått ägna söndagen åt att radera en hel hög med inlägg som inte uppfyller min enkla önskan från i går.

Mitt tålamod är nu slut! Jag har inte lust att behöva titta in till som tätt på detta forum och upptäcka inlägg av detta slag. Det är inte därför jag skapade denna hemsida. Det tar både för mycket tid och skapar för mycket olust. Jag hade tänkt använda denna tid till att utveckla andra delar av hemsidan, nu blev det inte så.

Jag förutsätter att jag slipper stänga av några användare utan att ni tar till er denna varning. En sak är dock säker: Jag tolererar inte detta längre.

Anders L
webmaster

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 09 jan 2011, 16:15

Ridax skrev:Vad har du för bevis för att han skrev på MyHanse-forum i egenskap av privatperson?
Därför att inlägget är underskrivet med "Bo Hold", inget annat.
Skriver man i företagets namn brukar man ange namn, titel och företagets namn.

Inlägget har inget med HR eller denna tråd att göra och är heller inte något sakligt inlägg i denna tråd.

Skriv svar